Troebelheid tijdens eerste SG meting

Gestart door brouwer_paul, 06-10-2017 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwer_paul

Hoi,

Ik heb zojuist precies 1 week na de brouwdag een eerste SG-meting gedaan van mijn Blonde bier (begin SG 1068 en eerste meting 1022). Mijn vraag gaat vooral over de troebelheid/bezinksel van de 80 cc in de cilinder en later in het proefglas: ik heb het idee dat het bier meer kleine vlokjes/bezinksel bevat dan de twee voorgaande keren dat ik deze Blonde heb gebrouwen. Wat denken jullie dat de oorzaak is? Is er eventueel een oplossing of gewoon het bier nog lekker verder laten staan (veel vergisting zal er niet meer plaatsvinden denk ik..) zodat het residu verder kan bezinken, zodat het op de botteldag zo helder mogelijk kan worden overgeheveld? Het plan is om het nog zeker een tijd op gist te laten staan, en rond 17 oktober te bottelen. Overigens: bier smaakt al heerlijk, dus dat is het goede nieuws  :biersmile:

Hieronder drie foto's ter illustratie:






Hoor graag van jullie!

Groeten Paul

brouwerwaldonk

Wat je nu ziet is volgens mij nog zwevende gist. Hevel over van je gistvat naar een lagervat met als inhoud juist groot genoeg, dus geen headspace of zo klein mogelijk. Laat het 2 weken staan eventueel koel maar zeker onder waterslot en neem nogmaals een staal. Heel waarschijnlijk zal je lager uitkomen dan 1022. Meestal heb je dan helder bier.



Na enkele weken gebotteld krijg je dan zoiets in je glas

marc0871

Ik denk dat er nu misschien wat meer eiwitten meegekomen zijn naar je gistvat.
Niets om je zorgen over te maken.
Eiwitten klonteren ook aan gistcellen, dus het kan zelfs nog helpen met het uiteindelijke klaren.

Een week is nog vrij pril. Dan heb je net de hoofdgisting gehad.
Nu de nagisting en het klaren nog.
Dat komt best goed, met 11 dagen tot 2 weken.

Overhevelen en een paar dagen voor bottelen goed koud wegzetten zal inderdaad ook wel helpen.

Winne2

Ziet er volledig normaal uit voor een jongbier van 1 week oud. Moment van bittelen niet af laten hangen van de datum, maar van het moment waarop de gist er klaar mee is en SG niet meer zakt. En de bierstijl. Over 1 week nog eens meten.

Fermon

Citaat van: brouwer_paul op 06-10-2017  15:47 uHet plan is om het nog zeker een tijd op gist te laten staan, en rond 17 oktober te bottelen.

Je kan van te voren wel plannen wanneer je wilt bottelen maar als het bier dan nog niet is uitgegist krijg je bier bommen. Je kan pas bottelen als je zeker weet(een stabiele eind sg die 3 a 4 dagen niet veranderd). De kans is groot dat dit rond de 17e wel kan. Maar dit verschilt ook per gist soort, de ene is wat sneller dan de andere.
Dus de gist bepaald wanneer er gebotteld kan worden, en daar kan geen planning tegen op.

Easywoods

Citaat van: brouwer_paul op 06-10-2017  15:47 uMijn vraag gaat vooral over de troebelheid/bezinksel van de 80 cc in de cilinder en later in het proefglas: ik heb het idee dat het bier meer kleine vlokjes/bezinksel bevat dan de twee voorgaande keren dat ik deze Blonde heb gebrouwen. Wat denken jullie dat de oorzaak is?

Ziet er prima uit hoor  :biersmile:

hansHalberstadt

Als het gist is kun je het door wat te schudden volledig oplossen tot egaal troebel. Maar het kan ook zijn dat er met filteren iets is fout gegaan en je bv mout deeltjes hebt, die blijven dan zo groot. Zul je zelf moeten beoordelen wat van toepassing is. Op zich allemaal niet zo erg, slaat wel neer uiteindelijk.

brouwer_paul

Allen bedankt, ik ben weer gerustgesteld. Ik kies ervoor om het gistvat voorlopig lekker met rust te laten. 👍

Jacques

Citaat van: brouwer_paul op 06-10-2017  21:43 uAllen bedankt, ik ben weer gerustgesteld. Ik kies ervoor om het gistvat voorlopig lekker met rust te laten. 👍

Precies!

Geduld, geduld en geduld. Geef vaste deeltjes de tijd om uit te zakken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.