Wel of niet nagisten?

Gestart door Brouwersgrachtbier, 06-10-2017 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwersgrachtbier

Gisteren ben ik een echte hobbybrouwer geworden.
Ik ben begonnen met een Belgisch Saison bier van Arsegan.
Nu heb ik de eerste 11 stappen doorlopen:


1. Dompel de zak met vloeibaar gehopt moutextract 20 minuten onder in water
van 40oC.
2. Giet de inhoud van de zak in de brouwemmer en spoel de zak goed uit met 1 liter warm water.
3. Giet 6 liter heet water in de emmer en roer alles goed door.
4. Bevat de bierkit, brouw-, kandij-, of cassonade-suiker, moutextract of
lactose? Los deze dan in de warme vloeistof op.  --> 1 zakje suiker toegevoegd
7. Sluit de emmer en wacht tot de inhoud is afgekoeld tot 20-25 oC. 
8. Meet het S.G met een hydrometer en noteer de gevonden waarde.  --> 1054 gevonden (beschrijving zegt: 1064..)
9. Strooi nu de inhoud van het zakje gist over de vloeistof uit. --> na 3u wachten bij 28 graden begonnen (na het lezen van dit forum was dit inderdaad niet heel verstandig..)
10. Sluit de emmer en roer na 30 minuten de gist goed door de vloeistof.
11. Als het pakket extra ingrediënten bevat zoals: eiken chips of citroenschil voeg deze dan nu toe! --> Niet aanwezig
-----------

12. De gisting duurt ongeveer 7-10 dagen.
13. Controleer na 7 dagen het S.G.
14. Is deze nog te hoog, dan langer wachten.
15. Is het S.G. laag genoeg dan kan er gebotteld worden.




Nu vraag ik mij of ik na de hoofdgisting direct kan beginnen met overhevelen, suiker toevoegen (7g/L) en kan starten met bottelen, zoals de handleiding beschrijft? Nergens lees ik in de handleiding terug dat ik na de hoofdgisting moet overhevelen voor de nagisting. ze hebben het alleen over de hoofdgisting en de bottelgisting. Misschien is het wel verstandig om een nagisting te doen, iets wat veelvuldig op dit forum wordt besproken.. En zo ja, wanneer en hoelang? 
Ik hoor graag welke stappen nog meer positief gaan bijdragen aan dit speciale saison biertje!

Jedoka

Hoofdgisting duurt een dag of 4 à 5, dan zou je kunnen meten wat de s.g. is, dat noteer je en na een dag of wat controleer je weer de s.g., dan zal die wat gezakt zijn. Als je de volgende dag weer meet en de s.g. is nog het zelfde zou je in principe kunnen bottelen. Is de s.g. weer gezakt dan nog niet borrelen maar wachten tot het stabiel is.

ciesvandekwis

Met saisongist moet je geduld hebben. Die gist meestal ver uit. Heb je BrouwVisie of een andere software waarmee je de vergistingsgraad kunt invullen? (schijnbare vergistingsgraad, reken vlotje 95% voor een saisongist).
Je hoeft echt niet dagelijks je SG te meten, na 1-2 weken eens om de 3 dagen is ok. Als SG niet meer daalt is het uitgegist. Daarna zou ik zeker nog 1-2 weken laten staan (nagisting), of nog beter: ergens koeler zetten als je zo'n plaats hebt. De gist ruimt dan nog een hoop afvalstoffen op.

Jacques

Het blijft een heerlijk misverstand.

De nagisting volgt direct op de hoofdgisting. Beter gezegd de hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting en dat is geheel onafhankelijk wat je als hobbybrouwer doet. Weer anders gezegd na de zeer heftige gisting volgt de rustige nagisting.
De nagisting is niet zo zeer de fases van de vergisting dat er nagenoeg geen vergisting is.

Tijdens de hoofdgisting vergist de gist eenvoudige suikers. Als deze opraken gaat de gist gist moeilijkere vergistbare suikers vergisten. Die vergisting gaat wat langzamer: nagisting.

Het is dus de gist die bepaalt wanneer de nagisting start en niet de brouwer!

Waar jij op doelt is de vraag of je gist ontdoet van de gist voor het laatste eindje van de nagisting. Daarover zijn de meningen heel erg verdeelt. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan over te hevelen als er nog vergisting plaatsvindt. Je raakt zo veel minder actieve en dode gistcellen kwijt die een bijsmaakje kunnen geven en je hebt minder snel last van oxidatie omdat er nog koolzuur gevormd wordt die de zuurstof in het vat waarin je het bier hebt overgeheveld verdringt. Er zijn echter ook heel veel hobbybrouwers die het bier op de gist laten staan (en dus niet overhevelen) totdat zij het bier gaan bottelen.


Easywoods

Citaat van: Brouwersgrachtbier op 06-10-2017  12:45 uNu vraag ik mij of ik na de hoofdgisting direct kan beginnen met overhevelen, suiker toevoegen (7g/L) en kan starten met bottelen, zoals de handleiding beschrijft? Nergens lees ik in de handleiding terug dat ik na de hoofdgisting moet overhevelen voor de nagisting. ze hebben het alleen over de hoofdgisting en de bottelgisting. Misschien is het wel verstandig om een nagisting te doen, iets wat veelvuldig op dit forum wordt besproken.. En zo ja, wanneer en hoelang? 
Ik hoor graag welke stappen nog meer positief gaan bijdragen aan dit speciale saison biertje!

Je hoeft niet over te hevelen na de hoofdgisting, deze gaat dan gewoon in hetzelfde vat over in de nagisting. Het kan wel, de nagisting doe je dan in een schoon vat zodat je alvast wat (uitgewerkte) gist en neergeslagen eiwitten kwijt bent.  :biersmile:

EDIT Jacques was me voor  ;)

Brouwersgrachtbier

Dank allemaal voor jullie uitleg en toelichting.
We zijn nu 13 dagen verder en het SG is gedaald van 1054 (start;dag 1) naar 1011 (dag 7) en 1010 op dag 10.
Als ik het goed heb is de nagisting nu ongeveer begonnen, en is het dus de bedoeling het jongbier nog +/- 1 week te laten rusten bij een iets wat koelere temperatuur alvorens ik ga bottelen...

Edwin brouwt

Citaat van: Brouwersgrachtbier op 17-10-2017  14:36 ute laten rusten bij een iets wat koelere temperatuur alvorens ik ga bottelen....

Meestal ga je bij een saison de temperatuur langzaam verhogen, staat dat verlagen in de handleiding?
En verhogen helpt ook nog voor het goed uitgisten. Meestal ga je pas koelen wanneer het een a twee weken op de fles zit.


JamMasterJustin

Een saison gist vaak lager door dat het SG dat je nu meet. Ik heb toevallig gisteren een saison op het fust gedaan die heel langzaam vergistte. Van 1.047 naar 1.002 in 3 weken. Ik zou hem nog even laten staan en als je de mogelijkheid hebt de temperatuur gestaag laten opklimmen tot 24 graden

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.