Boekweit / Bramling Cross

Gestart door Traploper, 06-10-2017 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Traploper

Beste allemaal,

Heb net een Klarstein brouwketel gekocht en aangezien ik nu vakantie heb wil ik binnen korte tijd graag een paar keer brouwen om de in en outs van het apparaat onder de knie te krijgen. Om de toch al opgelopen kosten wat te drukken, gebruik ik daarom graag spullen die ik nog heb liggen.

Ik kwam ergens diep weggestopt een zak Chateau Buckwheat-mout tegen van Castle Malting en een 100 gram Bramling Cross hopbloemen Ooit gekocht omdat ik het goed vond klinken, maar nooit iets mee gedaan.

Vandaar het volgende recept. Ik weet ook wel dat het geen echte Engelse IPA is op deze manier, maar wordt het in ieder geval een drinkbaar of zelfs interessant bier?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkL1
Naam receptBoekweit Engels iets
Brouwdatum10-02-17
BierstijlEngelse India Pale Ale
Volume12.0 l
Begin SG1.061 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)42 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10.16 lWater uit Grave
3.84 lGedemineraliseerd water
2.40 gCaSO4
2.50 mlMelkzuur
4.20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
68 mg/l8 mg/l42 mg/l164 mg/l50 mg/l97 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.800 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC81.2 %
0.350 kgChateau BuckwheatCastle Malt9 EBC10.1 %
0.200 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC5.8 %
0.100 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC2.9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.4.1 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.10 min.4.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16.0 gTargetbellen9.5%60 min.28.8 IBU
10.0 gBramling Crossbellen7.7%20 min.8.8 IBU
15.0 gBramling Crossbellen7.7%5 min.4.4 IBU
30.0 gBramling Crossbellen7.7%koudhop0.0 IBU
15.0 gBramling Crossbellen7.7%0 min.0.0 IBU

Gist: Mangrove Jack's M15 Empire Ale






Jeukstaardt

Ik heb eigenlijk niet veel te vertellen voor wat betreft je recept want ik ken de boekweit niet. Bramling Cross daarentegen heb ik al verschillende malen gebruikt en vind ik een fijne hopsoort, niet te bitter en overdreven citrus, aardser, zwarte bes. Leuke hop als tegenhanger voor het citrus hopgeweld uit Amerika.
Ben benieuwd hoe die gaat worden als je hem daadwerkelijk gaat brouwen. Zal vast goedkomen.

Traploper

Vandaag gebrouwen. Heb de Target wel vervangen door Warrior, omdat de Target niet goed meer leek te zijn.

Zal laten weten hoe het geworden is.

Gerb

De IPA van Three Floyds Boogoop (zoiets) is een IPA met boekweit. Dit bier is weliswaar een Amerikaanse IPA, met veel Chinook en andere hoog cohumulone hoppen (zo proef ik dat). De boekweit geeft hier een notige, granige en ietwat 'vettige' smaak die goed samengaat met de stevige bitter en hoppigheid. In jouw recept is de Bramling Cross een stukje subtieler, maar ik denk dat het wel gaat werken. Weet je zeker dat je dit maischschema gaat aanhouden? Ik zou voor de zekerheid nog een stap voor de afbraak van gomstoffen aanhouden.

Traploper

Had hem gisteren al gebrouwen zonder een maischstap om de gomstoffen af te breken, maar dat ging prima.

Wellicht omdat ik gemoute boekweit heb gebruikt?

Traploper

Even een update: Heb hem gisteren gebotteld en alvast voorgeproefd. Door de gebruikte gist heeft hij nog een hoog SG, waardoor de bitterheid niet te hevig is. Stuk milder en zoeter dan ik gepland had, maar wel lekker en met mooi hoparoma.

Het effect van de boekweit is nog niet erg duidelijk voor me, afgezien van een wat 'vettiger' mondgevoel.

Ik zal nog een update posten zodra hij op druk is.

Muldermans

Mijn ervaring met Boekweit is iets meer viscositeit in het bier.

Traploper

Heb gisterenavond geproefd. Het is een lekker bier geworden met een mooi hoparoma en de bitterheid is precies goed.

Een vergistingsgraad van slechts 60% gehaald met deze gist, waardoor er nog veel moutigheid overblijft.

De volgende keer zal ik wel meer boekweit gebruiken, aangezien ik het effect niet heel duidelijk vindt.


Alfred Brouwer

Moet zeggen dat ik dit een erg mooi recept vind. En misschien minder Engels dan je zou denken. Pas in de 19e eeuw werd brouwgerst zomergerst (Chevallier), vóór die tijd (18e eeuw) goldt in Nederland wintergerst als het beste om houdbaar bier mee te brouwen. Ook boekweit werd wel gebruikt in bier en gemoute haver is natuurlijk op en top een klassiek Nederlands ingrediënt. Er zitten dus best wat behoorlijk Nederlandse trekjes aan dit bier. Ziet er ook mooi uit, en zou hem graag willen proeven.

Traploper

Het is inderdaad een wat vrije opvatting van een Engelse IPA inderdaad, maar ben zelf wel erg te spreken over het resultaat. Het is mijn 14e brouwsel en de eerste keer dat ik nagenoeg precies kreeg wat ik bedoelde met mijn recept.

Citaat van: Alfred Brouwer op 24-11-2017  10:50 uZiet er ook mooi uit, en zou hem graag willen proeven.

Stuur me een PM met je adres, dan breng ik er een langs of stuur ik er een op. Ben er erg trots op en wil hem graag showen ;)

Alfred Brouwer

CiteerStuur me een PM met je adres, dan breng ik er een langs of stuur ik er een op.

Heb je een pm gestuurd.

Monkey

Een erg leuk recept, ik volg graag je proefnotities. Hoe ervaar je de frisse zurigheid van Bramling Cross in combinatie met de body en nootachtige smaken van de boekweit en haver?

Traploper



Citaat van: Monkey op 24-11-2017  19:37 uHoe ervaar je de frisse zurigheid van Bramling Cross in combinatie met de body en nootachtige smaken van de boekweit en haver?

Ze vullen elkaar mooi aan. De nootachtige smaak had wat meer naar voren mogen komen, maar de vettigheid en de zurigheid van de hop houden elkaar mooi in balans.

Mooie hop trouwens, heerlijk aroma.

EBC


Traploper

Ja, daar bedoel ik het wat citroenachtige aroma mee. Diezelfde frisheid.

Monkey

Inderdaad geeft deze hop een frisse citroenachtig zure indruk. Laatst in een Amber Ale gebruikt met donkere crystal mout van Thomas Fawcett als tegenhanger. Die combinatie was ook erg lekker.

Brouwers

Citaat van: Monkey op 26-11-2017  11:17 uInderdaad geeft deze hop een frisse citroenachtig zure indruk. Laatst in een Amber Ale gebruikt met donkere crystal mout van Thomas Fawcett als tegenhanger. Die combinatie was ook erg lekker.
Goed om te weten, nu een bitter aan het brouwen met Brambling x

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.