Overhevelen naar kleiner vat?

Gestart door brewberry, 06-10-2017 09:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brewberry

Hallo!

Na jarenlang dit forum alleen maar gelezen te hebben, heb ik nu een vraag die moeilijk te beantwoorden valt door middel van een zoekopdracht. Ik heb op dit moment een American Brown Ale in een vergistingsvat van 32 liter zitten. De batch is echter slechts 5 liter, gezien ik liever vaak kleine hoeveelheden brouw dan soms grote. De hoofdvergisting begint nu langzaamaan af te lopen. Er is nog wel wat activiteit, maar dat zal niet heel lang meer gaan duren.

Nu wil ik koudhoppen, maar 5 liter in een vat van 32 liter laat heel veel ruimte voor zuurstof, dus als ik mijn vergistingsvat nu open schroef, laat ik de beschermende koolstofdioxide er uit. Daarmee kan er dus meer zuurstof bij mijn jongbier komen.

Ik heb nu net ook een klein vaatje van 12 liter gekocht om deze vraag in de toekomst te vermijden. Ik zou nu kunnen overhevelen, maar van wat ik lees is dat op z'n best onnodig in de meeste gevallen, en op z'n slechts gevaarlijk voor het jongbier (infectie en oxidatie). Dus dat doe ik liever niet.

Nu is mijn vraag: wat is gevaarlijker? Overhevelen naar een kleiner vat, of laten zitten in een (te) groot vat?

Basje42

Als je ervoor zorgt dat je materiaal brandschoon is.
En je van onderaf vult zodat het niet klettert, denk ik dat het wel meevalt.

Of het verstandig is om te doen, weet ik niet daarover zijn de meningen sterk verdeeld.

Dirtbag

Ik zou overhevelen terwijl er nog enige vergisting is, hierdoor zal de kopruimte in het kleinere vat nog gevuld worden met CO2.

Ik zou je kunnen aanraden als je vaak 5 liter batches gaat maken de hoofdvergisting in de 12 liter te doen en de navergisting in een 5 liter glazen bolfles.

Met een hoofdvergisting in een 32 liter vat raak je in verhouding veel bier kwijt door het grotere bodemvlak.

db

Jacques

Citaat van: brewberry op 06-10-2017  09:30 uIk zou nu kunnen overhevelen, maar van wat ik lees is dat op z'n best onnodig in de meeste gevallen, en op z'n slechts gevaarlijk voor het jongbier (infectie en oxidatie). Dus dat doe ik liever niet.

Nu is mijn vraag: wat is gevaarlijker? Overhevelen naar een kleiner vat, of laten zitten in een (te) groot vat?

Het infectiegevaar van overhevelen is klein, verwaarloosbaar zal je hygiënisch werkt. Tegenwoordig vergist ik in een CCT, maar voordien heb ik heel wat keren overgeheveld en nooit daardoor een infectie opgelopen.
Wel is oxidatie iets waarvoor je moet opletten. Maar zoals Dirtbag ook al schrijft, wanneer je overhevelt als er nog activiteit is, beperk je dat.

brewberry

Hoi!

Bedankt voor de reacties. Ik heb vanmorgen overgeheveld naar het kleinere vat, en de vergisting is nog bezig dus de zuurstof die er mogelijk in gekomen was, is er nu alsnog uit. En hij is al lekker, ook niet onbelangrijk.

Goed weekend!

NaahedetleJ

Citaat van: Jacques op 06-10-2017  15:20 uHet infectiegevaar van overhevelen is klein, verwaarloosbaar zal je hygiënisch werkt. Tegenwoordig vergist ik in een CCT, maar voordien heb ik heel wat keren overgeheveld en nooit daardoor een infectie opgelopen.
Wel is oxidatie iets waarvoor je moet opletten. Maar zoals Dirtbag ook al schrijft, wanneer je overhevelt als er nog activiteit is, beperk je dat.


Hee Jacques, ik vergist met korrelgisten en hevel meestal na een dag of 6 over naar een ander vat om de gistkoek op de bodem kwijt te raken. Echter wanneer ik het SG meet, zit deze bij de meeste brouwsels op dag 6 al op het eind SG (een week later is dit niet gedaald, soms nog een puntje of 1/2).
Is de conclusie dan dat ik eigenlijk nog eerder moet overhevelen?

Jacques

Citaat van: NaahedetleJ op 28-12-2017  10:26 uHee Jacques, ik vergist met korrelgisten en hevel meestal na een dag of 6 over naar een ander vat om de gistkoek op de bodem kwijt te raken. Echter wanneer ik het SG meet, zit deze bij de meeste brouwsels op dag 6 al op het eind SG (een week later is dit niet gedaald, soms nog een puntje of 1/2).
Is de conclusie dan dat ik eigenlijk nog eerder moet overhevelen?

De vraag stellen is hem beantwoorden...

Ja. Zeker als je voldoende actieve gist geënt hebt is het geen uitzondering dat zowel de hoofd- als de nagisting na zo'n 6 dagen zijn beëindigd.
Op voorwaarde dat je een goed sluitend gistvat hebt kun je dan beter niet meer overhevelen. Na 8 dagen nadat het waterslot nagenoeg niet meer werkt, waarin de laatste suikers worden opgesnoept en de gist bezinkt, kun je bottelen zonder over te hevelen.

Een volgende keer kun je eerder overhevelen. Laat je daarbij leiden door de werking van het waterslot.

NaahedetleJ

Oké. Super bedankt voor je duidelijke antwoord!!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.