Perzik toevoegen aan brouwsel

Gestart door Michel71, 05-10-2017 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michel71

Ik wil dit weekend weer eens een lekker biertje brouwen en heb dit recept van het forum gehaald, maar nu dacht ik er aan om er perziken aan toe te voegen. Nu is mijn vraag hoeveel, wanneer en hoe lang!
Hopelijk heeft iemand een idee!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIPA Mosaic/Equinox
Brouwdatum
BiertypeIPA
Volume20,0 l
Begin SG1,064 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Rager)76 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,30 lWater uit Aalsmeer
5,35 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
37 mg/l9 mg/l68 mg/l61 mg/l82 mg/l47 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,064 kgPale Ale moutDingemans7 EBC96,5 %
0,220 kgCara 120Dingemans120 EBC3,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
167,0 °C1 min.60 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,3 gMagnumbellen11,6%first wort hop11,5 IBU
12,5 gEquinoxpellets13,4%15 min.7,1 IBU
12,5 gMosaicpellets11,8%15 min.6,2 IBU
12,5 gMosaicpellets11,8%10 min.4,7 IBU
12,5 gEquinoxpellets13,4%10 min.5,3 IBU
25,0 gMosaicpellets11,8%5 min.7,8 IBU
25,0 gEquinoxpellets13,4%5 min.8,8 IBU
37,5 gMosaicpellets11,8%2 min.11,6 IBU
37,5 gEquinoxpellets13,4%2 min.13,2 IBU
112,5 gEquinoxpellets13,4%koudhop0,0 IBU
112,5 gMosaicpellets11,8%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10,0 gU.S. West Coast (M44)bovengist


Dund

Ik heb 1x perziken aan het bier toegevoegd. Was geen succes. Pectine slierten en een super troebel bier.

Juindorper

Waarom zou je zo een complexe hopgift te niet doen door er vervolgens perziken of wat dan ook bij te pleuren? :weetniet:

Knobby

Citaat van: Juindorper op 05-10-2017  21:26 uWaarom zou je zo een complexe hopgift te niet doen door er vervolgens perziken of wat dan ook bij te pleuren? :weetniet:
Lijkt mij ook zonde

Freddie

Mijn vrouw brouwt af en toe een fruitbier met nectarines.
Eerst gewoon bier brouwen en later bij de nagisting de nectarines toevoegen
De nectarines worden aan stukjes gesneden en enkele weken in de vriezer bewaard. 2 dagen voor het toevoegen aan het bier uit de vriezer halen en laten ontdooien. Daarna een pectine afbrekend middel toevoegen, goed roeren en een dag laten staan. Daarna toevoegen aan het bier.

Door het invriezen gaat de meeste wilde gist dood.
Het biergist vergist de aanwezige suikers waardoor je smaakstoffen en zuur overhoud.
Je bier zal dus zuurder worden.

succes!

iloveoxytocin

Dat is een heerlijk recept, ik zou er zelf niets meer aan doen! Perzik haalt de oomph er uit, want het toffe is juist dat dat alle fruitsmaak uit de hops komt (volgens mij).

Misschien een standaard fruitbier als basis gebruiken (pils, tarwe, haver), een enkele hop, westcoast gist lijkt me mooi clean, en daarbij perziken gooien? Ik zou inderdaad ook pecto enzym erbij doen om hem helder te krijgen. Misschien wil je dit ook een keer piloten om te checken hoeveel perzik je nodig hebt; het is een steen fruit (stone fruit) en bij het maken van bijv mede wordt er wel eens gewaarschuwd hoeveel de opbrengst daarvan is in termen van smaak.

Michel71

Morgen ga ik brouwen en zo te zien(horen) is het niet zo'n goed idee en dus doe ik het maar niet, zou zonde zijn als ik verpest!
Misschien hou ik wat wort apart en probeer daar wat mee.
Bedankt voor jullie mening en ideeën.

breda82

Heb laatst ook met fruit gebrouwen, mango en framboos. Heb juist meer fruit erbij gedaan en een niet teveel koudhop zodat het fruit ook nog merkbaar is. Ik zou het gewoon doen, splits je batch 1 experiment en 1 normaal.

Bij mij pakte het goed uit,

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.