Herfststorm Dubbele IPA (DIPA)

Gestart door wh_birra, 05-10-2017 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wh_birra

Graag jullie opmerkingen / adviezen op onderstaand recept voor een Dubbele IPA die wij komende zaterdag willen gaan brouwen.
Het idee is een DIPA te maken die een rode (lichtbruine) kleur heeft. Verder is het recept mede bepaald door wat we nog op voorraad hebben.
Ook mag er een iets vollere body ontstaan daarom is de suikerstort niet al te hoog genomen.
Heb nu het idee dat de hop verdeling wellicht een te bitter bier gaat opleveren? Of moet dan het alcohol % wat hoger worden?

Graag jullie opmerkingen.

Wiechert


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHerfststorm Dubbele IPA
Brouwdatum
BierstijlImperial IPA
Volume20,3 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Rager)70 IBU
Brouwzaalrendement81,0 %
Kooktijd90 min.
Alcohol %7,1%

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lWater uit Zutphen
15,22 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,52 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC71,6 %
0,63 kgGoldSwaen RedDe Swaen50 EBC10,0 %
0,02 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC0,3 %
0,63 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
67,0 gCascadebellen5,5%80 min.54,5 IBU
27,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%40 min.10,3 IBU
30,0 gSaazbellen3,4%20 min.5,1 IBU
30,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%koudhop0,0 IBU
21,0 gSaazbellen3,4%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


RienP

Wat is gedachten bij het recept, want het gaat namelijk alle kanten op.

Een paar zaken: een dubbel IPA mag best 8% of hoger zijn. Verder zou ik de suiker eruit gooien, want anders droogt het bier teveel uit. Caramout terugbrengen naar onder de 5%.

De hopgiften: bedenk goed wat voor smaak je wil in de IPA. Mijn credo is altijd: bitterheid is niet het doel bij een IPA, maar het gevolg van grote hoeveelheden hop die je laat in de kook toevoegt. Wat voor hopsmaak zoek je in je IPA. Welke kant je ook op gaat qua hopsmaak/ hopsoorten, het mag gewoon meer hop zijn.

Knudde

Ik heb net ook een double ipa geprobeerd te brouwen. Gisting was heftig en snel klaar, hij heeft nu 2 weken met Saaz gelagerd en bij het proeven was het eigenlijk precies wat ik wou hebben. Als ik thuis ben snor ik het recept even op.

Mijn doel was heel veel hop smaak, hop geur, mooi zoetje, plakkerig en viscose, en sterk genoeg om in de winter van te genieten.

wh_birra

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHerfststorm Dubbele IPA
Brouwdatum
BierstijlImperial IPA
Volume20,3 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)47 IBU
Brouwzaalrendement81,0 %
Kooktijd90 min.
Alcohol %8%

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lWater uit Zutphen
17,41 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,90 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC94,1 %
0,43 kgGoldSwaen RedDe Swaen50 EBC5,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.2,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.2,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
45,5 gCascadebellen5,5%90 min.34,1 IBU
29,0 gSaazbellen3,4%30 min.6,9 IBU
23,0 gCascadebellen5,5%10 min.3,5 IBU
30,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%koudhop0,0 IBU
27,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%0 min.2,1 IBU
21,0 gSaazbellen3,4%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Met de opmerkingen in het achterhoofd een aangepast recept. Wel de GoldSwean Red wat hoger aangehouden om de rode kleur te krijgen. Bitterheid iets lager en andere verdeling van de hop gift om meer op geur en smaak te zitten i.p.v. vooral bitter. Suiker er uit gehaald voor minder droge afdronk en hopelijk een wat vollere smaak.  Nu maar hoep dat de totale moutstort in de zelfgemaakt maisch-pijp gaat passen :) Heb die met ongeveer 4 kg mout getest dat ging prima maar nu bijna 7 kg weet niet of dat gaat lukken vandaar de eerdere keuze voor suiker.
Mijn moutpijp is 33 hoog en 25 cm doorsnede (inhoud 64.795,35 cm³).

Martijn0172

Hier wat leesvoer voor een Imperial IPA https://byo.com/issues/item/1702-imperial-ipa-style-profile

Ik heb laatste ook een imperial IPA gebrouwen met carahell, pale mout en 8% suiker met MJ m44 gist. Hij is erg ver doorgegist (5 punten lager dan ik had verwacht). Ook de hopsmaak valt een beetje tegen, ik heb 120gr koudhop op 20 liter gebruikt.

seed7

Nou zeg, nu is er een mooie hop naar een wind genoemd en nu gebruik je hem niet... ;)

Ingo

wh_birra

Citaat van: seed7 op 06-10-2017  09:51 uNou zeg, nu is er een mooie hop naar een wind genoemd en nu gebruik je hem niet... ;)

Ingo

Ha, geweldig. :) Maar het idee is (was) om met de ingrediënten die er zijn te brouwen. Wellicht een volgende keer.

wh_birra

Citaat van: wh_birra op 06-10-2017  09:41 uBrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHerfststorm Dubbele IPA
Brouwdatum
BierstijlImperial IPA
Volume20,3 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)47 IBU
Brouwzaalrendement81,0 %
Kooktijd90 min.
Alcohol %8%

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lWater uit Zutphen
17,41 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,90 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC94,1 %
0,43 kgGoldSwaen RedDe Swaen50 EBC5,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.2,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.2,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
45,5 gCascadebellen5,5%90 min.34,1 IBU
29,0 gSaazbellen3,4%30 min.6,9 IBU
23,0 gCascadebellen5,5%10 min.3,5 IBU
30,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%koudhop0,0 IBU
27,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%0 min.2,1 IBU
21,0 gSaazbellen3,4%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Met de opmerkingen in het achterhoofd een aangepast recept. Wel de GoldSwean Red wat hoger aangehouden om de rode kleur te krijgen. Bitterheid iets lager en andere verdeling van de hop gift om meer op geur en smaak te zitten i.p.v. vooral bitter. Suiker er uit gehaald voor minder droge afdronk en hopelijk een wat vollere smaak.  Nu maar hoep dat de totale moutstort in de zelfgemaakt maisch-pijp gaat passen :) Heb die met ongeveer 4 kg mout getest dat ging prima maar nu bijna 7 kg weet niet of dat gaat lukken vandaar de eerdere keuze voor suiker.
Mijn moutpijp is 33 hoog en 25 cm doorsnede (inhoud 64.795,35 cm³).

Dit recept afgelopen week gebrouwen. Doordat de digitale thermoter blijkbaar circa 10 graden afwijking heeft was het eind SG niet zoals beoogd (dat bleek pas tijdens het afkoelen). Tijdens het eind van het koken nog extra Candij toegevoegd. Uiteindelijk een eind SG voor gisting van 1070. Ook bij vlam-uit nog 50 g wilde hop mee laten trekken tijden het afkoelen.

Nu na een week gisten op 20 graden is het SG al gezakt naar 1007 (8 brix) het lijkt er op dat de gisting nog niet klaar is. Als die klaar is komt de hop voor de koudhop er nog een dag of vier bij.

Wel een vraag. De extra kandij is later aan het recept toegevoegd, hoe kan je dat aan BrouwHulp toevoegen zonder dat de rest van de stort aangepast wordt? (% zal dan wel meer dan 100% worden).

Vraag 2 zoals gezegd was de thermometer niet goed en is de SG na het maischen te laag. Kan de oorzaak zijn dat we vermoedelijk bij een te lage temperatuur hebben gemaischt? Of moet dat voor de hoeveelheid suikers niet uitmaken? Want dan zou het probleem bij het schroten kunnen liggen. Of misschien wel te weinig water tijdens het maischen (wort is wel rondgepompt).



wh_birra

Nog iemand die wat advies / opmerkingen heeft bij bovenstaande vragen? Bedankt. :)

tdp

CiteerWel een vraag. De extra kandij is later aan het recept toegevoegd, hoe kan je dat aan BrouwHulp toevoegen zonder dat de rest van de stort aangepast wordt? (% zal dan wel meer dan 100% worden).
Nee, want je past je recept aan. Gewoon opvoeren, de percentages zullen dan veranderen, maar de absolute gewichten niet.

CiteerVraag 2 zoals gezegd was de thermometer niet goed en is de SG na het maischen te laag. Kan de oorzaak zijn dat we vermoedelijk bij een te lage temperatuur hebben gemaischt? Of moet dat voor de hoeveelheid suikers niet uitmaken? Want dan zou het probleem bij het schroten kunnen liggen. Of misschien wel te weinig water tijdens het maischen (wort is wel rondgepompt).

3 vragen in 1 vraag ;):
- Als je 10 graden temperatuurverschil hebt, kan dit wel uitmaken inderdaad. Ik zie dat je het brouwzaalrendement op 81% hebt staan. Is dit op basis van ervaring, of is dit een uit de lucht gegrepen getal?
- Schrootsel: Geen idee, heb je een foto van je schrootsel?
- Ik heb zelf meestal een maisch- spoelwater verhouding van 2:1 -> Maisch in met 20 liter, en spoel met 10 liter water. Weet niet of het veel verschil maakt, maar tot nu toe bevalt dit goed.


wh_birra

@tdp  Brouwzaalrendement is eigenlijk wat er in BrouwHulp stond en niet echt uit ervaring vastgesteld. Maar zou met het systeem zoals ik het nu gebruik wel haalbaar moeten zijn. (Rondpompen van het wort tijdens maischen retour door de moutpijp). Denk dat er te weinig water was tijdens het maischen. Ook de temperatuur is denk ik een deel van het probleem. Weet niet of het wat uitmaakt maar ook de moutpijp was echt tot de rand vol.
Wat betreft BrouwHulp als ik de % aanpas wordt het gewicht van de moutstort wel aangepast. Dus meer suiker is dan minder mout.

Inmiddels is de koudhop gift bij het wort gedaan en mag die nog tot zaterdag staan. Dan gaan we bottelen en zien wat het is geworden. Volgende keer proberen wat beter de meten, meer maischwater gebruiken en hopelijk wel aan de gewenste SG te komen. 

Een paar foto's:







tdp

Het brouwzaalrendement is een variabele die je invoert in BrouwHulp, mocht je deze niet weten en/of berekend hebben is 75% een mooi uitgangspunt.
Ik zit nu met mijn 2 pannetjes en een hevelfilter op gemiddel 80%. Voorheen, zonder te pompen en veel te roeren in een moutkorf ook zo'n 80% tot 85%. In mijn RIMS haalde ik dat rendement niet, zat toen tussen de 70% en 75%. Met een klein pannetje op het vuur volgens de BIAB methode haal ik 65% / 70% rendement.

Als je 81% opvoert en je haalt maar 75%, dan is dat natuurlijk wel een verschil! Je zou in je vorige recepten terug kunnen vinden wat je brouwzaalrendement was, en hier een gemiddelde van kunnen nemen.

Knobby

Citaat van: wh_birra op 17-10-2017  11:23 uWat betreft BrouwHulp als ik de % aanpas wordt het gewicht van de moutstort wel aangepast. Dus meer suiker is dan minder mout.
Vinkje 'reken met percentages' uitzetten.

wh_birra

Citaat van: Knobby op 17-10-2017  16:11 uVinkje 'reken met percentages' uitzetten.

Ha, bedankt. Ik had het in de tussentijd ook zelf al gevonden :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.