Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wort kwam niet aan de kook  (gelezen 810 keer)

Offline remolen

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Wort kwam niet aan de kook
« Gepost op: 04-10-2017 20:44 u »
Mijn zoon doet een bierbrouw project voor school elders op dit forum stelde ik wat vragen over een recept.

Ok het volgende.

Ik ben er bij gebleven (bij mijn zoon die aan et brouwen was voor zijn school)

Tot en met het filteren. Toen moest alleen het koken nog.
Duidelijke instructies achter gelaten. denk dat kan niet mis gaan.

Kom na 2 uur weer thuis.. Staat er een ontploffende zoon te schelden en te tieren dat hij het wort niet aan de kook krijgt.

Nee, dat klopt... want hij heeft niet goed geluisterd.
De Weckketel moet goed worden ingepakt met een daarvoor bestemde isolatiedeken. Anders komt hij niet goed aan de kook.

Ik heb toen zelf de zooi maar afgemaakt. En het wort die al 1,5 uur op 94 graden gehouden werd aan de kook gebracht en deze nog 45 minuten rollend laten koken. De hop was al wel toegevoegd voor dat het geheel aan de kook kwam totaal heeft de hop er dus 135 minuten in gezeten

Wel heb ik nog een klein beetje nieuwe hop toegevoegd voor de smaak ook daar twijfel ik even over of het handig was.

Wat kan ik nog van dit bier verwachten? En mijn zoon ivm de schoolopdracht of kan ik beter een nieuwe brouwsel brouwen en dit weggooien.

groet Rene

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
Re: wort kwam niet aan de kook
« Reactie #1 Gepost op: 04-10-2017 21:09 u »
Wat bitterder dan verwacht. De aromahop heeft zijn aroma verloren en zijn bitter achtergelaten.
Langer gekookt dus meer verdampt. Minder wort met een hoger SG. Meer alcohol.
Wat meer maillard producten door langdurige verhitting. Donkerdere kleur. Hoeft niet nadelig te zijn in een donker bier.

Voor de rest is het afwachten :weetniet:

Je zou het nog een keer over kunnen doen. Gewoon voor de back-up.
Nu kan het nog. Anders loop je een week of wat achterop.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2 Gepost op: 04-10-2017 21:26 u »
Gewoon vergisten, zou best een aardig bier kunnen worden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2017 21:35 u »
of kan ik beter een nieuwe brouwsel brouwen en dit weggooien.

Ooh daag mij niet uit... >:D >:D >:D >:D ;D ;D

Offline remolen

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-10-2017 21:37 u »
Ooh daag mij niet uit... >:D >:D >:D >:D ;D ;D

Huh? Ik niet snap

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 04-10-2017 22:22 u »
Huh? Ik niet snap

De vraag/opmerking "..of kan ik dit weggooien "  is de grootste jeukvraag die je kunt bedenken... Weggooien kan altijd! Wanneer je maar wilt :-)  ;) ;) >:D >:D

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 05-10-2017 11:28 u »
De vraag/opmerking "..of kan ik dit weggooien "  is de grootste jeukvraag die je kunt bedenken... Weggooien kan altijd! Wanneer je maar wilt :-)  ;) ;) >:D >:D

Inderdaad, weggooien kan altijd, maar waarom zou je? Ik bottel eigenlijk elk bier, ook al denk ik dat het drama is. Mocht het alsnog na 6 maand niet te drinken zijn, kan het alsnog wel de gootsteen in. Direct weggooien is zo zonde! Je kunt er altijd lering uit trekken :)

Offline remolen

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 05-10-2017 12:29 u »
Inderdaad, weggooien kan altijd, maar waarom zou je? Ik bottel eigenlijk elk bier, ook al denk ik dat het drama is. Mocht het alsnog na 6 maand niet te drinken zijn, kan het alsnog wel de gootsteen in. Direct weggooien is zo zonde! Je kunt er altijd lering uit trekken :)

Haha .. Jaa daar hebben jullie helemaal gelijk in. Maar omdat het voor school is, telt ook het resultaat wat betreft de smaak wel mee.

Maar goed, ik heb er net deze week een klimaatkast bij gemaakt om 2 brouwsels tegelijk te vergisten dus... Ik laat hem lekker gaan en zien we dan wel wat het wort... (Wort is zoveel leuker dan wordt)

Kan in overleg met mijn lieftallige echtgenote altijd nog even het zelfde recept nog een keer brouwen maar dat moet dan op haar vrije dag omdat ik anders heen en weer naar school moet... Het probleem waar je meer over leest op het forum.
Brouwen duurt best lang!
Iedereen weer super bedankt voor de feedback.
Ik vind dit over het algemeen een fijn forum. Niet veel gehak op elkaar en zo. Zat ooit op een ander forum waarvan ik de naam niet ga noemen (niet bier gerelateerd) maar daar werd elke vraag afgezeikt en de grond ingeboord.

:-* :-* :-*

Offline bierinjisp

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
Re: Wort kwam niet aan de kook
« Reactie #8 Gepost op: 05-10-2017 12:59 u »
Je kan ook twee brouwsels naast elkaar laten proeven, goed en minder gelukt / afwijkend van de standaard.
Kan juist heel leerzaam zijn voor school om te proeven wat de afwijkingen in het brouwproces doen met de smaak.

Tags: