High gravity...hoe en wat?

Gestart door TmyVer, 04-10-2017 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TmyVer

Ik had graag mijn aantal liter bier wat opgeschaald... Nu heb ik 2 opties:
Optie 1: grotere installatie kopen/maken
Optie 2: high gravity brouwen
Aangezien optie 1 (nog) niet aan de orde is blijft enkel optie 2 over.
Ik heb al wel één en ander over high gravity brouwen gelezen, maar ik had toch graag nog jullie mening gehoord en eventueel jullie ervaringen geweten...
Wat zijn de verhoudingen? Heb ergens gelezen om niet meer dan 20% water te gebruiken voor het verdunnen.
En wat zouden jullie doen? Ik dacht om een hoog SG te halen na het maischen om daarna door te spoelen tot het gewenste SG voor start koken. Of zouden jullie pas beginnen verdunnen na het koken?
Graag jullie mening.

Knobby

Citaat van: TmyVer op 04-10-2017  11:44 uIk had graag mijn aantal liter bier wat opgeschaald... Nu heb ik 2 opties:
Optie 1: grotere installatie kopen/maken
Optie 2: high gravity brouwen
Aangezien optie 1 (nog) niet aan de orde is blijft enkel optie 2 over.
Ik heb al wel één en ander over high gravity brouwen gelezen, maar ik had toch graag nog jullie mening gehoord en eventueel jullie ervaringen geweten...
Wat zijn de verhoudingen? Heb ergens gelezen om niet meer dan 20% water te gebruiken voor het verdunnen.
En wat zouden jullie doen? Ik dacht om een hoog SG te halen na het maischen om daarna door te spoelen tot het gewenste SG voor start koken. Of zouden jullie pas beginnen verdunnen na het koken?
Graag jullie mening.
Als je kookketel groot genoeg is zou ik gewoon extra spoelen. Das vooral met brouwsoftware makkelijk te berekenen.
Vergeet niet je spoelwater aan te zuren tot onder pH 6, anders loog je ongewenste stoffen uit je bostel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.