Voorkomen dat brouwzak op bodem pan rust?

Gestart door bsmpower, 04-10-2017 09:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bsmpower

Hoi allemaal, ik wil binnenkort beginnen met mijn 2e brouwsel. Deze keer wil ik met geschrote mout gaan werken d.m.v. een brouwzak (BIAB). Ik heb de brouwzak even in de pan gedaan om te kijken of het allemaal gaat passen en ik vermoed dat ie op de bodem gaat rusten als ik er mout in doe. Dit lijkt me niet gewenst qua verhitting van onderen. Hoe los ik dit het beste op? Ik las iets over een weckrooster, is dat wat ik nodig heb? https://www.Brouwmarkt.nl/draadrooster-voor-weckketel-kunststof-kan-niet-roesten.html
Mijn pan is 35 cm diameter. Andere tips zijn ook welkom :). Alvast bedankt!

seed7

RVS taartbodem rek ding van 'draad', weet niet precies hoe het heet. Maar waarom wil je BIAB verwarmen, is toch gewoon een eenstapsmaisch?

Ingo

iloveoxytocin

Ik gebruik zo'n plastic weckrooster; gaat prima! Let er op dat de randen er niet overheen vallen op de bodem (te verhelpen door het vastzetten van de zak met klemmen of een band op de rand van je pan).

bsmpower

Ga inderdaad 1 stap maisch doen, maar weet niet of 65 graden al teveel is voor de zak om te smelten/vast te plakken? Als jullie denken dat dit goed gaat dan is er inderdaad geen rek nodig :)

bjorri

Als die zak niet tegen 65 graden kan dan is er wel erg veel mis met die zak.

Zelf deed ik indertijd biab in een zelf genaaide zak van kaasdoek. Het biab heb ik na een keer of wat los gelaten omdat het toch wel veel na lekt en slecht te spoelen is. Een tweede pan met een kraan onderin is handiger.

BrouwMark

Ik gebruik zelf een RVS rekje dat bij mijn combimagnetron hoort. De zak valt hier niet overheen en blijft dus vrij van de bodem. Voorheen brandde overigens de zak niet aan, maar wel af en toe wat moutkoek op de bodem.

bsmpower

Bedankt voor de reacties. Ik heb een zak van merk "The Brew Bag". Die zou volledig van polyester zijn gemaakt. Die moet de hitte dus kunnen hebben? Ik zal eens kijken of het dan wel nodig is om een bodemrekje te halen. Kan altijd preventief natuurlijk.

BrouwMark

De bodem van je ketel, helemaal als ie op gas staat, wordt wel een stuk heter dan het water er vlak boven. Daar kan een zak niet altijd tegen...

seed7

De essentie van BIAB is, nieuw woord, 'slimplificeren'. Maximale energie stoppen in het zo min mogelijk (hoeven) doen. Dus ketel zodanig isoleren dat je tijdens het maischen de gaskraan nooit meer open hoeft te draaien en dat je ook geen rekjes op de bodem nodig hebt die je ook weer af moet wassen ;)

Ingo

tdp

Citaat van: seed7 op 04-10-2017  16:21 uDe essentie van BIAB is, nieuw woord, 'slimplificeren'. Maximale energie stoppen in het zo min mogelijk (hoeven) doen. Dus ketel zodanig isoleren dat je tijdens het maischen de gaskraan nooit meer open hoeft te draaien en dat je ook geen rekjes op de bodem nodig hebt die je ook weer af moet wassen ;)

Ingo

Haha, mooi woord. Beetje radiatorfolie om je keteltje, dat isoleert echt goed!

Hay

Maar klopt natuurlijk wel wat Ingo zegt,of je schaft een koelbox aan en dan heb je nergens omkijken meer naar.

Dugraph

Citaat van: seed7 op 04-10-2017  16:21 uDe essentie van BIAB is, nieuw woord, 'slimplificeren'. Maximale energie stoppen in het zo min mogelijk (hoeven) doen. Dus ketel zodanig isoleren dat je tijdens het maischen de gaskraan nooit meer open hoeft te draaien en dat je ook geen rekjes op de bodem nodig hebt die je ook weer af moet wassen ;)

De essentie van BIAB is brouwen in een zak toch? Maximale energie stoppen in iets vind ik per definitie niet simplificeren. Een plastic roostertje kopen voor 3 euro die je na het brouwen afspoelt lijkt me simpeler dan je pan te isoleren.

EvdBroek

Citaat van: Dugraph op 04-10-2017  17:52 uEen plastic roostertje kopen voor 3 euro ...

Lijkt mij niet zo lekker wanneer die gaat smelten

Dugraph

Citaat van: EvdBroek op 04-10-2017  18:03 uLijkt mij niet zo lekker wanneer die gaat smelten

Open anders de link even in de eerste post

bastiaanD

Ik gebruik het ronde lage rooster wat in de combi magnetron staat. Werkt heel handig!

GeBaxke

Vroeger ook wel eens een grote vergiet met pootjes verbruikt. Daar de BIAB Bag in laten rusten. Werkte prima.

BrouwMark

Zelf heb ik mijn ketel inderdaad ook geïsoleerd met radiatorfolie. Is even een werkje maar het scheelt wel bijverwarmen. Ik gebruik echter niet altijd de eenstapsmaisch en bij het tussendoor bijstoken zou ik toch echt een roostertje adviseren. Ook af en toe van beneden naar boven roeren scheelt in het aanbakken van het wort onder het rekje (dat staat relatief stil en wordt gemakkelijk heter dan de rest)

De koelboxmethode werkt overigens ook prima als je een eenstapsmaisch gebruikt, dat is het zeker waard om eens te proberen!

EvdBroek


Dugraph

Citaat van: EvdBroek op 05-10-2017  08:38 uje kunt toch ook de rvs versie van dit rooster nemen

https://www.vantende.nl/koken--eten/inmaken/inmaak-toebehoren/rooster-32cm-voor-inmaakketel-rvs

Mooi rooster inderdaad. Ik heb echter wel een keer gemerkt dat RVS producten op de bodem interfereren met mijn inductiekookplaat. Wat dat betreft is kunststof nog steeds de beste optie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.