Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Knuddes blond  (gelezen 1301 keer)

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Knuddes blond
« Gepost op: 03-10-2017 20:57 u »
Zo daar en ik dan, niet mijn eerste biertje (al een blonde dolly winterbier en een double ipa gemaakt) maar dus mijn 3e.
Het is een beetje roeien met de riemen die ik heb dus heb het recept wat aangepast en dit is het geworden:

Recept gegevens

batchgrootte:   10 l.
kooktijd:   75 min.
alcoholpercentage:   6.6 % (thans dat hoop ik)
begin-SG:   1078
EBC (kleur):   10-25 (hoop ik)
EBU (bitterheid): 20 (hoop ik)
Ingrediënten

ingrediënt   hoeveelheid   kooktijd   waarde   bijzonderheden
Pilsmout (3 EBC)    2,2 kg.       3 EBC
Palemout (7 EBC)   800 g.       7 EBC
Tarwemout (32 EBC)    100 g.       32 EBC
Rietsuiker    400 g.
Honing   2 el.   
Hop uit eigen tuin, vers   15 g.   75 min.   ? α   Bloemen
Saaz hop   5 g.   15 min.   4 α   Bloemen
Koriander   3 g (vers, alleen de blaadjes)
Wyeast 3787 Trappist High Gravity 80ML van de smackpack (3 uur laten bollen op 24 graden)           
Maischschema

48 °C   52 °C   63 °C   68 °C   73 °C   78 °C
15 min.   15 min.   30 min.   15 min.   30 min.   10 min.

Ik heb met BrouwVisie in de gaten gehouden of dat het op een blondje gaat lijken maar de kleur is wat meer amber. Wellicht trekt dat nog bij.
De hop die in de tuin groeit geurt enorm maar ik heb geen idee welk ras het is. Doet mij denken aan Duvel Hop Select (die geur en smaak). Voor mijn smaak pappilen erg prettig.

Hij staat nu net een paar uurtjes in een glazen 12 liter fles (ongeveer)

Ik kook met RVS pannen, spoel de maisch met een alluminium filter toren (van een wijnboer geweest), ik filter met de filter van een trechter welke ik bij brouwstore heb gekocht. Ik durf de doek nog niet aan i.v.m. infectie.
Ik desinfecteer alles tot het panische met chemipro oxi en heb in mijn keuken een qooker welke ik altijd gebruik met schoonmaken.

Ik ben erg benieuwd en ga jullie op de hoogte houden!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: Knuddes blond
« Reactie #1 Gepost op: 04-10-2017 12:48 u »
Zo daar en ik dan, niet mijn eerste biertje (al een blonde dolly winterbier en een double ipa gemaakt) maar dus mijn 3e.
Het is een beetje roeien met de riemen die ik heb dus heb het recept wat aangepast en dit is het geworden:

Recept gegevens

batchgrootte:   10 l.
kooktijd:   75 min.
alcoholpercentage:   6.6 % (thans dat hoop ik)
begin-SG:   1078
EBC (kleur):   10-25 (hoop ik)
EBU (bitterheid): 20 (hoop ik)
Ingrediënten

ingrediënt   hoeveelheid   kooktijd   waarde   bijzonderheden
Pilsmout (3 EBC)    2,2 kg.       3 EBC
Palemout (7 EBC)   800 g.       7 EBC
Tarwemout (32 EBC)    100 g.       32 EBC
Rietsuiker    400 g.
Honing   2 el.   
Hop uit eigen tuin, vers   15 g.   75 min.   ? α   Bloemen
Saaz hop   5 g.   15 min.   4 α   Bloemen
Koriander   3 g (vers, alleen de blaadjes)
Wyeast 3787 Trappist High Gravity 80ML van de smackpack (3 uur laten bollen op 24 graden)           
Maischschema

48 °C   52 °C   63 °C   68 °C   73 °C   78 °C
15 min.   15 min.   30 min.   15 min.   30 min.   10 min.

Ik heb met BrouwVisie in de gaten gehouden of dat het op een blondje gaat lijken maar de kleur is wat meer amber. Wellicht trekt dat nog bij.
De hop die in de tuin groeit geurt enorm maar ik heb geen idee welk ras het is. Doet mij denken aan Duvel Hop Select (die geur en smaak). Voor mijn smaak pappilen erg prettig.

Hij staat nu net een paar uurtjes in een glazen 12 liter fles (ongeveer)

Ik kook met RVS pannen, spoel de maisch met een alluminium filter toren (van een wijnboer geweest), ik filter met de filter van een trechter welke ik bij brouwstore heb gekocht. Ik durf de doek nog niet aan i.v.m. infectie.
Ik desinfecteer alles tot het panische met chemipro oxi en heb in mijn keuken een qooker welke ik altijd gebruik met schoonmaken.

Ik ben erg benieuwd en ga jullie op de hoogte houden!

Het is al te laat maar toch enige feedback voor je volgende brouwsel:
  • Wat is de functie van de honing? Die twee eetlepels ga je niet proeven en honing moet je zo min mogelijk verwarmen om honingsmaak in je bier te krijgen. Dus zeker niet meekoken (in neem aan dat je deze meegekookt hebt).
  • Maischschema kan veel korter/minder complex: 30 min. op 63 ºC, 40 min. op 72  ºC en 5 min. op 78  ºC.
  • Koriander moet je niet als blaadjes toevoegen want dan smaakt je bier naar zeep (vind ik). Normaal gesproken wordt koriander toegevoegd in de vorm van in de vijzel of anders gekneusde/gemalen korianderkorrels.
  • Heb je de verse hop eerst gedroogd of "nat" toegevoegd? Voor natte hop moet je meer toevoegen.
  • Je gebruikt een aluminium filtertoren. Over het gebruik van aluminium bij het brouwen zijn de meningen verdeeld.

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 04-10-2017 17:34 u »
Het is al te laat maar toch enige feedback voor je volgende brouwsel:
  • Wat is de functie van de honing? Die twee eetlepels ga je niet proeven en honing moet je zo min mogelijk verwarmen om honingsmaak in je bier te krijgen. Dus zeker niet meekoken (in neem aan dat je deze meegekookt hebt).
  • Maischschema kan veel korter/minder complex: 30 min. op 63 ºC, 40 min. op 72  ºC en 5 min. op 78  ºC.
  • Koriander moet je niet als blaadjes toevoegen want dan smaakt je bier naar zeep (vind ik). Normaal gesproken wordt koriander toegevoegd in de vorm van in de vijzel of anders gekneusde/gemalen korianderkorrels.
  • Heb je de verse hop eerst gedroogd of "nat" toegevoegd? Voor natte hop moet je meer toevoegen.
  • Je gebruikt een aluminium filtertoren. Over het gebruik van aluminium bij het brouwen zijn de meningen verdeeld.

Top! Dankjewel voor je reactie!

Ai ja die honing had ik mijn huiswerk over moeten doen. Ik had een recept van een blond op de site van t wort wat verbouwd naar wat ik nog op voorraad had. Zodoende.

Over de koriander, goeie tip! Ik zal er op letten bij het proeven en de volgende keer je advies opvolgen.

De hop heb ik geplukt en gedroogd op 45-50 graden. Naar mijn mening is hij vrij sterk. De double ipa die ik heb gemaakt met deze hop is vergelijkbaar met een "de molen - hop en liefde" of een Duvel hop select qua hoppigheid en grapefruit tonen. Voor het drogen heb ik 1 op 5 gewicht aangehouden.

Geweldig advies over het maischen! Ik vond het al een heel karwij. Gelukkig is mijn kookplaat beresterk en heel stabiel en heb ik net een nieuwe keuken maar het blijft intensief.

Ik zal eens gaan zoeken naar Posts over aluminium. Ik kan me wel de argumenten bedenken aangaande oxidatie. Vanuit mijn voorzichtige start met de hobbie en het in de hand willen houden van de kosten was dit een krijgertje. Ik zie veel mensen succesvol zijn met de koperen buis met gaatjes techniek. Zodra mijn wortkoeler binnen is zal ik er eens mee in de gang gaan.

Ik zal alvorens ik de volgende ga maken op voorhand wat advies inwinnen. Ook een goeie tip. Jij hebt een flesje (zeep)bier verdient :)

Offline Thom

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2017 21:10 u »
Volgens mij ga je behoorlijk over de 6,6% heen met een start SG van 1.078. Zeker met de suiker en honing erbij. Wat zegt je BrouwVisie?

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 04-10-2017 23:16 u »
Ik ben inderdaad wat overgeschoten. Het recept zou er wel op uit moeten komen maar ik kom op de een of andere manier altijd veel hoger uit. Ik denk dat ik misschien te hard kook of dat de receptmakers minder suikers uit hun beslag halen.

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
Knuddes blond
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2017 18:16 u »

F*ck

Tot op het plafond! Iemand een idee wat hier gebeurd is?

Volgens mij heb ik ISIS gist gebruikt :)

Offline Robin K

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2017 18:46 u »
Te weinig headspace en een gist die er behoorlijk zin in had  >:D

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #7 Gepost op: 06-10-2017 18:59 u »
Misschien toch iets te warm in de verwarmingskast?

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 06-10-2017 20:50 u »

De headspace kon wel beter denk ik. Goeie tip. Verklaart nog niet de jongbier  op 3 meter hoogte. Dit moet gewoon een knal geweest zijn. Dopje lag een paar meter verderop.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #9 Gepost op: 06-10-2017 21:34 u »
Dikke gist in waterslot, een prop gist verstopt de boel, druk loopt op en dan krijg je een knal. Zeker met een dopje op het waterslot.

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 06-10-2017 21:49 u »
Dikke gist in waterslot, een prop gist verstopt de boel, druk loopt op en dan krijg je een knal. Zeker met een dopje op het waterslot.

Een totaalverklaring denk ik. Te weinig headspace, prop en wellicht temp iets te hoog en boem.

Ik kon er stiekem wel erg hard om lachen :). Was een paar dagen weg en trof dit aan.
Bier ruikt overigens wel goed. Typische gistgeur zonder rarigheid nog. Gewoon afwachten denk ik maar. Ik heb het waterslot ververst en gevuld met 80% alc. Dopje er nu maar afgelaten (vandaar de drank als ontsmetting voor stofdeeltjes).

Ik heb hem dinsdag de 3e gemaakt en plopt nu nog steeds heftig! De activiteit in de fles is een schouwspel. Zo intens heb ik gist nog niet zien reageren (kolken, borrelen, de bodem naar boven halen etc.)

Na de hoofdvergisting gaat hij over in een schone (ook glazen) fles.

Offline Jedoka

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #11 Gepost op: 06-10-2017 21:51 u »
Haha BAM! Jonguh. Ja das ruk, kun je de boel weer sauzen binnenkort. :D

Ik doe het wort altijd in zon kunststof gistemmer met voor de eerste dag een schone hydrofiele doek erover, krijgt het genoeg zuurstof en geen gistgranaten tot het plafond, na een dag deksel met waterslot erop en niks geen problemen. :beersmiley:

Succes!

Jelle

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #12 Gepost op: 06-10-2017 22:10 u »
Je hebt ook nog eens Westmalle gist gebruikt, die staat bekend om zijn ruimte behoefte. Vuistregel is dat je als gistvat neemt 2*hoeveelheid bier. Dus 50 l voor 25 l bier...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 06-10-2017 23:37 u »
De Westmalle gist is ook bekend voor het vormen van een stevig gistdek op het bier. Dit zal zeker ook hebben bijgedragen aan deze ravage.

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 06-10-2017 23:50 u »
Je hebt ook nog eens Westmalle gist gebruikt, die staat bekend om zijn ruimte behoefte. Vuistregel is dat je als gistvat neemt 2*hoeveelheid bier. Dus 50 l voor 25 l bier...

Goeie tip!, bij mijn vorige brouwsels viel het erg mee daarom dacht ik dat ik met wat minder ruimte af kon. Dit gist is inderdaad meedogenloos! Wel mooi, nu heb ik een bestemming voor mijn glazen 30 liter flessen :)

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 07-10-2017 00:02 u »
De Westmalle gist is ook bekend voor het vormen van een stevig gistdek op het bier. Dit zal zeker ook hebben bijgedragen aan deze ravage.

Ik merk het! Wel leuk om mee te maken :)
Zondag ga ik ook een brouwinstallatie van een forumlid overnemen voor 20 liter.
Tijd om nog eens met deze IS gist aan de gang te gaan.

Betreffende deze batch, doorgaan en we zien wel :)

Offline Knudde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 10-10-2017 23:18 u »
Gisting gaat nu naar dag 8. Zuur geurtje dus ik kreeg even een naar vermoeden. Even een heveltje ontsmet en een beetje afgetapt.....

Mmmmmm als het zo op de fles zou zitten is het ook goed :)

Offline BrouwMark

• Junior lid
  • **
  • Drinkontbijt!
« Reactie #17 Gepost op: 11-10-2017 00:34 u »
Haha, ja, Knudde, die gist is explosief. Met zo weinig kopruimte maak je een soort jetmotor van je gistingsvat. Ik ben benieuwd op welk SG je uitkomt, maar ik denk dat je de 6,6% ruim gaat overtreffen, makkelijk vergistbare suikers zijn er genoeg. Ik sluit me geheel aan bij een simpeler maischschema, je hebt al genoeg schoonmaakwerk zo 😁. Koriander als blad zou ik inderdaad niet doen, het is erg zeepachtig en oxideert snel, met als gevolg waarschijnlijk een hooiige zeepsmaak in je bier. Toitoi!

Tags: