Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Beste moment voor brouwpauze?  (gelezen 3663 keer)

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Land: nl
  • Fijn hier
Beste moment voor brouwpauze?
« Gepost op: 02-10-2017 14:34 u »
Misschien een domme vraag, maar ik ga hem toch stellen…
Kan het kwaad als ik na het filteren/spoelen een pauze neem van ca. 1 uur en daarna pas het koken opstart? Als ik het voor elkaar krijg om het brouwproces ‘doormidden te hakken’ zou ik wat vaker kunnen brouwen. - kan ik tussendoor de kinderen van school halen, een hapje eten en daarna weer verder gaan :).
Ik verlaat liever niet het huis als de Grainfather staat te brullen. Zodoende.

Zelf zie ik niet wat het nadeel zou kunnen zijn, maar daarvoor ben ik ook een beginnende amateur..

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Beste moment voor brouwpauze?
« Reactie #1 Gepost op: 02-10-2017 15:20 u »
Misschien een domme vraag, maar ik ga hem toch stellen…
Kan het kwaad als ik na het filteren/spoelen een pauze neem van ca. 1 uur en daarna pas het koken opstart? Als ik het voor elkaar krijg om het brouwproces ‘doormidden te hakken’ zou ik wat vaker kunnen brouwen. - kan ik tussendoor de kinderen van school halen, een hapje eten en daarna weer verder gaan :).
Ik verlaat liever niet het huis als de Grainfather staat te brullen. Zodoende.

Zelf zie ik niet wat het nadeel zou kunnen zijn, maar daarvoor ben ik ook een beginnende amateur..
Je kunt dat doen, maar dan krijg je meer oxidatie van je beslag (te zien omdat het donkerder wordt) Toen ik pas brouwde heb ik dat ook wel eens gedaan 's avonds beslag maken en volgende morgen spoelen en koken.
Als dit soort dingen levert een compromis op met nadelige invloed op de bierkwaliteit. Bierbrouwen kost nu een maal tijd en als je die op een bepaald moment niet hebt kun je er beter niet aan beginnen.

Evt kun je wel de avond ervoor vast alles klaar zetten en mout malen zodat je daarmee op de brouwdag geen tijd verliest.

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #2 Gepost op: 02-10-2017 15:32 u »
Je kunt dat doen, maar dan krijg je meer oxidatie van je beslag (te zien omdat het donkerder wordt) Toen ik pas brouwde heb ik dat ook wel eens gedaan 's avonds beslag maken en volgende morgen spoelen en koken.
Als dit soort dingen levert een compromis op met nadelige invloed op de bierkwaliteit. Bierbrouwen kost nu een maal tijd en als je die op een bepaald moment niet hebt kun je er beter niet aan beginnen.

Evt kun je wel de avond ervoor vast alles klaar zetten en mout malen zodat je daarmee op de brouwdag geen tijd verliest.

Bedankt voor je reactie.

Maakt het dan ook niet uit of er een uur tussen zit of een dag? Het beslag zal korter bloodgesteld worden aan oxidatie?

Offline Fermon

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 02-10-2017 15:47 u »
Je kan je kinderen ook op school laten "broodschool".  ;)

Geintje natuurlijk, ik ken het probleem. Ik brouw alleen als mijn vrouw thuis is, zodat ik alle tijd heb. Ik zou/wil het bier niet een uur laten staan na het filteren/spoelen, ivm oxidatie en het koelt in de tussentijd behoorlijk af zodat het nog langer duurt wanneer je het naar kook temperatuur  moet brengen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 02-10-2017 16:12 u »
Maakt het dan ook niet uit of er een uur tussen zit of een dag? Het beslag zal korter bloodgesteld worden aan oxidatie?
Dat maaklt wel uit natuurlijk. Maar wat precies het maximaal toelaatbare is is lastig te zeggen. Daarvoor zou je proefjes moeten doen. 

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #5 Gepost op: 02-10-2017 17:36 u »
Misschien een domme vraag, maar ik ga ‘m toch stellen…

Er zijn een domme vragen, soms zijn er domme antwoorden (nu nog niet  :) )

Ik brouw alleen als mijn vrouw thuis is...

Hihi... Bij mij is dat net andersom...

Offline stiaanke

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 02-10-2017 20:04 u »
Ik doe het anders, tijdens het koken eet ik en hou alleen de tijd in het oog om eventueel een hopgift te doen.
Ik brouw enkel wanneer ik alleen thuis ben. ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 02-10-2017 21:52 u »
Ik doe het anders, tijdens het koken eet ik en hou alleen de tijd in het oog om eventueel een hopgift te doen.
Ik brouw enkel wanneer ik alleen thuis ben. ;)

Hier hetzelfde. Eten doe ik meestal als ik aan het koken ben. Ik heb een Braumeister en die laat rustig alleen tijdens het koken. Overkoken met deze ketel heb ik nooit meegemaakt. Bij een Braumeister er er veel ruimte voor schuimvorming tijdens het koken.
Bij mijn oude ketel die verwarmd wordt met een grote gasbrander heb ik wel gehad dat het wort overkookte. Dat wil je niet, geeft erg veel rommel.

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #8 Gepost op: 03-10-2017 16:19 u »
Dank voor de reacties.
Ik ga mijn eega eens lief aankijken, dat ik meer 'brouwtijd' wil!  :brouwen:

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #9 Gepost op: 03-10-2017 16:22 u »
Hier hetzelfde. Eten doe ik meestal als ik aan het koken ben. Ik heb een Braumeister en die laat rustig alleen tijdens het koken. Overkoken met deze ketel heb ik nooit meegemaakt. Bij een Braumeister er er veel ruimte voor schuimvorming tijdens het koken.
Bij mijn oude ketel die verwarmd wordt met een grote gasbrander heb ik wel gehad dat het wort overkookte. Dat wil je niet, geeft erg veel rommel.

Verlaat je dan ook wel eens je huis tijdens het koken?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #10 Gepost op: 03-10-2017 16:47 u »
Je kan bijvoorbeeld ééntemperatuursmaischen, een half uurtje langer maischen is volgens mij niet zo erg. En als je met zo'n automatisch elektrisch systeem maischt, zou ik gerust een half uurtje het huis uit kunnen.
Meestal begin ik te brouwen 's morgens tegen 8-9u, dan zit ik rond de middag tegen het koken aan en eet ik iets. Schroten en klaarzetten is de dag(en) ervoor. In den beginne brouwde ik enkel als ik alleen thuis was. Nu merkt de familie dat het eigenlijk routine is, en dat ik alleen zo ernstig kijk omdat de beta-amylase dan optimaler werkt.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 03-10-2017 16:54 u »
Je kan bijvoorbeeld ééntemperatuursmaischen, een half uurtje langer maischen is volgens mij niet zo erg. En als je met zo'n automatisch elektrisch systeem maischt, zou ik gerust een half uurtje het huis uit kunnen.
Meestal begin ik te brouwen 's morgens tegen 8-9u, dan zit ik rond de middag tegen het koken aan en eet ik iets. Schroten en klaarzetten is de dag(en) ervoor. In den beginne brouwde ik enkel als ik alleen thuis was. Nu merkt de familie dat het eigenlijk routine is, en dat ik alleen zo ernstig kijk omdat de beta-amylase dan optimaler werkt.

Inderdaad, of je pakt je ketel in een slaapzak of ander goed isolerend iets. Je kan dan rustig een uur wat anders doen, zonder dat de temperatuur danig lager wordt.

Offline BastiaanvdS

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 03-10-2017 20:27 u »
Het beste (en gezelligste) is om gewoon met 2 personen te brouwen. Dan kan je gerust even een uurtje weg.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 03-10-2017 21:34 u »
Verlaat je dan ook wel eens je huis tijdens het koken?

Nee. Maar ik heb er wel geen enkele zicht op. Ik brouw op zolder en eet op de begane grond.

Overigens moet ik geen kraan open laten staan (is mij wel eens gebeurd - niet tijdens het koken) want dan komt het wort over de trap naar beneden...
De naam van dat bier werd toen "Trapbier"  8)

Online CeesM

• Vol lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #14 Gepost op: 03-10-2017 21:42 u »
Het beste (en gezelligste) is om gewoon met 2 personen te brouwen. Dan kan je gerust even een uurtje weg.
Dat is gezellig voor die ander persoon. :biersmile:

Online Koen S

• Vol lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #15 Gepost op: 03-10-2017 22:00 u »
Nee. Maar ik heb er wel geen enkele zicht op. Ik brouw op zolder en eet op de begane grond.

Overigens moet ik geen kraan open laten staan (is mij wel eens gebeurd - niet tijdens het koken) want dan komt het wort over de trap naar beneden...
De naam van dat bier werd toen "Trapbier"  8)
Dat is dan een soort van trappist. :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 04-10-2017 09:33 u »
Mijn kookketel ben ik aan het voorbereiden voor een overkookbeveiliging. Als het schuim te hoog komt wordt dat gedetecteerd door een sensor die dan vervolgens het gas lager regelt. Als dat goed werkt zou je inderdaad tijdens het koken weg kunnen, maar zou ik toch niet doen denk ik.

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #17 Gepost op: 04-10-2017 14:28 u »
Ik ben erover aan het denken om een douchekuip met broyeur in de kelder te maken zodat ik de Grainfather daar in kan zetten, en na afloop ook daar kan reinigen. Mocht het overkoken of anderszins misgaan dan zijn de gevolgen te overzien. Wel nog even bedenken hoe ik ‘m waterpas krijg..

Jacques, tegen de tijd dat het brouwsel de keldertrap oploop heb ik wel een groter probleem :D

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #18 Gepost op: 04-10-2017 17:24 u »

en dat ik alleen zo ernstig kijk omdat de beta-amylase dan optimaler werkt.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #19 Gepost op: 04-10-2017 19:07 u »
Bij de Basic Brewing podcast is het ‘s nachts maischen weleens langsgekomen... in principe gaat het om een 1-staps maischschema (68 graden) waarbij de pan (of koelbox) ingepakt wordt in oude dekens of dekbedden, en men ‘s ochtends met spoelen begint. Dit principe volgende kan jij ook prima inmaischen en vervolgens de kids gaan doen, en 1,5 à 2 uur verder weer gewoon verder gaan.

Wij doen het zelf anders... zodra de kook door de schuimfase heen is (schuim platslaat) gaan wij 2 ruimtes verderop uitgebreid omeletjes maken en eten, en komen alleen terug voor een hopgift (kookwekker). We koken op LPG-gas, maar omdat dit in de vrije ruimte van een betonnen aanbouw staat kan het weinig kwaad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 04-10-2017 21:04 u »
Jacques, tegen de tijd dat het brouwsel de keldertrap oploop heb ik wel een groter probleem :D

Met één emmertje sop schoonmaken zal dan niet lukken...

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #21 Gepost op: 04-10-2017 21:38 u »
Ik kook elektrisch en blijf er niet bij maar ga wel geregeld even kijken. Weggaan doe ik sowieso niet ofschoon ik zelfs er een wifi camera op heb staan en op mijn telefoon alles kan zien.
Nagenoeg hele proces geautomatiseerd maar het mooie van brouwen is toch het proces volgen en er met je neus opzitten. Dus brouwen is ook je proces aanschouwen🍺

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 04-10-2017 21:49 u »
Met één emmertje sop schoonmaken zal dan niet lukken...
Maar dan heb je wel met recht en gistingskelder.

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #23 Gepost op: 05-10-2017 08:45 u »
Ik ga die eenstapsmaisch eens proberen. Dan zet ik de pan gewoon even uit als ik van huis ga. Ik ben max 30minuten weg om de kinderen te halen. Extra deken erom.

Zo’n wificamera is ook een goed idee trouwens.

Bedankt voor alle input!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #24 Gepost op: 05-10-2017 09:01 u »
Dat is wat ik doe, inmaischen, zoon naar school brengen en als ik terug ben is het maischen al weer bijna gedaan.

Ingo

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #25 Gepost op: 05-10-2017 09:23 u »
2 ruimtes verderop uitgebreid omeletjes maken en eten

:D Wat een straf moet zo'n brouwdag zou voor jullie zeg! Toch niet ook nog met een bier erbij he?

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #26 Gepost op: 05-10-2017 19:24 u »
:D Wat een straf moet zo'n brouwdag zou voor jullie zeg! Toch niet ook nog met een bier erbij he?
Jazeker, het moet niet op werken gaan lijken  :degroeten:

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #27 Gepost op: 08-11-2017 10:57 u »
Vrijdag is het zo ver: ik ga een poging wagen om te brouwen op mijn ‘papadag’.
Ik heb gekozen voor een IPA (mooie nel kloon) met een eenstapsmaisch.

Het programma:

Brouwdag 6 (10-nov-'17)
08:15    kinderen naar school brengen
08:45    ontbijt
09:15    afwegen en schroten
10:00    spullen desinfect. en  klaarzetten
11:15    ketel opwarmen
11:45    storten
12:00    maischen
             kinderen ophalen
             lunch
13:15    einde maischen
             spoelen
13:30    start koken
14:00    simcoe
14:45    Cascade en citra
             koeler desinfect.
15:00    einde koken
             vlamuit Cascade en citra
15:15    koelen
15:45    enten
16:00    poetsen
17:00    eten maken
18:00    eten

Tussendoor natuurlijk ook de kinderen nog wat vermaken/op de rit houden (ze zijn 5, 5, en 6).
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Waarschijnlijk val ik na het naar bed brengen van de kinderen direct om…

:brouwen:

Offline biking rebel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Brouwerij: Devils Hill
« Reactie #28 Gepost op: 08-11-2017 11:15 u »
Succes! Ik zit hier met dezelfde uitdagingen :) En heb dus een koelbox aangeschaft (waar nog een kraan en bazooka filter op komt.) i.c.m. een brouwzak.

Offline forumwaldek

• *
  • Hobbybrouwen.nl rules!
« Reactie #29 Gepost op: 08-11-2017 13:30 u »
Maar natuurlijk mag je zo’n uurtje wachten. (Dit is eigenlijk niet zo erg lange tijd). 
Dit gaat je bier niet beschadigen...
ik zou zeggen - je zal geen verschil merken.

In zo’n situatie zal ik bv. na filtreren de temperatuur van wort tot ong. 85°C brengen. Daarna ketel uitschakelen. En over een uur weer continueren.   

Maar andere collega’s hierboven hebben ook wijze advies gegeven.
Ben ik mee eens.

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 08-11-2017 14:01 u »

Het programma:

Brouwdag 6 (10-nov-'17)

Klam schroten om 11:40. Alle beetjes helpen om een beter bier te maken.  :biersmile:

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 08-11-2017 14:03 u »
Dit gaat je bier niet beschadigen.

Toch wel want voortschrijdende oxidatie  - zeker aan die temperatuur - is onverbiddellijk.

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #32 Gepost op: 08-11-2017 14:31 u »
Klam schroten om 11:40. Alle beetjes helpen om een beter bier te maken.  :biersmile:

Hmm, de laatste keer klam schroten werd een grote plakbende. Misschien iets teveel water gebruikt  :weetniet:
Wat is het grote voordeel van klam schroten volgens jouw?

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #33 Gepost op: 08-11-2017 14:42 u »
Hmm, de laatste keer klam schroten werd een grote plakbende. Misschien iets teveel water gebruikt  :weetniet:
Wat is het grote voordeel van klam schroten volgens jouw?
10-15 ml water per kilo mout, niet meer dan dat!. Goed omscheppen voor een aantal minuten zodat het gelijkmatig verdeeld is. Mout moet voor het gevoel niet nat zijn.
Klam schroten laat je fijner schroten en toch veel kafjes intact houden. Dit levert een beter rendement op en is makkelijker spoelen.
Je mout pas vlak van tevoren schroten helpt oxidatie voorkomen.

Offline davyd

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 08-11-2017 14:46 u »
Hier is een artikeltje: http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php/artikelen/23-schroot-klam

Heb je een walsenmolen? Daar gaat het blijkbaar niet zo goed mee...

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #35 Gepost op: 08-11-2017 14:48 u »
10-15ml water per kilo mout, niet meer dan dat!. Goed omscheppen voor een aantal minuten zodat het gelijkmatig verdeeld is. Mout moet voor het gevoel niet nat zijn.
Klam schroten laat je fijner schroten en toch veel kafjes intact houden. Dit levert een beter rendement op en is makkelijker spoelen.
Je mout pas vlak van tevoren schroten helpt oxidatie voorkomen.

Oke, dank. Ik ga het nog eens proberen.
Hoe lang moet het water ongeveer intrekken vóór het schroten?

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #36 Gepost op: 08-11-2017 14:58 u »
Hier is een artikeltje: http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php/artikelen/23-schroot-klam

Heb je een walsenmolen? Daar gaat het blijkbaar niet zo goed mee...

Walsenmolen, 2 rollen, waarvan 1 direct aangedreven.
Ik kan me herinneren dat het plakkerige mout over de rol meegenomen werd en er aan de verkeerde kant tussen werd geperst. Daardoor moest ik tijdens het schroten de rollen 2 keer verwijderen om schoon te maken. Maar zoals ik al zei, dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik teveel water gebruikt had..

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #37 Gepost op: 08-11-2017 14:58 u »

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #38 Gepost op: 08-11-2017 17:12 u »
Walsenmolen werkt prima. Ik laat het 10-15 min intrekken terwijl ik mijn ketel vul.
Als het blijft plakken (aan elkaar of aan je molen) heb je inderdaad teveel water gebruikt.

Offline JoepH

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 08-11-2017 19:02 u »
Ik heb gekozen voor een IPA (mooie nel kloon) met een eenstapsmaisch

Staat dit kloonrecept van Mooie Nel IPA ergens op het forum. Graag een link. Erg in geïnteresseerd! Of een upload van BrouwHulp natuurlijk.

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #40 Gepost op: 08-11-2017 21:20 u »
Staat dit kloonrecept van Mooie Nel IPA ergens op het forum. Graag een link. Erg in geïnteresseerd! Of een upload van BrouwHulp natuurlijk.

Heb nu even niet de beschikking over BrouwHulp, maar dit is de Grainfather uitdraai. Het is eigenlijk meer een mashup van de gevonden info over het recept.

Offline Fermon

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 08-11-2017 21:21 u »

Het programma:

Brouwdag 6 (10-nov-'17)
12:00    maischen
             kinderen ophalen
             lunch
13:15    einde maischen
             spoelen
13:30    start koken
14:00    simcoe
14:45    Cascade en citra
             koeler desinfect.
15:00    einde koken
             vlamuit Cascade en citra
15:15    koelen
15:45    enten
16:00    poetsen
17:00    eten maken
18:00    eten

Tussendoor natuurlijk ook de kinderen nog wat vermaken/op de rit houden (ze zijn 5, 5, en 6).
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Waarschijnlijk val ik na het naar bed brengen van de kinderen direct om…

Haha, daarom brouw ik alleen als mijn vrouw ook thuis is, kan zij zich bezig houden met de kinderen  :biersmile:
Of iedereen moet niet thuis zijn.

Offline JoepH

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 08-11-2017 22:09 u »
Heb nu even niet de beschikking over BrouwHulp, maar dit is de Grainfather uitdraai. Het is eigenlijk meer een mashup van de gevonden info over het recept.

Dank je Pippa, dit maakt dit forum zo waardevol. Keep up the brewworks!

Offline dirk

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #43 Gepost op: 08-11-2017 22:52 u »
[offtopic]
Heb nu even niet de beschikking over BrouwHulp, maar dit is de Grainfather uitdraai. Het is eigenlijk meer een mashup van de gevonden info over het recept...

Dooie Nel... Hoe verzin je dat nou weer  :groots: :groots: :groots:

[/offtopic]

Is dit een beproefd recept? Ben nog wel benieuwd naar je BrouwHulp uitdraai, wellicht kun je hier beter een nieuw onderwerp over aanmaken.

P.S. Efficiency van 65% wauw... Ik zit tussen de 75% en de 82%

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #44 Gepost op: 08-11-2017 22:55 u »
[offtopic]
Dooie Nel... Hoe verzin je dat nou weer  :groots: :groots: :groots:

[/offtopic]

Is dit een beproefd recept? Ben nog wel benieuwd naar je BrouwHulp uitdraai, wellicht kun je hier beter een nieuw onderwerp over aanmaken.

Op zich staat alles in dit schermprintje getoond wat je wil zien toch? Opmaak is iets anders maar het toont dezelfde gegevens.

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #45 Gepost op: 09-11-2017 08:23 u »
Hier de link naar de BrouwHulp-uitdraai:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=33542.new#new

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #46 Gepost op: 09-11-2017 08:26 u »
P.S. Efficiency van 65% wauw... Ik zit tussen de 75% en de 82%

Het is een relatief grote storting. Waarschijnlijk dat het iets hoger uit gaat komen als ik tussentijds wat roer en het mout bevochtig.
Een beetje hoger abv doet de naam eer aan  :)

Offline forumwaldek

• *
  • Hobbybrouwen.nl rules!
« Reactie #47 Gepost op: 12-11-2017 15:10 u »
Toch wel want voortschrijdende oxidatie  - zeker aan die temperatuur - is onverbiddellijk.

Eigenlijk bedoelde ik (complete citaat):
„Dit gaat je bier niet beschadigen...
ik zou zeggen - je zal geen verschil merken.”

Ik zei ook: na filtreren eerst de temperatuur tot 85°C brengen en dan pauzeren. Na 1 uur doorgaan met koken.

Ik garandeer dat in zijn situatie zal hij op deze maneer een uitmuntende bier kunnen brouwen.

Hij zei ook dat voor hem was dit een verschil tussen brouwen of niet brouwen.
Serieus...  laten we alsjeblieft in al dat uiterst vakkundige redenering wat speling geven.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #48 Gepost op: 12-11-2017 20:33 u »

Doe je daar echt zo lang over? En wat moet je desinfecteren voor het brouwen dan?  :weetniet:

Ketel opwarmen en in de tussentijd schroten en dingen voorbereiden... :)  Je kunt wel wat efficiënter met je tijd omgaan... ;)

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #49 Gepost op: 13-11-2017 08:26 u »
Doe je daar echt zo lang over? En wat moet je desinfecteren voor het brouwen dan?  :weetniet:

Ketel opwarmen en in de tussentijd schroten en dingen voorbereiden... :)  Je kunt wel wat efficiënter met je tijd omgaan... ;)

Voordat de kinderen thuis zijn heb ik tijd zat. Dus ik dacht laat ik in ieder geval alvast het gistvat desinfecteren. Een druppel op een gloeiende plaat, maar toch. Als die drie hooligans thuis zijn moet ik zo efficient mogelijk met de tijd omgaan :nut:. Over desinfecteren gesproken; ik had beter kunnen denken aan even meekoken van de koeler alvorens te gaan koelen  :idea:. Volgende keer beter.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #50 Gepost op: 13-11-2017 08:59 u »
etc...

Afwegen en schroten zou je de avond voordien kunnen doen, geeft mooie tijdswinst, doe ik al meer dan 30 jaar zo, zonder nadelen.
Ook stond die avond alles al klaar. Auto sliep dan buiten.

Tags: