Knudde stelt zich voor

Gestart door Knudde, 02-10-2017 12:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knudde

Goedemorgen brouwers!

Ik lees al een tijdje hier mee en besloot maar eens lid te worden om ook mijn ervaringen te delen.

Als importbrabander (eentje van boven de sloot ;)) ben ik 30 jaartjes jong en werk ik in de elektrotechniek als commercieel verantwoordelijke. Ik heb een technische achtergrond en wordt dan ook erg gelukkig om in mijn vrije tijd met techniek bezig te zijn.
De keuze om naar Brabant te verhuizen was om samen te gaan wonen met mijn Brabantse vriendin. Gezellig in een dorp waar de huizen aantrekkelijk zijn en zij sprak de taal al dus dat zat goed :).
Als aspirant Brabander maak je vlot kennis met speciaalbier (wat ik overigens altijd goed waardeerde) en met in elk dorp wel een lokaal biertje  ben je niet snel uitgeproeft.

Op een dag een maand geleden ongeveer begon het. Ik vroeg mijn buurman of ik de vreemde struik mocht snoeien welke op weinig subtiele wijze mijn huis annexeerde. Geen probleem uiteraard, maar toen viel mij iets (h)op...
Dan roept het lot hè. Plukken, in de oven op 50 graden, alle takjes weg en zoeken naar spullen.

100 euro voor een moutmolen!!??? Ja dag! Oude pastamolen van moeders welke ongebruikt stof lag te happen, uurtje met de dremel, tandwieltjes even bijslijpen (fabriekstolleranties waren om te janken!), smeren, op de zaak wat 3mm Alu omgezet en aan elkaar gebout en Viola! Een molen met hopper voor 5kg. Bitje nagemaakt van een oude sleutel voor op accutol en draaien maar. Hele kaftjes, stuk voor stuk netjes open.

Voor de pannen had ik wel 12 liter pannen maar die waren uiteraard niet toereikend. Even schoonvaders inschakelen en die wist op "de boerderrie" nog wel wat grote weck spullen te vinden. Ook een mooi filterplaat in een pan met een aftappunt. Mooi, nu nog iets om in te vergisten, meet en randzaken welke ik online besteld heb. Daarna nog 4 glazen mandflessen gescoord op marktplaats.

Eerste biertje gisteren op de fles gedaan. Mijn poging voor de blonde dolly winterbier. Paar afwijkingen, ik heb wat kruiden toegevoegd zoals koriander, citroen en sinaasappel zest en komijn. Gist van wyeasy 1214. Na 8 dagen furieus gegist te hebben heeft hij nog 1,5 geplopt in een glazen fles. Sg 1120 start nu 1030 op de fles. Smaakt best lekker, maar moeten even liggen gok ik zo. Als het niets is is het sterk genoeg om de
Ramen mee te lappen :)

Tweede bier is nu aan het lageren en is de double ipa met immens veel hop en nog meer hop. Geproefd na de vergisting en dit is wel heel lekker. Hopmix van Saaz en mijn eigen hop. Heeft een week gelagerd met Saaz,
Nu nog een week met mijn hop.

Morgen (vakantie) wil ik een gewoon normaal hoppig ambertje maken. Pilsmout, beetje pale, beetje cara, goed filteren (ben er veel te laks mee) en lekker lang laten lageren met een beetje hop. Ik wil niet te hoog beginnen met de sg en ga Wyeast trappist gebruiken voor de toch donkere smaak ik aan bier mee wil geven.

Zo genoeg gekwebbeld, nu flessen spoelen, pannen lappen, glaswerk poetsen, poetsen en verd... poetsen tot dat het glimt! Want bier brouwen is eigenlijk huisvrouw spelen met rendement :)

tdp

Mooie introductie! Veel plezier met je niet net aangeboorde hobby, maar dat komt wel goed zo te lezen ;)

Easywoods

Citaat van: Knudde op 02-10-2017  12:35 unu flessen spoelen, pannen lappen, glaswerk poetsen, poetsen en verd..... poetsen tot dat het glimt! Want bier brouwen is eigenlijk huisvrouw spelen met rendement :)

Hahaha  :lol: Veel plezier met het brouwen  :biersmile:

Knudde

Bedankt brouwers! 3e biertje is net op gist gezet, vandaag geprobeerd een blond te maken. Volgende week nog één volgens een ander recept.  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.