SafAle BE-134 nieuwe saison korrelgist

Gestart door RoodeLeeuwVenlo, 02-10-2017 06:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoodeLeeuwVenlo


Etn82

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 02-10-2017  06:29 uHeeft iemand hier al mee gewerkt? SafAle zegt dat het een saison gist is
http://www.castlemalting.com/Publications/YeastProducts/SafAleBE134_eng.pdf

Had al vernomen dat deze nieuwe gist er aan zat te komen. Ben er zeer benieuwd naar. Wel weer een leuke voor een split batch gistexperiment met de Belle Saison.

Edolem

Iemand ervaring met deze gist?
Beschrijving: Aangeraden voor Belgische saison bieren en wordt voornamelijk gekarakteriseerd door de hoge verzachting. Geeft fruitige aroma's met een pittig karakter, voornamelijk kruidnagel. Ideaal voor erg verfrissende en goed drinkbare bieren.

Jacques

Citaat van: Edolem op 22-10-2017  21:42 uIemand ervaring met deze gist?
Beschrijving: Aangeraden voor Belgische saison bieren en wordt voornamelijk gekarakteriseerd door de hoge verzachting. Geeft fruitige aroma's met een pittig karakter, voornamelijk kruidnagel. Ideaal voor erg verfrissende en goed drinkbare bieren.

Gaat om een nieuwe gist.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35094.msg530510.html#msg530510
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=34300.msg519803#msg519803

Chilobrachys

Ik heb hem vandaag gebruikt, ik laat hem op 25 graden starten. De gisting moet nog op gang komen, ik las op een Amerikaans forum dat deze gist vrij peperige smaken geeft.

Mark GA

Deze zat een tijd terug al in een brouwpakket van Hopt. Mijn ervaring: ontzettend snelle starter, gaat als een raket. Inderdaad een peperige smaak maar dan moet je denken aan Spaanse/Surinaamse peper, niet witte/zwarte peper.
Als het voor een Saison bedoeld was is dat interessant; bij mij staat een tripel te lageren op deze...

Thamerdal


Chilobrachys

Binnen 12 uur is de vergisting al heel erg flink op gang gekomen, na 4 dagen is het SG van 1052 gezakt tot 1010. Het waterslot is nog niet stilgevallen dus er zullen nog wel een paar puntjes af gaan. Ik heb de temperatuur hiervoor verhoogt van 25 naar 26 graden.
De geur is behoorlijk fruitig en doet me nog het meest denken aan die van rijpe sinaasappel, de smaak is érg peperig. Ik herken er niet direct Spaanse of Surinaamse peper in maar meer zwarte peper.

Etn82

Heb de twee topics samengevoegd, aangezien ze over dezelfde nieuwe korrelgist gingen.

wijmaar

Zaterdag 17-2 heb ik 16 liter met SG 1.062 in de kast gezet op 20 graden, met 11 g be-134.

Na 2 dagen de temp steeds met een graad verhoogd.

Vanochtend gemeten, SG van 1.003.

Heeft het tempo er dus redelijk in :)

wijmaar

Uiteindelijk in een krappe twee weken doorgetrokken tot 1.000-1.001.

Gisteren eerste proef flesje geopend, twee weken na bottelen. Smaakte al goed, de beloofd kruidnagel kwam duidelijk naar voren. Ook al een mooi stabiel schuim en een redelijk heldere geel/oranje kleur.

Hierbij een tweetal niet hele beste foto's, in een nog minder goed glas (was niets beters in huis).




Thom

Hebben al meer mensen met deze gist gebrouwen? :brouwen:

NaahedetleJ

Ik heb m ook gebruikt. Hoppige Farmhouse mee gebrouwen. Mooi gelukt. Hij is wel erg peperig.. ik hou er van, maar de meeste proevers vinden net op het randje.

Thom

Ik hou wel van wat peper. Ik ben van plan om dit weekend een klein gist experiment te doen met deze gist en daarnaast de M29, belle saison en die van crossmyloof. Ik ben benieuwd. :brouwen:

Markiej87

Citaat van: NaahedetleJ op 08-08-2018  20:54 uIk heb m ook gebruikt. Hoppige Farmhouse mee gebrouwen. Mooi gelukt. Hij is wel erg peperig.. ik hou er van, maar de meeste proevers vinden net op het randje.
Hoe warm heb je vergist?

hans_nwk

Citaat van: Edolem op 22-10-2017  21:42 uIemand ervaring met deze gist?
Beschrijving: Aangeraden voor Belgische saison bieren en wordt voornamelijk gekarakteriseerd door de hoge verzachting. Geeft fruitige aroma's met een pittig karakter, voornamelijk kruidnagel. Ideaal voor erg verfrissende en goed drinkbare bieren.
Is "verzachting" een autocorrectie woord en wordt vergisting bedoeld? Of is het een kreet die ik nog niet ken?
Groet,
Hans

Easywoods

Citaat van: hans_nwk op 20-08-2018  11:23 uIs "verzachting" een autocorrectie woord en wordt vergisting bedoeld? Of is het een kreet die ik nog niet ken?
Groet,
Hans

Dit zegt de "originele" tekst  ;)



hans_nwk

Citaat van: Easywoods op 20-08-2018  11:36 uDit zegt de "originele" tekst  ;)


Duidelijk!

NaahedetleJ

Citaat van: Markiej87 op 19-08-2018  22:23 uHoe warm heb je vergist?

Uit mijn hoofd 23/24 graden

PDGRRR

Citaat van: Thom op 09-08-2018  08:45 uIk hou wel van wat peper. Ik ben van plan om dit weekend een klein gist experiment te doen met deze gist en daarnaast de M29, belle saison en die van crossmyloof. Ik ben benieuwd. :brouwen:

Thom, hoe is je experiment verlopen?

Ik heb afgelopen weekend een batch gebotteld die vergist is met de M29, daar ben ik érg benieuwd naar. Die ging moeiteloos van 1060 naar 1003 bij een temperatuur van 1 week 25° C en 1 week 29° C. Bij de voorlaatste monstername smaakte 'ie kurkdroog (maar was 'ie ook rond de 20° C), bij smaakproef na cold crash voor bottelen proefde ik al meer fruitigheid. Komend (of volgend) weekend ga ik een tripel brouwen waarvan ik ca. 6 liter wort met de BE-134 wil gaan vergisten.

PDGRRR

Citaat van: hans_nwk op 20-08-2018  11:23 uIs "verzachting" een autocorrectie woord en wordt vergisting bedoeld? Of is het een kreet die ik nog niet ken?
Groet,
Hans

"Attenuation" kan inderdaad meerdere betekenissen hebben :D

Thom

Citaat van: PDGRRR op 08-11-2018  09:57 uThom, hoe is je experiment verlopen?

Ik heb afgelopen weekend een batch gebotteld die vergist is met de M29, daar ben ik érg benieuwd naar. Die ging moeiteloos van 1060 naar 1003 bij een temperatuur van 1 week 25° C en 1 week 29° C. Bij de voorlaatste monstername smaakte 'ie kurkdroog (maar was 'ie ook rond de 20° C), bij smaakproef na cold crash voor bottelen proefde ik al meer fruitigheid. Komend (of volgend) weekend ga ik een tripel brouwen waarvan ik ca. 6 liter wort met de BE-134 wil gaan vergisten.
Zie dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37234.msg562912.html#msg562912

Uiteindelijk het meest enthousiast over de M29 en de BE-134. De BE-134 is nog droger als je naar de vergistingsgraad kijkt. Deze heeft ook wat meer peper invloeden en de M29 is iets meer fruitiger dan de BE-134. De buldog vind ik iets minder, Wat minder krachtig dan de M29, maar wel een echte saison gist. Die van Crossmyloof vind ik niets. Erg veel bananen esters.

PDGRRR

Citaat van: Thom op 09-11-2018  09:28 uZie dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37234.msg562912.html#msg562912

Uiteindelijk het meest enthousiast over de M29 en de BE-134. De BE-134 is nog droger als je naar de vergistingsgraad kijkt. Deze heeft ook wat meer peper invloeden en de M29 is iets meer fruitiger dan de BE-134. De buldog vind ik iets minder, Wat minder krachtig dan de M29, maar wel een echte saison gist. Die van Crossmyloof vind ik niets. Erg veel bananen esters.

Dank je voor de link. Ik ga die tripel vrij "fruitig" hoppen, ben benieuwd hoe dat met die peperigheid van de BE-134 gaat smaken. Van mij mag een saison in ieder geval wel een beetje pit hebben.

Greg

Hallo allemaal,

Alhoewel dit topic al enige tijd geen activiteit meer vertoont, wil ik graag mijn ervaringen delen met de SafAle BE-134 gist  :D

Ik heb deze gist voor het eerst gebruikt in januari 2020, voor het brouwen van een Belgische Saison. Brouwdag prima verlopen - aangezien het een eerste poging was om dit biertype te produceren, heb ik ongeveer 10 liter bier gebrouwen. Begin SG was 1.053 (gemeten met refractometer). Na het toevoegen van de gist (geen starter gemaakt, gewoon op het wort gestrooid), is de gisting na slechts enkele uren al op gang gekomen. Initieel setpoint voor de vergisting was 21 graden. Na 24 uur verliep de vergisting zeer heftig gezien de activiteit van het waterslot - met mijn Tilt hydrometer heb ik de evolutie van het SG prima kunnen volgen. Temperatuur heb ik alleen gecontroleerd door middel van verwarming, ik heb geen actieve koeling toegepast. Na ongeveer 2 dagen heb ik de temperatuur setpoint op 24 graden gezet. De vergisting stopte bij SG 1.003 (gemeten met refractometer). Het uiteindelijke bier smaakte prima, inderdaad met heerlijk floraal aroma, wat peperaccenten, en vrij droog van smaak.

Nu heb ik vorige week zondag dit brouwsel opnieuw gebrouwen - slechts een kleine aanpassing gedaan aan het recept om het uiteindelijke alcoholpercentage iets te drukken. Ook deze brouwdag is prima verlopen - deze keer ongeveer 12 liter eruit kunnen persen. Begin SG was 1.049 (refractometer). Ook deze keer is de gisting zeer snel op gang gekomen, en was na 24 uur de vergisting ook weer erg heftig. Deze vergisting heb ik ook met de Tilt hydrometer gevolgd - nu, na 1 week vergisten, komt er nog slechts sporadisch een bubbel door het waterslot.

De vergistingen van beide brouwsels heb ik in 1 grafiek gezet, omdat ik wilde zien of de vergisting met BE-134 voor beide gevallen hetzelfde is verlopen, zie de onderstaande figuur. Het is mooi om te zien dat beide vergistingen bijna identiek verlopen! Ook stijgt de temperatuur door de hevige vergisting in beide gevallen naar zo'n 24 graden na ongeveer 30 uur. Daarna komt de temperatuur terug op het setpoint van 22 graden na zo'n 40 uur. Het SG van beide brouwsels volgt ook een zeer vergelijkbare cure, en komt in beide gevallen op 0.999-1.000 uit (volgens de Tilt, waarschijnlijk iets hoger met de refractometer).



Aangezien ik nog af en toe bubbels uit het waterslot hoor komen, laat ik het nog enkele dagen staan. Mijn eerste Saison vorig jaar heb ik gebotteld na 9 dagen, dus ik zal waarschijnlijk nog twee dagen wachten voor dat ik deze batch op fles ga zetten. Ik verwacht dat de smaak van de tweede batch zeer vergelijkbaar zal zijn aan die van de eerste - nog even wachten voordat ik kan proeven...  :biersmile:

Ik ben benieuwd of anderen vergelijkbare ervaringen hebben met de BE-134 gist.
Alle commentaar en suggesties zijn welkom  :degroeten:

tdp


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.