Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grapefruit IPA  (gelezen 6047 keer)

Offline Sebabje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Brons Bier | Home Brewery
Re: Grapefruit IPA
« Reactie #25 Gepost op: 17-04-2018 19:13 u »
Hoi allen!
Ik wil binnenkort ook een grapefruit IPA brouwen zodat die straks in de zomer lekker drinkbaar is. Ik dacht zelf omdat ik voor het eerst nu (zelfstandig, eerst met een vriend nog geleerd) op grotere schaal ga brouwen, dit pakket als basis te gebruiken: https://www.Brouwmarkt.nl/arsegan-moutpakket-special-i-p-a.html.

Van 4 grapefruits de schillen na 10min van de kook toevoegen, en daarna van deze 4 het vruchtvlees invriezen. Om vervolgens dan een week na start vergisten het (ingevroren?) grapefruit sap toe te voegen. En daarna dus nog verder te laten gisten?

Klinkt dat als een slim plan? Of hebben jullie ondertussen meer ervaringen in de verhoudingen en momenten van toevoegen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwerke94

• Junior lid
  • **
  • Koud bier maakt warm bloed
« Reactie #26 Gepost op: 17-04-2018 19:26 u »
Hoi allen!
Ik wil binnenkort ook een grapefruit IPA brouwen zodat die straks in de zomer lekker drinkbaar is. Ik dacht zelf omdat ik voor het eerst nu (zelfstandig, eerst met een vriend nog geleerd) op grotere schaal ga brouwen, dit pakket als basis te gebruiken: https://www.Brouwmarkt.nl/arsegan-moutpakket-special-i-p-a.html.

Van 4 grapefruits de schillen na 10min van de kook toevoegen, en daarna van deze 4 het vruchtvlees invriezen. Om vervolgens dan een week na start vergisten het (ingevroren?) grapefruit sap toe te voegen. En daarna dus nog verder te laten gisten?

Klinkt dat als een slim plan? Of hebben jullie ondertussen meer ervaringen in de verhoudingen en momenten van toevoegen?
Weet niet of het nodig is het grapefruit sap te koken, voordat dit toegevoegd wordt, zodat eventuele micro organisme dood zijn

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #27 Gepost op: 17-04-2018 21:55 u »
Ik brouwde ooit deze: http://www.thamersch.nl/pink-ipa/
Errug lekker geworden!

Offline Sebabje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 18-04-2018 08:31 u »
Ik brouwde ooit deze: http://www.thamersch.nl/pink-ipa/
Errug lekker geworden!

Hulde! Keer twee en ik kan aan de slag! Dank.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 18-04-2018 09:16 u »
Je zou ook kunnen kijken naar de Elvis Juice van Brewdog, recept staat wel in hun BYO boek.

Offline Marksbrew

• Vol lid
  • Bulldog brewer, 15-20L
« Reactie #30 Gepost op: 18-04-2018 13:56 u »
Nog een tip voor je; pas heel erg op met het wit van de schil, dat is naar bitter. Lekker dun eraf snijden dus.
Verder goed plan, geeft een mooie smaak.

Offline Sebabje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 24-04-2018 08:51 u »
Nog een tip voor je; pas heel erg op met het wit van de schil, dat is naar bitter. Lekker dun eraf snijden dus.
Verder goed plan, geeft een mooie smaak.
Goeie tip!

Offline Sebabje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 31-07-2018 08:33 u »
Gisteren was de Grapefruit IPA open gegaan. Erg geslaagd recept!

Beslagwater:
20 liter

Maischschema:
65℃: 40 minuten
72℃: 20 minuten
78℃: 5 minuten

Spoelwater:
Spoelen tot een totaal van 24 ltr. wort

Totale kooktijd van het wort:
90 minuten

Hop en kruiden toevoegen na:
Hopzakje 1: Na 30 minuten
Hopzakje 2: Na 60 minuten
UltraMoss: Na 80 minuten
170 g grapefruitschil vers: na 80 minuten

Vergisting:
Hoofdvergisting: 19℃
Nagisting: 20℃
Type biergist: Fermentis SafAle US-05

Lagering:
Hopzakje 3: Drooghoppen
300 g Frambozen, diepvries, lagering
700 g Grapefruitsap, diepvries, lagering

Bottelen: 6 g/ltr voor hergisting op fles

Begindichtheid: 1065
Einddichtheid:1012
Alcoholgehalte: 7,1% **door problemen met filteren is dit lager uitgevallen**
Kleur: 41 EBC
Bitterheid: 43 IBU
IngrediŽnten:* Pilsmout Palemout CaraMunich Special-B Gebruikte Hopsoorten: Amarillo Cascade Extra IngrediŽnten: UltraMoss, grapefruit, frambozen

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #33 Gepost op: 31-07-2018 13:23 u »
Ziet er goed uit! Mooi kleurtje ook!

Ik heb een vergelijkbaar recept gebrouwen maar dan voor een session IPA. Ik heb de grapefruitsap toegevoegd bij einde kook omdat ik bang was voor evt infecties. Dat is bij jou dus goed gegaan?

Ben tevreden met de uitkomst maar de grapefruit is wel erg subtiel. Verder vind ik 'em iets te waterig maar dat zal te maken hebben met de moutstort. Leerpuntje.

Heb jij nog dingen die je een volgende keer anders gaat doen?

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • ...
« Reactie #34 Gepost op: 31-07-2018 16:07 u »
Gisteren was de Grapefruit IPA open gegaan. Erg geslaagd recept!

Ziet er smakelijk uit!

Ik heb vorig jaar bijna een zelfde recept gemaakt, alleen een eenstapsmaisch met een iets andere stort (pale, munich en cara).
Ook met een goede hoeveelheid Amarillo en Cascade en gisting met S-05. Met name de Cascade heeft al een enorme grapefruit-smaak over zich en ik heb het idee dat S-05 het ook geen slecht doet. Mijne was wel wat bitterder (60) en wat lichter in de alcohol (6,5%).

Ik heb overigens maar ťťn grapefruit gebruikt op uiteindelijk een liter of 9 bier in de fles. Er was geen proever die het er niet blind uithaalde. De smaak was erg lekker aanwezig, maar als je op zoek bent naar een Elvis Juice, dan moet je toch echt meer gebruiken.

De grapefruit heb ik volledig, maar dun geschild (om het wit te mijden) en de schillen een nachtje in wodka laten weken. Het sap van de grapefruit apart gehouden. Zowel de schillen (inclusief het beetje wodka) en het sap er zo ingegooid bij vlamuit.

Deze ga ik zeker nog een keer brouwen :biersmile:

Offline Sebabje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 22-08-2018 08:45 u »
Ziet er goed uit! Mooi kleurtje ook!

Ik heb een vergelijkbaar recept gebrouwen maar dan voor een session IPA. Ik heb de grapefruitsap toegevoegd bij einde kook omdat ik bang was voor evt infecties. Dat is bij jou dus goed gegaan?

Ben tevreden met de uitkomst maar de grapefruit is wel erg subtiel. Verder vind ik 'em iets te waterig maar dat zal te maken hebben met de moutstort. Leerpuntje.

Heb jij nog dingen die je een volgende keer anders gaat doen?

Bedankt! Uitkomst tevreden over. We hadden alleen een filterprobleempje waardoor de alcohol lager is geworden dan gepland. Echter het invriezen van grapefruitsap en dit bij het lageren erbij doen gaf geen problemen. De grapefruit is subtiel maar precies goed voor een lekker verfrissende ipa. Volgende keer zorgen dat het filter het doet!

Tags: