Mangrove Jack M31 gist maar door

Gestart door Eric de Noorman, 27-12-2019 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Takkie83

Citaat van: wernerthefox op 26-02-2020  17:12 u9.5 is echt hoog voor de m31. Daar wordt de gist niet vrolijk van. Ik brouw zelf ook graag zware bieren, en ben een fan van het fruit aroma van m31. Maar voor 10%abv zou ik voor m29 saison gaan. Minder lekker (vind ik) maar wel zeer alcohol tolerant. M42 is ook te overwegen.

Hmm het is een recept uit Adrie zijn boek waarin deze gist als droge suggestie wordt genoemd. Op het zakje staat ook dat 'ie 10% aankan maar misschien zit 'ie daar nu ook al op met de bottelsuiker erbij  :-\

Denk dat ik als dit niet goed uitpakt de volgende keer het alcoholpercentage wat terugschroef want ik proef wel de potentie van de gist en hij lijkt me lekker. Met de M29 ben ik bang dat 'ie te droog wordt. De M42 zou ik nooit overwogen hebben maar ik vind het een interessante suggestie

Neetje

Citaat van: Takkie83 op 26-02-2020  13:42 uDe smaak was ook nog wat hard, iets te bitter voor mijn doen (beoogd IBU = 40),

40 IBU is ook niet laag als je niet van bitter houdt. Volgende keer misschien kiezen tussen 30 tot 35 IBU voor een tripel?

Jacques

Citaat van: Neetje op 26-02-2020  23:27 u40 IBU is ook niet laag als je niet van bitter houdt. Volgende keer misschien kiezen tussen 30 tot 35 IBU voor een tripel?

De beleving van de bitterheid wordt nog wel wat minder met de tijd.

Overigens zegt een IBU-waarde niet zo heel veel. Veel van de beleving van bitterheid is ook afhankelijk van de vergistingsgraad. Hoe hoger deze is des te bitterder komt een bier over. Maar ook de pH tijdens het koken maakt uit. Wanneer deze hoger is (boven de 5,4) dan komt de bitterheid harder over dan wanneer deze lager is (5,0 à 5,2). Verder hebben ook de hoeveelheid esters en hogere alcoholen invloed op de bitterbeleving.

Verder kan intensief spoelen van de bostel en ook het gebruik van donkere mouten (niet erg waarschijnlijk in een tripel) er voor zorgen dat de hoeveelheid polyfenolen toeneemt. Veel polyfenolen verhogen de bitterheid.

Kort gezegd de IBU-waarde is een indicatie van de bitterheid. En natuurlijk zal de bitterheid van iso-alfazuren minder worden als je de hoeveelheid hop verminderd.  ;)


Takkie83

Update: mijn tripel heeft inmiddels gelukkig toch meer koolzuur en schuim gekregen en is ook helderder. Hij heeft wel wat last van koudetroebeling. Ik laat hem nog een paar dagen staan en dan gaat 'ie koud. Als de bitterheid ook nog wat meer nuanceert ben ik helemaal blij  :)

Kristof.Anthonis

Zeer interessant dit, ik ga nl. binnenkort ook mijn eerste ervaring opdoen met de M31.
Op welke temperatuur hebben jullie hem laten vergisten?

Takkie83

Ik had toen nog geen gistkast dus gewoon bij kamertemperatuur. Mijn thermostaat zorgde ervoor dat het zowel 's nachts als overdag 20,5 was in mijn huiskamer, maar als je met een gistkast werkt heb je daar niet zoveel aan denk ik

Jeroen A.

Na het lezen van deze topic, ben ik toch enigszins ongerust  :D .

Ik heb een 3de brouwsel (20 liter) gebrouwen met:
6100 gram pilsmout
600 gram Municher
800 gram suiker

4 pakjes M31 Mangrove gist

Mijn start SG was 1080. (Hydro gemeten)
Nu 12 dagen later zit mijn SG op 1007 (Hydro gemeten), Brix 8,7.
Ik heb 9 dagen constant vergist op 24 graden en de laatste 3 dagen op 25 graden.
         * Overgeheveld op dag 9

Als ik hem nu in BrouwHulp gooi, krijg ik een alcoholpercentage van 9,5% (lekker, lekker  :nut: ).

Ik heb het gevoel dat de vergisting al klaar is, want er komt geen bubbeltje meer uit. Ik ben van mening dat de hoeveelheid gist in combinatie met een hogere vergistingstemperatuur zorgt voor een snellere vergisting (ga volgende week vrijdag op vakantie. Dacht dat ik nog mooi een brouwsel kon maken voor de vakantie.)

Wat is jullie advies? Zondag 16 juli gebrouwen.

- Lekker laten zitten in het vat tot 20 augustus. (na de vakantie)
- Als de SG volgende week donderdag nog steeds 1007 is, gewoon bottelen.
         * Brouwsel heeft dan 18,5 dag vergist

hansHalberstadt

Het lijkt erop dat je overgeheveld hebt toen er nauwelijks nog gisting was. Dan heb je dus kans op oxidatie. Aan de andere kant is bottelen met een var diastaticus gist na 2 weken ook vragen om problemen. Door het overhevelen raak je veel koolzuur kwijt en dat moet eerst weer aanvullen in je bier totdat er een overmaat komt en het waterslot weer gaat borrelen. Dus de conclusie trekken dat het is uitgegist vlak na overhevelen is ook een gevaarlijke. Wat ik zou doen is nog wat suiker erbij doen bv 10 g/liter en dan temperatuur naar 20°C en rustig na de vakantie bottelen. Die 10g zorgt voor het sneller verdrijven van de zuurstof en daardoor komt er nog ruim een half procentje alcohol bij. Omdat je pas over een maand kunt bottelen is een wat lagere temperatuur wel beter want dan kan de gist rustig doorgaan.

Jeroen A.

Gaan we doen... Bedankt Hans.
Heb nog genoeg voorraad, dus kan het wel uitstellen tot na de vakantie  :groots: .


hansHalberstadt

Eventueel wel wat starter maken om mee te bottelen als het bier nog 4 weken staat is een afweging die je kunt maken. Een pakje appelsap aan het gisten brengen met een mespuntje gist of met een klein beetje slurry van de boden van je bier in het gistingsvat.

Edwin brouwt

Of een zakje bottelgist kopen

Jeroen A.

Tis 3 weken en 1 dag voordat ik zou gaan bottelen. Heb de 10 gram per liter toegevoegd.
Ik heb nog een zakje Fermentis bottelgist liggen dus die zou ik kunnen toevoegen.

Maar merk uit de reacties dat een var diastaticus na een langere tijd dus geheel uitgewerkt is en dus suiker niet voldoende zal zijn voor een goede vergisting op fles.

Ik ben nog niet zover dat ik verstand heb van starters, dus een bottelgist is voor nu beter. Leer snel, wil veel... maar moet de grenzen weten :-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.