Water toevoegen tijdens / na vergisting?

Gestart door BrouwMark, 01-10-2017 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Hallo allemaal! Ik ben Mark en ik heb al een aantal moutbrouwsels gemaakt, steeds op apparatuur van anderen. Nu heb ik eindelijk mijn eigen keteltje. Afgelopen vrijdag ben ik lekker aan de slag gegaan.

Ik gebruik hop uit eigen tuin, en de BIAB methode, dit was allebei nieuw voor mij. Pas toen ik het brouwsel in de vergistingsemmer had laten lopen en gist had toegevoegd realiseerde ik me dat ik zo'n vier liter minder over heb gehouden dan ik dacht. Of een flinke rekenfout, of de hop en de zak nemen meer op dan ik dacht.

Mijn IPA heeft nu een begin sg van 1.069, ik had hem eerder op de 1.060 gemikt. Lekker wat meer alcohol, dat wel, maar niet helemaal de bedoeling. Mijn vraag: kan/mag ik het bier verdunnen nu het gist? Of is het beter te wachten tot de navergisting, of zelfs het bottelen?
Ik ben aan de ene kant bang dat ik het gist verstoor door de boel te verdunnen, aan de andere kant denk ik dat later verdunnen eea aan complexiteit uit het brouwsel haalt.

Alvast dank voor jullie suggesties!

tdp

Je zou inderdaad je bier kunnen verdunnen, aangezien je een hoger SG hebt met een lager aantal liters. Dit kun je makkelijk berekenen met bijvoorbeeld BrouwVisie of BrouwHulp.

BrouwMark

Dank voor het antwoord. Met de berekeningen ben ik wel bekend, maar de vraag is wanneer ik dat nu het beste kan doen? 🤔

Edwarff

Ik doe het wel eens voor de hoofdvergisting. Let wel, je brengt niet alleen het SG naar beneden, maar ook je IBU.

Ik denk dat tijdens de vergisting ook wel kan. Echter, ik zou er het vat niet voor open maken ivm blootstelling aan het zuurstof en kans op besmetting. Op zich risico's die te overzien zijn, maar mijn advies zou zijn om het lekker zo te laten.

Ik durf te wedden dat het resultaat heel goed zal zijn.

Ansius

Hoeveel liter heb je?

Bij het bottelen kan je met wat meer bottelwater best wat corrigeren.

BrouwMark

Ik zit ook te twijfelen of ik het zal doen of niet. Misschien eerst maar eens proeven voor het bottelen inderdaad... Een echt doordrinkbare IPA wordt het dan niet.

BrouwMark

Sorry... Ongeveer 16 liter waar het er 20 hadden moeten zijn.

tdp

Als je het zou verdunnen met 4l kom je op 20 liter met een begin SG van 1.055 uit (ff snel gerekend), je zit ook (in verhouding) lager qua rendement. Geen probleem, is alleen iets waar je de volgende keer rekening mee kunt houden!


BrouwMark

Dank. Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en ik denk dat ik het maar zo laat... Volgende keer reken ik de absorptie door de hop etc wel mee, eens kijken of ik dan beter uitkomt.

BrouwMark

Het voorlopige eindresultaat is een soort hoppige quadrupel. Ook lekker!

Hay

Wel ook ff rekening mee houden wat tdp zegt, je rendement is dan ook wat lager en dat moet je dan ook anpassen.
En als je 4 liter minder hebt dat kan niet alleen in je hop zitten.
Als je wel al rekening had gehouden met de absorptie van je granen dan kook je meer weg dan dat je ingesteld hebt en dan moet je dat ook aanpassen.

Esterenbrouw

Bottelwater? Heb ik nog nooit van gehoord.

Ansius noemt het bij het bottelen corrigeren?

Wat gebruik je dan, gewoon kraamwater, gekookt en afgekoeld kraanwater of demiwater, Spa blauw, gedistilleerd water?

Ansius

Gekookt en daarna gekoeld kraanwater waarin bottelsuiker is opgelost voor de hergisting op fles.
Samenvoegen met het te bottelen bier en bottelen maar.



Easywoods

Citaat van: Ansius op 25-12-2017  10:49 uGekookt en daarna gekoeld kraanwater waarin bottelsuiker is opgelost voor de hergisting op fles.

Citaat van: Ansius op 01-10-2017  22:31 uBij het bottelen kan je met wat meer bottelwater best wat corrigeren.

Kan heel goed, maar dan niet vergeten de extra liters mee te nemen in het volume waarmee je de hoeveelheid bottelsuiker hebt berekend  ;) :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.