ONK 07 A 1 Pilsener - Rob Meijer

Gestart door Schuimpie, 14-06-2007 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schuimpie

Het heeft de keurmeesters van het BKG behaagd om mij dit jaar te benoemen tot Nederlands Kampioen Bierbrouwen voor amateurs. Dit was voor mij een geweldige verrassing. Ik had enorm mijn best gedaan om een zo goed mogelijke La Chouffe kloon te brouwen (maar liefst 5x gebrouwen en op een gedeelde 11e plaats gekomen); maar dan win je met een ingezonden pilsje. Een bier dat even tussendoor is gebrouwen bij één van de gildeleden van Triple-W tijdens een brouwdemodag, het biertje waar ongeveer alle aanwezigen in hebben lopen roeren, omdat ik druk was met de mensen die kwamen voor een kennismaking met het zelf brouwen van een lekker biertje. Een biertje wat ik zelf ook wel lekker vond, maar volgens mij toch niet zo'n klasse had dat je daar kampioen mee kon worden. Dat dacht ik!  Maar ... de keurmeesters beslisten anders. Kortom ik ben er erg blij mee. Hieronder het recept.


Pilsener Triple-W 24-02-2007

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
-------------------------------------------------------------
Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         4.00
Anticipated begin SG:          1.046    Plato:             11.51
Anticipated SRM:           4.5
Anticipated IBU:          26.9
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential SRM
---------------------------------------------------------------
 100.0     4.00 kg.  Pilsmout                     Belgium        1.037      3

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------
 23.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Pellet   6.00  25.0  90 min.
 10.00 g.     Hallertau Hersbrucker              Pellet   6.00   2.0  10 min.

Yeast
------------------------------------------------------------------
Brouwland 0500306 Brewferm Lager


Water Profile
-------------------------------------------------------------------
Profile:           Arnhem 6844EG
Profile known for: Vitens Arnhem Zuid

Calcium(Ca):          44.0 ppm
Magnesium(Mg):         3.8 ppm
Sodium(Na):            7.0 ppm
Sulfate(SO4):         10.0 ppm
Chloride(Cl):         10.0 ppm
biCarbonate(HCO3):     0.0 ppm

pH: 7.70

Notes
----------------------------------------------------------------
Het maïsch- en spoelwater aangezuurd met melkzuur tot pH 5.3

Maischschema




Gebrouwen 24-02-2007  SG 1050 (±19 ltr)
Gebotteld    16-03-2007  SG 1012
Bottelsuiker 7 g/ltr

Awards
---------------------------------------------------------------
1e prijs klasse A ONK 2007 Rob Meijer 90 punten + Nederlands Kampioen 2007


Promash recept zie bijlage.



Adrie

Rob, van harte gefeliciteerd. Klasse! En ik ben blij dat de hoofdprijs in Arnhem is gebleven.  ;D

Hopmans


Hartelijk gefeliciteerd Kampioen!  :dansen: :elifant: :hoera:
Respect mijnerzijds.  :groots:

CiteerBrouwland 0500306 Brewferm Lager
:) (sprakeloos)

Ik vind het echt heel erg knap.

 :degroeten:

Jos Groen

Ook ik wil je feliciteren met deze overwinning geweldig om zo te winnen.
Geniet maar van je batch, en niet te veel vertellen aan kennissen. ze zuipen al je pils op..

MO

Haha, Brewferm lager. Wat een prachtige overwinning. Het wordt weer tijd voor een korrelgist/vloeibare gist analyse. Het zou best eens kunnen dat veel korrelgist bieren wederom in de prijzen zijn gevallen.

MO

Wauw! Ik ben onder de indruk! Korrelgisten zijn bij deze officieel passe.

Van de 21 ONK2007 recepten die nu bij de bewezen recepten staan, wordt er slecht bij drie bieren korrelgist gebruikt. Dat had ik niet verwacht.

MO

Bier van kampioen in het Openluchtmuseum

13 juni 2007 - In de brouwerij van het Openluchtmuseum wordt vanaf december Arnhems bier gebrouwen. De brouwer is Rob Meijer, die deze week de titel Nederlands kampioen bierbrouwen in de wacht sleepte. Arnhemmer Rob Meijer, bestuurslid van bierbrouwersgilde Triple- W en in het verleden kroegbaas op De Korenmarkt, behaalde de titel tijdens het Open NK in Goes. Er werden bijna vierhonderd biertjes ingezonden, verdeeld over vijf klassen. Van de vijf winnaars was Meijer de beste brouwer en werd Nederlands kampioen. Meijer is nu in opleiding voor professioneel brouwer. Eenmaal gediplomeerd gaat hij aan het werk in de brouwerij van het Openluchtmuseum. Die wordt de komende maanden verbouwd. Daar gaat hij echt Arnhems bier brouwen.
bron: BAV site, De Gelderlander


Rob,
kun je misschien iets meer vertellen? Waar volg je de opleiding?

Oscar

Dat was dus ook zijn laatste ONK  ;D (Mooie afsluiting trouwens) En inderdaad zijn we erg benieuwd naar je verdere verhaal.

Batavier

Mijn pils op een gedeelde 4e plaats met 87 punten met dezelfde gist als Rob.
Ook tijdens die demodag gebrouwen waar bij mij ook e.e.a. mis ging.

Bij de eerste maischstap dacht ik dat de brander uit stond, dus niet
Na 20 min was het 73 C, vlug 3,5 liter water bij gemikt, 1 kg pilsmout geschroot en er bijgestort en opnieuw begonnen met maischen. Wat kunnen we hieruit concluderen ?  :weetniet:





Drents Hopbier

Citaat van: Batavier op 15-06-2007  12:37 uNa 20 min was het 73 C, vlug 3,5 liter water bij gemikt, 1 kg pilsmout geschroot en er bijgestort en opnieuw begonnen met maischen. Wat kunnen we hieruit concluderen ? 

Dat dalende infusie ook een optie is?

Hopbier

Henielma

Citaat van: MO op 15-06-2007  08:59 uVan de 21 ONK2007 recepten die nu bij de bewezen recepten staan, wordt er slechts bij drie bieren korrelgist gebruikt. Dat had ik niet verwacht.

Wel opvallend dat alle drie korrelgisten van Brewferm zijn en dat er twee eerste plaatsen bij zitten en een tweede plaats. Met respectievelijk 90, 89 en 88 punten! Dat je geen goed bier kan brouwen met de Brewferm korrelgisten is blijkbaar dus niet waar.

Herman

Ik zal binnenkort ook maar weer es een pilsje brouwen en heb n.a.v. deze thread vanmiddag maar even 2 zakjes Brewferm lager opgehaald. Ik vond indertijd dat pilsje van Hoppie (of hoe hij ook nu ook heet) / Mr. Yeast ook niet slecht smaken, al deelt hij mijn mening hierover geloof ik niet.


Hopmans

Hey Herman,

Ik had hetzelfde destijds als de keurmeester.
De eerste slokjes waren wat minder, en later werd het steeds lekkerder.
Ik heb ook wel op het randje gezeten met de temperatuur.

Wat Brewferm betreft, ik zeg niets meer.  :weetniet:
Of het BKG wordt gefinancieerd door Brewferm, of het is gewoon topgist.
Het is wel een frisse/citrusachtige gist dat wel.
Ik denk dat je Brewferm bij wat lagere temperaturen moet vergisten om de banaan te ontwijken.

 :degroeten:

Remco

Eind juli heb ik met een maatje van me in zijn garage ;D dit recept gebrouwen.
Gisteren een open getrokken... Dat is smullen hoor !!
:proost2:

trebvuister


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.