Safale S04 produceert extra veel gistdepot?

Gestart door Pim, 30-09-2017 16:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Afgelopen maandag heb ik 40L Imperial IPA gebrouwen (begin SG 1086). Als gist heb ik gekozen voor de (mij onbekende) Safale S04 (40gr).

Al na enkele uren was er volop activiteit en de volgende ochtend was het één aangesloten trein van bellen uit het waterslot. Die hevige activiteit hield een dikke 48 uur stand, waarna het wat begon te temperen. Vandaag heb ik nog elke 7 seconden een bubbel dus het meeste moet wel achter de rug zijn en daarom wilde ik even een sample nemen om het SG te meten.

Mijn gisttank heeft een aanzuigbuis welke op een afstand van 2 cm van de (bolle) bodem zit. Hierdoor blijft de onderste 1-1,5 L ongemoeid en normaal gesproken zuig ik zo geen gist aan. Dat is nu dus wezenlijk anders! Na ongeveer 1 L dikke gist-drap uitgezogen te hebben ben ik maar even gestopt.

Mijn vraag is: Is het normaal dat de S04 zo veel gistdepot produceert of is er mogelijk iets anders aan de hand?

Oscar

Citaat van: Pim op 30-09-2017  16:48 uVandaag heb ik nog elke 7 seconden een bubbel dus het meeste moet wel achter de rug zijn en daarom wilde ik even een sample nemen om het SG te meten.

Om de 7 seconden is nog wel wel hard. Het is dan zinloos om het SG te meten. De gisting in nog bezig, dus nog niet klaar. :-)

Pim

Citaat van: Oscar op 30-09-2017  18:31 uOm de 7 seconden is nog wel wel hard. Het is dan zinloos om het SG te meten. De gisting in nog bezig, dus nog niet klaar. :-)
Ja, dat weet ik wel Oscar maar je doet wel eens dingen om je nieuwsgierigheid te bevredigen  >:D

Maar waarom zoveel gistdepot  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Oscar op 30-09-2017  18:31 uOm de 7 seconden is nog wel wel hard. Het is dan zinloos om het SG te meten. De gisting in nog bezig, dus nog niet klaar. :-)

Het is nooit verkeerd om tussendoor te meten. Zelf doe ik dat heel regelmatig bij mijn CCT.

Jacques

Citaat van: Pim op 30-09-2017  16:48 uMijn vraag is: Is het normaal dat de S04 zo veel gistdepot produceert of is er mogelijk iets anders aan de hand?

Als je de foto's bekijkt van http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35013.msg530402.html#msg530402 dan zie je dat S-04 wat wat meer depot aanmaakt maar ook dat de hoeveelheid ook niet overdreven meer is dan de Mangrove Jack's M41 waarmee deze vergeleken is.

Waar je last van kunt hebben is dat er veel eiwitten in het jongbier zit.

Etn82

De S-04 is een notoir laag flocculerende gist (trekt zeer moeizaam helder).

Aangezien je vergisting nog actief is, en ook nog niet zo heel lang bezig is, lijkt het er op dat er gewoon nog veel gist in suspensie zit.

Pim

Ook vandaag weer 1 L gist afgetapt. Het is niet zomaar wat gist in suspensie want de maatbeker laat na 30 min max 1,5 cm jongbier zien. Bij het weggieten merk je dat het depot echt een dikke prut is.

Maar goed... De smaak is in elk geval prima. Meteen maar de koudhop toegevoegd (activiteit was weer duidelijk verder teruggelopen). Blijft dus in elk geval nog wel een weekje staan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.