Graag meningen over dunkel weizen recept

Gestart door remolen, 30-09-2017 15:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remolen

Zoals in een ander topic beschreven moet mijn zoon een dunkel weizen brouwen.
Is onderstaande recept ok? Of zouden er nog aanpassingen nodig zijn.
Hij heeft gekozen voor een korrelgist omdat er dan geen giststarter gemaakt hoeft te worden.
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerkjosschool
Naam receptDunkel weizen Joshua en Kees
Brouwdatum30-09-2017
BiertypeWeizen (Dunkel)
Volume23,7 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)34 EBC
Berekende bitterheid (Rager)15 IBU
Brouwzaalrendement83,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
13,50 lWater uit Water uit Assen0,70 gCaCl21,20 gCaSO43,20 mlMelkzuur20,27 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
80 mg/l7 mg/l22 mg/l175 mg/l42 mg/l51 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,798 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC50,0 %
2,294 kgMünchenermoutDingemans15 EBC41,0 %
0,280 kgSpecial BDingemans350 EBC5,0 %
0,224 kgCaramunich IIIWeyermann150 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
maischen65,0 °C2 min.60 min.2,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,5 gTettnangerbellen3,8%70 min.15,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gUltramossklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
22,5 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist


Knobby

Waarom zou je klaringsmiddel gebruiken in een weizen?

William

In plaats van de Special B zou ik een ontbitterde chocolademout gebruiken om de gewenste kleur te halen. Eventueel pas op het eind toevoegen om niet teveel effect op de smaak te hebben.

Citaat van: Knobby op 30-09-2017  16:02 uWaarom zou je klaringsmiddel gebruiken in een weizen?
;D

remolen

Dat klaringsmiddel vond ik ook al raar.. Staat in een boek bij het recept.

Brouwers

Ik zou de wb-06 niet gebruiken. Wyeast 3068 is altijd een goede keus. Mocht je alleen korrel willen gebruiken dan zijn de mangrove jacks bavarian wheat, gozdawa bavarian wheat en de danstar munich classic een prima alternatief

Knobby

Citaat van: Brouwers op 30-09-2017  20:46 uIk zou de wb-06 niet gebruiken. Wyeast 3068 is altijd een goede keus. Mocht je alleen korrel willen gebruiken dan zijn de mangrove jacks bavarian wheat, gozdawa bavarian wheat en de danstar munich classic een prima alternatief
Mee eens, ben ook niet heel erg te spreken over de wb06

Gerb

1. Ik denk dat je brouwzaalrendement vrij hoog ingeschat is. Ik zou deze eerder op 70% zetten, dan valt het altijd mee en kun je evt nog verdunnen. Hoe ben je van plan te maischen en filteren?

2. Verder zou ik hier nooit Special B in gebruiken. Gebruik misschien 1 % Carafa Spezial I voor de kleur. Dit biertype is ook niet zwart maar bruin, dus met de hoeveelheid munich wordt het al bruin.

3. Een Weizen is troebel dus geen klaringsmiddel. Het nut van klaringsmiddel is sowieso een punt van discussie.

4. Laat de CaSO4 en CaCl2 er lekker uit.

remolen

Citaat van: Gerb op 01-10-2017  09:14 u1. Ik denk dat je brouwzaalrendement vrij hoog ingeschat is. Ik zou deze eerder op 70% zetten, dan valt het altijd mee en kun je evt nog verdunnen. Hoe ben je van plan te maischen en filteren?


Wat betreft rendement ik heb meerdere brouwsels gebrouwen. Nu moet mijn zoon het doen onder mijn toeziend oog. :)
De laatste keren brouwen bleek dat het rendement veel te laag stond ingesteld. Het was elke keer veel hoger.
88,5% bij een Hefe Weizen
89,3% bij een Belgisch zwaar blond (dus met toegevoegde suiker)
83,5% bij een PILS (die overigens vieze bijsmaken had.. )
78,0% bij een Dry Stout
83,9% bij een Pale Ale

Maischen doen we in een Weckketel waarbij we voortdurend roeren.
Filteren in een grote filterkuip met een filter onderin.
Koken weer in een weckketel.

Als je deze rendementen ziet moet ik het dan nog naar beneden aanpassen?

Groet REne

tdp

Zal het rendement niet aanpassen persoonlijk :)

remolen

Morgen is de dag en ik ben nog aan het bekijken wat het goede maischschema kan zijn voor dit bier.
In het boek is een eenstapsmaischschema opgenomen. Maar omdat er in het boek ook een klaringsmiddel wordt gebruikt bij een Weizen heb ik er wat minder vertrouwen in of dat boek wel betrouwbaar is.

Welk maischschema raad u mij aan? :)
of eigenlijk mijn zoon.

 Stap nr.    Temperatuur    Rusttijd    Maischdikte
 1    40°C    15 Min.    4,2 l/kg
 2    63°C    20 Min.    4,2 l/kg
 3    72°C    20 Min.    4,2 l/kg
 4    78°C    5 Min.    4,2 l/kg
Wordt veel gebruikt in Weizen heb ik gezien.


In het bewuste boek staat echt bij elk recept hetzelfde maiscschema van 1 uur op 65 graden doet mij nog meer vermoeden dat het anders moet. Het kan toch werkelijk niet zo zijn dat elk bier met het zelfde maischschema gemaakt wordt?> of ben ik nu gek.


Eric v B

Citaat van: remolen op 03-10-2017  11:40 uMorgen is de dag en ik ben nog aan het bekijken wat het goede maischschema kan zijn voor dit bier.
In het boek is een eenstapsmaischschema opgenomen. Maar omdat er in het boek ook een klaringsmiddel wordt gebruikt bij een Weizen heb ik er wat minder vertrouwen in of dat boek wel betrouwbaar is.

Welk maischschema raad u mij aan? :)
of eigenlijk mijn zoon.

 Stap nr.    Temperatuur    Rusttijd    Maischdikte
 1    40°C    15 Min.    4,2 l/kg
 2    63°C    20 Min.    4,2 l/kg
 3    72°C    20 Min.    4,2 l/kg
 4    78°C    5 Min.    4,2 l/kg
Wordt veel gebruikt in Weizen heb ik gezien.


In het bewuste boek staat echt bij elk recept hetzelfde maiscschema van 1 uur op 65 graden doet mij nog meer vermoeden dat het anders moet. Het kan toch werkelijk niet zo zijn dat elk bier met het zelfde maischschema gemaakt wordt?> of ben ik nu gek.

Ik zou de 63 ºC en 72 ºC  verlengen naar 30 minuten en de 40 graden zou ik verhogen naar 44 ºC.

EvdBroek

Citaat van: Eric v B op 03-10-2017  12:17 uIk zou de 63 ºC en 72 ºC  verlengen naar 30 minuten en de 40 graden zou ik verhogen naar 44 ºC.
En ik zou proberen om de stap van 44 naar 63 graden zo snel mogelijk te doen. Dus de eerste stap van 44 graden dik maischen en dan snel naar 63 graden door bijgieten van kokend water. Als de stap van 44 naar 63 te lang duurt resulteert dit in een slechte schuim stabiliteit

remolen

Citaat van: EvdBroek op 03-10-2017  12:24 uEn ik zou proberen om de stap van 44 naar 63 graden zo snel mogelijk te doen. Dus de eerste stap van 44 graden dik maischen en dan snel naar 63 graden door bijgieten van kokend water. Als de stap van 44 naar 63 te lang duurt resulteert dit in een slechte schuim stabiliteit

Hoeveel water zou ik er dan eerst uit moeten laten en kokend toevoegen? Is dan 5 liter genoeg of te veel?
Of moet het meer zijn.
Allemaal bedankt voor de feedback.

remolen

Ok het volgende.

Ik ben er bij gebleven (bij mijn zoon die aan et brouwen was voor zijn school)

Tot en met het filteren. Toen moest alleen het koken nog.
Duidelijke instructies achter gelaten. Denk dat kan niet mis gaan.

Kom na 2 uur weer thuis. Staat er een ontploffende zoon te schelden en te tieren dat hij het wort niet aan de kook krijgt.

Nee, dat klopt... want hij heeft niet goed geluisterd.
De Weckketel moet goed worden ingepakt met een daarvoor bestemde isolatiedeken. Anders komt hij niet goed aan de kook.

Ik heb toen zelf de zooi maar afgemaakt. En het wort die al 1,5 uur op 94 graden gehouden werd aan de kook gebracht en deze nog 45 minuten rollend laten koken. De hop was al wel toegevoegd voor dat het geheel aan de kook kwam totaal heeft de hop er dus 135 minuten in gezeten

Wel heb ik nog een klein beetje nieuwe hop toegevoegd voor de smaak ook daar twijfel ik even over of het handig was.

Wat kan ik nog van dit bier verwachten?  En mijn zoon ivm de schoolopdracht of kan ik beter een nieuwe brouwsel brouwen en dit weggooien.


groet Rene

Jacques

Citaat van: remolen op 04-10-2017  18:39 uOk het volgende.

Ik ben er bij gebleven (bij mijn zoon die aan et brouwen was voor zijn school)

Tot en met het filteren. Toen moest alleen het koken nog.
Duidelijke instructies achter gelaten. Denk dat kan niet mis gaan.

Kom na 2 uur weer thuis. Staat er een ontploffende zoon te schelden en te tieren dat hij het wort niet aan de kook krijgt.

Nee, dat klopt... want hij heeft niet goed geluisterd.
De Weckketel moet goed worden ingepakt met een daarvoor bestemde isolatiedeken. Anders komt hij niet goed aan de kook.

Ik heb toen zelf de zooi maar afgemaakt. En het wort die al 1,5 uur op 94 graden gehouden werd aan de kook gebracht en deze nog 45 minuten rollend laten koken. De hop was al wel toegevoegd voor dat het geheel aan de kook kwam totaal heeft de hop er dus 135 minuten in gezeten

Wel heb ik nog een klein beetje nieuwe hop toegevoegd voor de smaak ook daar twijfel ik even over of het handig was.

Wat kan ik nog van dit bier verwachten?  En mijn zoon ivm de schoolopdracht of kan ik beter een nieuwe brouwsel brouwen en dit weggooien.


groet Rene

Dit is een dubbele post.
Het bericht is ook geplaatst in het topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35106.msg530739.html#msg530739 
Graag daar reageren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.