Proefje roeren tijdens gisting en relatie tot gistingsverloop

Gestart door hansHalberstadt, 30-09-2017 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2017  23:37 uDe roerder (motor van een oude floppydrive) wordt nauwelijks warm en staat ook maar de helft van de tijd aan. Daarnaast zit er nog een ventilator in de kast die de lucht rond ventileert. Als de proef is afgelopen zal ik in beide potten water doen en kijken hoeveel de temperatuur van de roerder de zaak opwarmt. Ik verwacht vrijwel geen opwarming.

Dat dacht ik ook toen ik een oude smartphone als webcam ging gebruiken in de gistkast. Blijkt die telefoon de kast een graadje warmer te krijgen (de koeling stond uit). Het verbruik van die telefoon met de webcam applicatie draaiend is toch ongeveer 1,5 Watt wat grotendeels warmte wordt.

Met mijn roerder (PC ventilator) merk ik ook een heel lichte opwarming. De opmerkingen van Serge geloof ik ook direct.

hansHalberstadt

Vandaag de laatste metingen gedaan samen met Jacques
in de tot nu toe gebruikte gewichtmetingen was er nog een factor k1 die ik grof had bepaald via volume vermindering van gistend appelsap.(schatting 0.173)


Uit de werkelijke eindGS data kon ik vandaag een betere afschatting halen: k1=0.078.
(ps dit betekent dat het volume met 7.8% van de gewichtsafname afneemt. In dit geval 31 g gewichtsafname levert 0.078 x 31  = 2.42 ml volumeafname)
met die waarde heb ik de grafiekjes opnieuw bepaald.




hansHalberstadt

Op dit moment staat alle verzamelde gist uit te zakken in 2 60 ml injectiespuiten. na een paar dagn kan ik dan zien of de geroerde versie meer gistgroei heeft gegeven of niet.

Verder zal ik nog met 2 potjes water kijken of de roerder eea opwarmt.
 

Jacques

Ik met plezier terug op deze middag. Altijd leuk om bij een collega hobbybrouwer op bezoek te gaan. Zeker als dat iemand is die altijd bezig is om zaken uit te vinden en te ontdekken.

Het was verrassend te zien dat het al dan niet roeren helemaal niets uit maakt qua pH. Maar ook de SG-waarden zitten heel dicht bij elkaar.


Hieronder een fotoreportage van mij.




Je kunt de fotos's ook bekijken via deze link

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2017  20:42 u

ook nog even nagerekend met het refractometer tooltje
beginbrix=15.7, SG=1062

gemeten bier1: Brix=8.2 geeft SG=1013.2 (1013 gemeten)
gemeten bier2: Brix=8.4 geeft SG=1014.7 (1014 gemeten, maar lasting af te lezen)

conclusie is dus dat het refractometer tooltje hier precies het juiste eind SG berekent uit de brix, maw hydrometer was niet nodig geweest. Ook mooi om te zien dat mijn hand held refractometer exact overseen komt met de duurdere digitale meter van Jacques. Dank Jacques voor deze 'calibratie' mogelijkheid.

hansHalberstadt

Citaat van: mbroek op 05-10-2017  16:06 uDat dacht ik ook toen ik een oude smartphone als webcam ging gebruiken in de gistkast. Blijkt die telefoon de kast een graadje warmer te krijgen (de koeling stond uit). Het verbruik van die telefoon met de webcam applicatie draaiend is toch ongeveer 1,5 Watt wat grotendeels warmte wordt.

Met mijn roerder (PC ventilator) merk ik ook een heel lichte opwarming. De opmerkingen van Serge geloof ik ook direct.

Gisteren de 2 potjes opnieuw in het gistingskastje gezet zoals tijdens de proef maar nu met water. Na 1 dag is zowel de geroerde als niet geroerde versie 22 ºC. De temperatuur regeling stond op 21 ºC. De roerder warmt dus misschien wel het kastje op, maar de warmte verdeelt zich netjes over de hele ruimte zodat de potjes binnen een graad hetzelfde blijven.

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2017  19:22 uGisteren de 2 potjes opnieuw in het gistingskastje gezet zoals tijdens de proef maar nu met water. Na 1 dag is zowel de geroerde als niet geroerde versie 22 ºC. De temperatuur regeling stond op 21 ºC. De roerder warmt dus misschien wel het kastje op, maar de warmte verdeelt zich netjes over de hele ruimte zodat de potjes binnen een graad hetzelfde blijven.

Mooi, dan heeft het dus voor de echte proef geen andere invloed gehad dan dat de hele kast licht is opgewarmd. Verder een mooi resultaat van deze hele proef, complimenten.

hansHalberstadt

Je kunt in de grafiekjes ook mooi de knik zien. Eerst de gistingspiek (0-65% SVG) en daarna gaat het rustiger (65-80%SVG). Dat zijn waarschijnlijk de makkelijke en moeilijke suikers. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2017  20:34 uJe kunt in de grafiekjes ook mooi de knik zien. Eerst de gistingspiek (0-65% SVG) en daarna gaat het rustiger (65-80%SVG). Dat zijn waarschijnlijk de makkelijke en moeilijke suikers.

Het verschil tussen de hoofd- en de nagisting is inderdaad goed te zien.
Dit is ook te zien in de grafieken die T-contol geeft.

CeesM

Citaat van: Jacques op 08-10-2017  22:30 uHet was verrassend te zien dat het al dan niet roeren helemaal niets uit maakt qua pH. Maar ook de SG-waarden zitten heel dicht bij elkaar.

Halberstadt/story"></iframe>
Het lijkt er op dat er wel een verschil is in het koolzuurgehalte.

tdp

Mooie proef, mooie reportage! Erg leuk om dergelijke proeven te doen lijkt me. Ik zal ook eens vaker proefjes op gaan zetten, wordt elke keer weer enthousiast wanneer ik de proefjes van Hans zie!

Mooi werk mannen!

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 10-10-2017 &nbsp;12:57 uHet lijkt er op dat er wel een verschil is in het koolzuurgehalte.
Dat is goed gezien. (de belletjes in de maatcylinder?) aan het einde van de gisting heb ik beide dekseltjes dichtgedraaid. Blijkbaar was de niet geroerde versie nog niet helemaal uitgegist want de laatste dag kwam er bij even losdraaien nog een heel kleins sisje uit. De SG curve ging ook da laatste dag nog net een afgerond SG puntje naar beneden (1 grammetje op de weegschaal) bij nog langer wachten was de zaak mogelijk op hetzelfde SG uitgekomen, maar proefje gaf daarom ook aan dat roeren helpt om snel op je eind SG te komen zonder slepend staartje.
 

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2017 &nbsp;14:48 uDat is goed gezien. (de belletjes in de maatcylinder?) aan het einde van de gisting heb ik beide dekseltjes dichtgedraaid. Blijkbaar was de niet geroerde versie nog niet helemaal uitgegist want de laatste dag kwam er bij even losdraaien nog een heel kleins sisje uit. De SG curve ging ook da laatste dag nog net een afgerond SG puntje naar beneden (1 grammetje op de weegschaal) bij nog langer wachten was de zaak mogelijk op hetzelfde SG uitgekomen, maar proefje gaf daarom ook aan dat roeren helpt om snel op je eind SG te komen zonder slepend staartje.
Ja, en die foto in die serie waar je potjes ziet met de gistsediment en een klein laagje bier.
Nu maar bottelen en over een paar weken de smaaktest doen. ;)

hansHalberstadt

Inmiddels de gist laten bezinken.
bier1 (geroerde versie)=18ml slurry
bier2 (niet geroerde versie)=15.5ml slurry



Jacques

Dat komt overeen met mijn vermoeden dat roeren zorgt voor een grotere gistgroei. Niet voor niets wordt een roerder gebruikt bij het maken van een giststarter.
Bij het proeven van bier hebben we geconstateerd dat het geroerde monster meer fruitige esters heeft dan het niet geroerde monster. Ook dat is een indicatie voor een grotere gistgroei.
Dat de pH exact gelijk was vond ik heel opmerkelijk. Ik had verwacht dat het geroerde monster een lagere pH zou hebben.

HermanH

Citaat van: Jacques op 12-10-2017 &nbsp;23:19 uBij het proeven van bier hebben we geconstateerd dat het geroerde monster meer fruitige esters heeft dan het niet geroerde monster. Ook dat is een indicatie voor een grotere gistgroei.
Da's ook wel raar eigenlijk, bij onder-ent zou er een fruitiger bier gemaakt/geproduceerd worden, dus hier is er een grotere gistgroei en dus meer gist aanwezig en die testbiertjes smaken fruitiger? Raar toch hé...

seed7

Citaat van: HermanH op 13-10-2017 &nbsp;01:48 uDa's ook wel raar eigenlijk, bij under pitching zou er een fruitiger bier gemaakt/geproduceerd worden, dus hier is er een grotere gistgroei en dus meer gist aanwezig en die testbiertjes smaken fruitiger? Raar toch hé.....

Als je onder-ent heeft de gist meer ruimte om te groeien, dat wil zeggen de parameters die zeggen "ga flocculeren en bezinken" worden minder snel bereikt en de gist zal meer/sneller toeneemt t.o. een 'normale enting. Spannend wordt het als je teveel gist toevoegt, dan heb je een groei die sneller stopt en toch meer fruitigheid t.o.v. normaal.

Ingo

hansHalberstadt

Dit proefje was eigenlijk ''over-ent''. Het verschil in gist is ook maar heel weinig (9%) Misschien ga ik het proefje nog een keer herhalen met een meer flocculerende gist en wat 'onder-ent'.
   

Jacques

Citaat van: HermanH op 13-10-2017 &nbsp;01:48 uDa's ook wel raar eigenlijk, bij onder-ent zou er een fruitiger bier gemaakt/geproduceerd worden, dus hier is er een grotere gistgroei en dus meer gist aanwezig en die testbiertjes smaken fruitiger? Raar toch hé...

Zo raar is dat niet. Bijna alle handelingen die er voor zorgen dat je grotere gistgroei hebt zorgen voor de productie van meer hogere alcoholen en esters. Zo leidt onder-enten voor meer gistgroei, maar ook intensief beluchten en een hogere vergistingstemperatuur. Ook roeren zorgt voor de aanmaak van meer gistcellen, ook als er sprake is van over-enten.


Jacques

Citaat van: seed7 op 13-10-2017 &nbsp;07:56 uSpannend wordt het als je teveel gist toevoegt, dan heb je een groei die sneller stopt en toch meer fruitigheid t.o.v. normaal.

Ja dat is inderdaad bijzonder. Zowel onder-enten als heel sterk over-enten zorgt voor meer esters. Dit komt door de rol van het enzym acetyl-CoA en de beschikbaarheid van dit enzym voor de omzetting van verzadigde vetzuren naar onverzadigde verzuren en voor de aanmaak van hogere alcoholen waaruit later weer esters gevormd worden.

Hoewel heel erg technisch geef ik hier een link waarin het een en ander uitgelegd wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.