Welke gist voor een bokbier

Gestart door Kokkebil, 29-09-2017 12:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Beetje laat, maar het kan nog.
Ik wil een bokbier gaan brouwen, welke gist kan ik het beste gebruiken?
Ik heb op voorraad:
Wyeast 3522,1084,1214, 3068 en 1762.
De meeste stemmen gelden!   :) :) :)

Fermon


mr.chelsea

Ik gebruik meestal de Bavarian 2206 xl van Wyeast! Ik pas mijn brouwsels niet aan op hetgene wat ik nog heb liggen... ;)

Albertus

De 3068, heel geschikt voor een Weizenbock.

Bert

tdp

Citaat van: Albertus op 29-09-2017  16:06 uDe 3068, heel geschikt voor een Weizenbock.

Bert

+1, voor de rest zou ik eerder een lagergist gebruiken dan een ale gist, maar dat is persoonlijk...

Dirtbag

Wyeast 2124 bohemian lager of de Fermentis 34/70. Lekker strakke bock kun je er mee brouwen.

3522, is belgian ale, bovengister,
1084 is Irisch ale, bovengister
1214 is belgian abbey, bovengister, maak er dan gewoon een bruin of een dubbel achtige van. :)
3068 is Weihenstephan Weizen, misschien de weizenbock, ik weet niks van dat biertype eigenlijk, echter wel een bovengister.
1762 is belgian abbey2, zie belgian abbey.

Bock is een Duits biertype, een typische ondergister.

Ja, hokjesgeest mentaliteit hier :)

db

Kokkebil

Citaat van: Dirtbag op 29-09-2017  16:51 uWyeast 2124 bohemian lager of de Fermentis 34/70. Lekker strakke bock kun je er mee brouwen.

3522, is belgian ale, bovengister,
1084 is Irisch ale, bovengister
1214 is belgian abbey, bovengister, maak er dan gewoon een bruin of een dubbel achtige van. :)
3068 is Weihenstephan Weizen, misschien de weizenbock, ik weet niks van dat biertype eigenlijk, echter wel een bovengister.
1762 is belgian abbey2, zie belgian abbey.

Bock is een Duits biertype, een typische ondergister.

Ja, hokjesgeest mentaliteit hier :)

db

Dat dacht ik dus ook, minder in hokjes denken.
Bokbier heeft zo zijn eigen gist, maar deze heb ik op voorraad en waarom niet eens experimenteren!
Ik dacht misschien heeft iemand een goed idee!

Niels B.

Probeer 1084 op 14 graden?

Kokkebil

Citaat van: Niels B. op 29-09-2017  18:34 uProbeer 1084 op 14 graden?

Echt, serieus?

Oxhead

De 1214 en noem het dan een dubbel. ;)

Fermon

Steeds meer commerciële bokbieren zijn tegenwoordig gebrouwen met bovengist, zowel mei/lente bok als herfstbok. Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar volgens mij is het bokbier van la chouffe 6666 gebrouwen met hun eigen bovengist. Trouwens en lekkere bok.

Oxhead

Citaat van: Fermon op 29-09-2017  20:50 uSteeds meer commerciële bokbieren zijn tegenwoordig gebrouwen met bovengist, zowel mei/lente bok als herfstbok. Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar volgens mij is het bokbier van la chouffe 6666 gebrouwen met hun eigen bovengist. Trouwens en lekkere bok.
En blind geproefd zijn ze niet te onderscheiden van een dubbel.

William

Citaat van: Oxhead op 29-09-2017  22:16 uEn blind geproefd zijn ze niet te onderscheiden van een dubbel.

Soms ben ik blij dat er hokjes zijn. Voor mij moet een bock als basis munich mout hebben en 0.0 gistkarakter, dus een ondergist of een bovengist op hele lage temperatuur.

Oxhead

Citaat van: William op 29-09-2017  22:28 uSoms ben ik blij dat er hokjes zijn. Voor mij moet een bock als basis munich mout hebben en 0.0 gistkarakter, dus een ondergist of een bovengist op hele lage temperatuur.
Zijn we het eens. Een kipsate zonder kip is geen kipsate maar sate.

Brouwers

Citaat van: Fermon op 29-09-2017  20:50 uSteeds meer commerciële bokbieren zijn tegenwoordig gebrouwen met bovengist, zowel mei/lente bok als herfstbok. Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar volgens mij is het bokbier van la chouffe 6666 gebrouwen met hun eigen bovengist. Trouwens en lekkere bok.
En veel van die bieren pik je er ook wel uit. Begrijp me niet verkeerd, het zijn lekkere bieren en ook nog beter dan menig andere bocken maar ze missen dat strakke van een goede ondergister.

Mijn 2 centen, zoek de ingrediënten bij het doel van je bier en niet andersom. Als het een "bock" met esters en of fenolen mag worden dan is het prima maar bedenk wel dat niet alleen de gist maar ook de temperatuur van groot belang is. Persoonlijk zou ik gewoon een ondergister nemen, w34 doet het bij mij eigenlijk altijd goed, maar er zijn genoeg alternatieven. Als het echt een van de gisten moet worden dan lijkt me de 1084 op lage temperatuur het beste. Let wel dit is niet gebaseerd op ervaring.

Oxhead

Geen van deze gisten zal een stijlvaste bok opleveren. Wel lekkere bieren. Voor een enigzins stijlvaste bovengistend bokbier zou ik zelf Nottingham nemen vergist rond de 18 graden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.