Zelf gerst verbouwen

Gestart door Biksmannenkoor, 28-09-2017 10:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biksmannenkoor

Het lijkt me enorm leuk om bier te brouwen van zelf verbouwd gerst.

Nu heb ik:
een zak met strooigerst van 3 kilo
100 m2 land ter beschikking

Dus ga ik dit land bewerken om in het voorjaar te kunnen zaaien.
Op de volgende site staat een uitgebreide handleiding:
http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/handleidingen/teelthandleiding-zomergerst
Maar ik vroeg me af of er ook forumleden ervaring hebben?
En alvast voor volgend jaar, kent er iemand micromouterijen?
Andere zaken die men te binnen schiet?
Kan ik het beste voor een pilsener gaan om de smaak van het mout het best tot zijn recht te laten komen?

seed7


Jacques

Ik weet dat Hans Halberstadt ervaring heeft met het zelfmouten.

Ronnie

Bij de Reynaert Wijnmakers en Bierbrouwersgilde (Oost Vlaanderen) is er iemand die het al gedaan heeft.
Het is bestuurslid Guido.
Ik heb hem een 6 tal jaar geleden echte tweerijïge zomergerst meegebracht uit midden Frankrijk, was oorspronkelijk een hybride ras met korte halmen (kortere groeitijd en beter rendement) maar de nakomelingen blijven niet met korte halmen!

Mocht je niet te ver van Eksaarde (Oost-Vlaanderen) wonen kan je hem op een zondagmorgen wel eens treffen in de gilde (we hebben een handvol leden uit Zeeuws-Vlaanderen).

Ronnie

Moest ik ook nog zeggen:

2-rijige Brouwersgerst is zoals in de bronnen die je vermeld altijd zomergerst. Maar niet alle tweerijige gerst is daarom brouwersgerst!
Er zijn dus specifieke rassen die optimaal zijn voor mout.
Bij veel zakken mout die je bijv. bij Dingemans koopt, staat het ras er op vermeld, zo is Crystal een zeer populair ras die ze voor pils- en palemout aanwenden. Afhankelijk van seizoen vroege of late zomergerst en teeltplaats is het vaak een andere naam.

Deze van Frankrijk die ik es meebracht waren ze aan het dorsen begin juli en was bestemming mouterijen. Maar kon daar eerst enkele maanden in van die reuzegrote graansilo's gaan zeiden ze. Dat was zuidelijk van Vatan.

Als ze daar op het veld aan het dorsen zijn, da's het zien waard! Van ver zie je dat de hemel strogeel ziet van 't stof! Heel grote akkers, kilometers lang, heuvel op, heuvel af, reuzegrote machines, echt de moeite om es te zien.

Ben er het jaar nadien weer gepasseerd en toen stonden daar overal zonnebloemen. wisselteelt dus.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.