Hergisting op de fles met lagergist

Gestart door lordsjors81, 27-09-2017 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lordsjors81

Ik dacht ik probeer eens iets met een lagergist.

Mijn recept:
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/528060/amarillo-twisted-lager

Brouwproces allemaal in orde. Na 16 dagen op SG van 1014 gebotteld. Jongbier ook normaal van smaak, beloofde wel wat.
Gebotteld met 8 gr/L bottelsuiker (Dextrose) op beugelflessen, in het krat, in de schuur.

Nu dacht ik wel; die hergisting gaat natuurlijk op een hogere temperatuur dan lagergist leuk vindt (het is immers nog een soort van nazomer), maar ik had het 1 en ander gelezen dat dit niet zo'n probleem zou zijn.
Na 3 weken eens wat geprobeerd, bier is nog niet helemaal geklaard, maar ik krijg een mooie kleur, schuim en koolzuur.  Toch ruik en proef ik ook een gistachtige smaak.
Dat is mogelijk niet op alles flessen zo (heb het nog niet aangedurfd om meer dan 3 open te maken).

Kan dit autolyse zijn? Of toch een infectie op de fles (die rubbertjes van die beugelflessen vind ik vreselijk om helemaal afzonderlijk uit te koken)? Ik dacht nu, ik zet ze toch nog maar even een week of wat op lage temperatuur. Soort lagering op de fles. Heeft dat zin?

MartijnOMG

Volgens mij heeft dat wel zin ja. Mijn laatste brouwsel was een Vienna lager en die smaakte in het begin ook naar gist en een tikkie boterig. Ik heb ze gewoon rustig laten staan en af en toe een geprobeerd en elke keer naam die smaak af. Nu is het bijna weg. Vergist met de Fermentis W-34

tdp

Geduld, komt wel goed ;) Nog gewoon een paar weken laten staan, dan eens weer proeven en hier de bevindingen posten!

lordsjors81

Bedankt voor de reacties. Gisteren had ik er ééntje geprobeerd die wat langer gekoeld was en daar was de gistsmaak al een stuk minder.
Ik had hem gebrouwen als verjaardagspils en dat is volgend weekend; misschien nog wat vroeg dan, maar dan kan er op z'n minst wat geproefd worden.

tdp

Volgend jaar is deze heerlijk ;). Een lager heeft gewoon wat langer tijd nodig, als je deze traditioneel vergist. Je zou de volgende keer wellicht de snelle lager methode kunnen toepassen, staat hier wel wat over beschreven op het forum, anders even hier kijken.

Brouwers

Citaat van: lordsjors81 op 29-09-2017  10:10 uBedankt voor de reacties. Gisteren had ik er ééntje geprobeerd die wat langer gekoeld was en daar was de gistsmaak al een stuk minder.
Ik had hem gebrouwen als verjaardagspils en dat is volgend weekend; misschien nog wat vroeg dan, maar dan kan er op z'n minst wat geproefd worden.
Laatst een pils gebrouwen, 3-4 maanden laten lageren op -1 graden. Kost wat geduld (zorgen voor genoeg ander lekker bier). 

lordsjors81

Nu twee maanden later is het bier echt een stuk beter. Nog steeds niet echt de doordrinker waar ik voor ging, maar aardig weg te krijgen. De lagergist in combinatie met flink wat Hallertau moet je ook wel aanstaan (mijn vrouw vind hem nog steeds niet lekker).
Jammer is ook dat ik heel veel schuim krijg en dat het bier daardoor (na rusten) wat vlak achterblijft.
Maar dat heeft in mijn ervaring ook te maken met hoe zorgvuldig je de flessen nog schoonmaakt direct voor het bottelen. Daar ben ik nu preciezer in.

Voorlopig houd ik het wel bij tripels brouwen echter. Overigens stap ik ook  af van bottelen op beugels, omdat ik flessen met hergisting (dus flink wat depot) graag in 1 keer uit wil kunnen schenken. Met beugels blijf je met een flinke bodem met vlokken zitten. Ook daar moet je van houden.



Easywoods

Citaat van: lordsjors81 op 27-11-2017  13:56 uOverigens stap ik ook  af van bottelen op beugels, omdat ik flessen met hergisting (dus flink wat depot) graag in 1 keer uit wil kunnen schenken. Met beugels blijf je met een flinke bodem met vlokken zitten. Ook daar moet je van houden.

Maar je hebt toch ook beugelflessen in 500 ml en 300 ml en die kun je toch ook in één keer leegschenken?  :weetniet:

https://www.Brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/bier-bottelen/bierflessen/bierfles-0-33-ltr-type-duvel-bruin-beugelfles-z.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.