Gisten bij kamertemperatuur

Gestart door MarcT, 27-09-2017 08:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarcT

Ik heb een Arsegan pakket gebruikt, en inmiddels het bier gebotteld. So far So good.
Nu staat er in de instructies dat na 10 dagen het bier op een koelere plek moet worden gezet.

1) ik laat het nu vergisten bij kamertemperatuur. Maar ik lees hier ook dat je een koelkast met verwarming optie kan / moet gebruiken voor een constante temperatuur. Wat voor kast moet dat dan zijn? En is dat voor een beginner noodzakelijk?
2) hoe kan ik het koeler zetten? Ik zou het nu in de schuur kunnen zetten. Daar is het zeker s nachts nu koeler. Maar als ik in de zomer dat wil doen, is het daar niet echt koeler. Integendeel.  😁

Edwin brouwt

Hallo Marc,

Gist gedijt het best bij een constante temperatuur, daar krijg je dus het mooiste bier van. Wat hobbybrouwers vaak doen is dus een oud koelkastje regelen, daarin een of ander verwarmingselement zetten (bijvoorbeeld een 25 Watt lampje) en de temperatuur dan laten regelen met een controller (stc1000). Dan kun je dus vergisten op een behoorlijk stabiele manier (meestal 0.3 graden precies) tussen de 1 en 30 graden. Elk gist heeft zijn eigen voorkeur.

Als je je bier in huis laat vergisten bij een graad of 21 gaat dat prima, zo heb ik het bij mij eerste bieren ook gedaan. Maar na het vierde biertje vond ik het toch allemaal teveel hetzelfde smaken met elke keer weer diezelfde estersmaak: hoe hoger de vergistingstemperatuur, hoe meer esters (er gebeurt nog veel meer, ik versimpeling het even allemaal).

Dus zet je bier op een plek waar de temperatuur het meest stabiel is, zeker de eerste week.

Peterrr

Hallo,

Als beginner zit je vol vragen,  en met een beetje zoeken naar " klimaatkast" zul je veel vinden.
Meestal gebruiken we daar een koelkast met een regelaar voor ( inktbird of oid) in combinatie met computer/terrarium verwarming of zelfs gloeilampen.

Maar voor je eerste pogingen kun je op een andere koele plaats zetten ( schuur?) om het te laten koelen.

Zoekt hier en gij zult leren  ;)

grt peter

Martijn0172

Ik ben een beginnende brouwer, in november 2016 begonnen en sindsdien bijna een dozijn batches gebrouwen. Ik zou je aanraden om de eerste paar keer gewoon simpel te brouwen om er achter te komen of je het brouwproces leuk vindt. Ik heb drie keer simpel gebrouwen met een gistingsemmer in een koele kamer van het huis. Als je het leuk vind dan kan je voor een paar tientjes een koelkast ombouwen. Koelkast op marktplaats, Inkbird en twee gloeilampen (of een warmte draad). Je zal merken dat het kwaliteit van je bier er op vooruit gaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.