Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen koolzuur  (gelezen 13071 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Geen koolzuur
« Reactie #50 Gepost op: 29-07-2006 17:19 u »
Stijn, de meeste antwoorden zijn al gegeven. Ik vind nog steeds een heel pak Wyeast wat veel voor de navergisting. Ik bedoelde inderdaad dat je met een korrelgist voor de navergisting best veel van je mooie "versche gist" smaken naar de knoppen helpt.

Lageren bij lage temperatuur geeft langer houdbaar en helderder bier. Het is mooi dat je die gelegenheid hebt. Ik heb nog twee alternatieven voor je voor de bottelgist, die je mijns inziens wel nodig hebt bij lagering bij zulke lage temperatuur.

1. houd gist achter. Je kunt schuim afscheppen of je kunt een stukje gistkoek achterhouden

2. bottelen uit een vers bottelvat heeft zijn voordelen: bij het hevelen van het ene vat naar het andere kun je heel eenvoudig wat gist uit de gistkoek meenemen.

Ik heb volgens mij al eerder geadviseerd om het bier op te laten warmen tot 12 C. Dit vindt de nagist fijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #51 Gepost op: 07-08-2006 13:18 u »
Dag allemaal,

Gister heb ik een flesje Barley Wine opengetrokken en het resultaat is..... een klein, stabiel schuimkraagje en absoluut voldoende koolzuur. Geduld is een schone zaak  :brouwen:

Ik moet wel zeggen dat de koolzuurvorming nog niet voldoende is voor de 8 gram / liter suiker die ik heb toegevoegd. Bij een dergelijk zwaar bier van tegen de 10% ga ik in de toekomst voor mijn gemoedsrust wel wat verse gist toevoegen  ;). Ik verwacht overigens dat het bier pas na een maand of 3 goed op smaak is, tegen die tijd weet ik zeker dat de koolzuurverhouding perfect is!

Voor diegene die in de stress schieten als er na 2 weken onvoldoende koolzuur is ontstaan... heb geduld!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 07-08-2006 14:30 u »

Citaat
Voor diegene die in de stress schieten als er na 2 weken onvoldoende koolzuur is ontstaan... heb geduld!
Thanks mate.
Ik weet zeker dat ik in de stress zou schieten als mij dat overkwam.  :)

:degroeten:

Offline Stijn

• Vol lid
    • Stekkiesplace
« Reactie #53 Gepost op: 07-08-2006 20:11 u »
Hoi Stijn,

Laten we samen ff 3 weekjes wachten voordat enkele forummers helemaal over de rooie gaan  >:D.

Ik post mijn resultaat tegen die tijd middels een foto.

:gistsmile:

Hoi allen,

Vandaag een champagnefles opegengetrokken, en raad eens..... het WAS ER!!!!! :hoera:. Koolzuur, schuimkraag,.....

Conclussie: Minder gist toegevoegd = meer geduld (in mijn geval althans) Dus het koud lageren heeft eigenlijk weinig tot geen invloed op de hergisting in de fles.

Alvast iedereen bedankt, ook jij Casje  samenvol

:degroeten:

Stijn

Jovial Monk

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 05-09-2006 09:55 u »
Hallo allemaal,

ik heb een pikzwart biertje gebrouwen, giste flink (ong. 1,5 week, sg. 1085-1015 en was werkelijk uitgegist) en na 1 week lageren heb ik het gebotteld. 10,5 liter bier met 75 gram suiker opgelost in water. Nog een week bij de kachel laten staan en gisteren buiten gezet. Ik denk vanmiddag, effe checke en ik open een flesje. Dat moet toch sissen. Not. Nada. Helemaal nix. Uitgeschonken en proeven. Heerlijke smaak. Zoetige moutsmaak en iets bitter. Heerlijk winterbiertje alleen dus zonder koolzuur...   !@#$%^

Hoe los ik dit op. Ik heb nog een zakje gist van Brewferm, een belgian strong. Ik wil deze week toch al een nieuwe brouwen, kan ik geen giststarter maken en op elk flesje een beetje van die giststarter toevoegen? Zodat het nagist? Er zit genoeg suiker in de flesjes. Ik heb nog ergens zo'n plastic injectiespuitje liggen met een schaalverdeling. Dan zou ik dat toch nauwkeurig moeten kunnen uitvoeren. Of is er een andere manier? En wat is er misgegaan in die week in flesjes naast de kachel? Misschien dat het jongbier echt helemaal uitgegist was. Kan het dat er geen levende gistcellen meer aanwezig zijn na het lageren?

Kortom, help!    Dus.

Alvast bedankt.

Had je de flesssen goed geschudden (did you shake the bottles well?)

Tags: