Geen koolzuur

Gestart door Pjotr59, 26-12-2005 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pjotr59

Hallo allemaal,

ik heb een pikzwart biertje gebrouwen, giste flink (ong. 1,5 week, sg. 1085-1015 en was werkelijk uitgegist) en na 1 week lageren heb ik het gebotteld. 10,5 liter bier met 75 gram suiker opgelost in water. Nog een week bij de kachel laten staan en gisteren buiten gezet. Ik denk vanmiddag, effe checke en ik open een flesje. Dat moet toch sissen. Not. Nada. Helemaal nix. Uitgeschonken en proeven. Heerlijke smaak. Zoetige moutsmaak en iets bitter. Heerlijk winterbiertje alleen dus zonder koolzuur...   !@#$%^ 
 
Hoe los ik dit op. Ik heb nog een zakje gist van Brewferm, een belgian strong. Ik wil deze week toch al een nieuwe brouwen, kan ik geen giststarter maken en op elk flesje een beetje van die giststarter toevoegen? Zodat het nagist? Er zit genoeg suiker in de flesjes. Ik heb nog ergens zo'n plastic injectiespuitje liggen met een schaalverdeling. Dan zou ik dat toch nauwkeurig moeten kunnen uitvoeren. Of is er een andere manier? En wat is er misgegaan in die week in flesjes naast de kachel? Misschien dat het jongbier echt helemaal uitgegist was. Kan het dat er geen levende gistcellen meer aanwezig zijn na het lageren?

Kortom, help!    Dus.

Alvast bedankt.

Oscar

Pjotr,

In principe geef je zelf het antwoord...Verse gist toevoegen aan de flesjes zal wellicht werken, Je zou ook alles terug in een bottel emmer kunnen gooien en dan de gist er aan toevoegen en dan opnieuw bottelen.

Voor wat betreft de oorzaak : Het kan zijn dat de gist moeite heeft bij dit alcohol percentage en dat deze niet vitaal genoeg meer is..dus verse gist toeveogen is de enige oplossing...of nog langer wachten en hopen..bidden  :groots:  Maar dat kost een hoop geduld...

Groeten en gezondheid
Oscar  samenvol

Pjotr59

Hey Oscar,

ik las het terug en dacht inderdaad dat gist toevoegen de enige mogelijkheid is. Maar ja, zoek toch een soort van bevestiging. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Terug in de emmer lijkt me geen optie, te veel risico op smaakvermindering/verandering, lijkt me. Ik heb trouwens dat koolzuurloze biertje niet weggegooid maar opgedronken. Daar zit dus echt 9-10 % alcohol in...


Edgar

Er is maar één antwoord op deze vraag: GEDULD! Dit 'probleem' is al ettelijke malen gemeld (zie onze onvolprezen zoekfunctie), en steevast is het antwoord dat je gewoon nog even moet wachten. Eén week is in heel veel gevallen niet genoeg voor de nagisting bij zwaardere bieren, en meestal komt het goed. Oké, dit is een hoog percentage alcohol, maar goeie kans dat het gaat lukken.

Geef het nog een week of twee, drie.

Pjotr59

Zoekfuntie heb ik gebruikt, niet de juiste termen, denk ik.

Ik zal het bier weer binnen zetten, dan kijken we wel wat er gebeurd.

Herman

Geduld inderdaad. Ik heb laatste een barleywine met verse gist gebotteld, na een week was er nog maar weinig druk. Bij zware bieren zul je echt meer geduld uit moeten oefenen. Je hebt gebotteld 2,5 week na brouwen, in principe zit er dan nog voldoende gist in het jongbier.

Gio

- wat voor gist is er gebruikt?

Pjotr59

Gist van Wyeast 3787 Trappist.

Pjotr59

Inderdaad... geduld. Ik heb gisteren gekeken of er druk onder de dop zat. Heel zachtjes hoorde je de lucht ontsnappen.
Pak van mijn hart. Ik laat het nog een week binnen staan.

En dank voor de reacties.

colsonb

Het was mss ook niet zon goed idee de flesjes naast de kachel te laten staan, gist sterft nl als de temperatuur te hoog wordt.

Oscar

Geduld is inderdaad en schone zaak en levert soms ook het gewenste resultaat, ook bij een bier van mij bleek bij een deel weinig tot geen koolzuur te bevatten. Na deze nog 3 weken in de keuken te hebben gezet, daarna in de koelkast bleek dat er voldoende koolzuur in te zitten  en bij sommige zelfs iets te veel....  :pan:

Groeten en gezondheid
Oscar


Caspar

POTVERDIKKIE (zacht uitgedrukt)  :(,

Mijn Barley Wine bevat 1,5 week na bottelen nagenoeg geen koolzuur en heeft geen schuimkraag. Ik zal na het lezen van deze threat nog wel 3 weekjes wachten voordat ik verse gist ga toevoegen in de flesjes (dit zal de kwaliteit geen goed doen).

De smaak is echt top, dat maakt het nog extra irritant.

Ik vermoed dat de extreem hoge temperaturen (soms 30+) en het alcohol % van 10% de gist geen goed hebben gedaan... Is het verstandig de flesjes zo nu en dan de schudden, ze klaren namelijk extreem snel.

Heeft iemand nog recente ervaringen? Ik baal als een stekker!!!!

Edgar

Citaat van: Caspar op 19-07-2006  22:55 uHeeft iemand nog recente ervaringen?

Nee. Maar toch: Gefeliciteerd! Je hebt de prijs gewonnen voor de meest gestelde vraag van het forum! En dan nog tweemaal in dezelfde thread!

Zie post nr. 3 van deze thread en als die je niet overtuigt, probeer dan eens de zoekfunctie. Er is helemaal niets aan de hand.

Caspar

Hoi Edgar,

Ik weet wel wat ik moet doen, dat gaf ik ook aan.... ik wacht gewoon een paar weekjes en schud afentoe. Mijn vraag was of er nog forummers zijn met recente ervaringen die lekker met mij mee kunnen zeiken / ervaringen delen  ;)?

Ik moet nu even denken aan een uitspraak van Jacques: Relax and have a homebrew

Sorry voor de irritaties zo op de vroege ochtend  :engel:

Oblomov

Citaat van: Caspar op 19-07-2006  22:55 uPOTVERDIKKIE (zacht uitgedrukt)  :(,

Mijn Barley Wine bevat 1,5 week na bottelen nagenoeg geen koolzuur en heeft geen schuimkraag. Ik zal na het lezen van deze threat nog wel 3 weekjes wachten voordat ik verse gist ga toevoegen in de flesjes (dit zal de kwaliteit geen goed doen).

De smaak is echt top, dat maakt het nog extra irritant.

Ik vermoed dat de extreem hoge temperaturen (soms 30+) en het alcohol % van 10% de gist geen goed hebben gedaan... Is het verstandig de flesjes zo nu en dan de schudden, ze klaren namelijk extreem snel.

Heeft iemand nog recente ervaringen? Ik baal als een stekker!!!!
Ik bewaar mijn bier niet gekoeld. Het kan hier tot 40 graden worden en ik brouw meestal dubbels en tripels. Ik heb nog nooit een probleem gehad met te weining koolzuur, er overleefd altijd genoeg gist om uiteindelijk CO2 te maken. 1.5 week is bij lange na niet genoeg, ik zou het nog een maandje of zo geven.

Caspar

Hoi Oblomov,

I know, het was me alleen nog nooit eerder overkomen... 

Stijn

Hallo, 'k heb de afgelopen tijd ook dergelijke problemen (nl dat de vorming van het koolzuur te weinig is of bijna geen). Misschien komt het omdat ik mijn bier laat lageren bij 3°C en dan verse gist toevoeg en suiker.  Ik bottel altijd mijn bier met Safale S04 en 9 Gr/L suiker.
Kan het kwaad om gist aan zo een lage temperatuur toe te voegen?

Vroeger toen ik lagerde om kamertemperatuur had ik nag 3 dagen volledig koolzuur op de fles nu na een dikke week maar een kleine pffft..

Iemand enig idee wat er scheef loopt?


mvg :degroeten:

Stijn

Caspar

Citaat van: Stijn op 26-07-2006  14:47 uVroeger toen ik lagerde om kamertemperatuur had ik nag 3 dagen volledig koolzuur op de fles nu na een dikke week maar een kleine pffft..

De eerste vraag is vervolgens... heb je na 4 a 5 weken wel koolzuur in je bier zitten?




Stijn

Citaat van: Caspar op 26-07-2006  14:53 uDe eerste vraag is vervolgens... heb je na 4 a 5 weken wel koolzuur in je bier zitten?





Hoi Caspar,

Zover is het nog niet, het bier zit nu nog maar 1 week in de fles (vorige week dinsdag gebotteld) ... 't Zou zonde zijn moest het koolzuur achterwege blijven :'(

 :degroeten:

Stijn

Edgar

Nagisting.... Het blijft een wonderlijk onderwerp...

Overigens: gist in ijskoud bier smijten is inderdaad een slecht idee. Maar ik geloof nooit dat alle gist erdoor zal zijn overleden, dus je nagisting zal, zoals in vrijwel alle andere gevallen waarin deze vraag is opgekomen, nog in orde komen.

Caspar

Hoi Stijn,

Laten we samen ff 3 weekjes wachten voordat enkele forummers helemaal over de rooie gaan  >:D.

Ik post mijn resultaat tegen die tijd middels een foto.

 :gistsmile:

 

MO

Het lijkt me geen gezonde toestand voor gist en misschien suspendeert de gist wel slechter in een koudere oplossing. Het minimum, zo heeft Frans vd Maaslandbrouwerij mij eens verteld, ligt bij de 12 °C.

Edgar

suspendeert=lost op, voor de minder vloeistofkundig onderlegden.

Het lijkt me onwwarschijnlijk trouwens, maar een koudeschok is zeker te verwachten. Gist altijd voorzichtig behandelen als het over temperatuur gaat.

Stijn

Hoi Caspar,

We zullen nog wel die paar weekjes wachten, dat is geen enkel probleem..., heb toch meer dan genoeg bier in vooraad.  samenvol Dit is enkel de eerste keer na zoveel brouwsels dat ik dit tegenkom.


Hoi MO,

Mijn gist gaat er dus bij bij 3°C, er wordt gebotteld en dan wordt het bier wel warm weggezet, uiteindelijk krijgt het bier wel de kamertemperatuur (ik vermoed na 12 uur).
Gist sterft af bij hoge temperaturen, maar gebeurt dit ook bij lage temperaturen?
Misschien dat ik bij deze nieuwe lagermethode inderdaad meer geduld moet opbrengen dan te voren...


 :degroeten:

Stijn

MO

Suspenderen is niet in oplossing gaan, dat heet oplossen. Met suspenderen bedoel ik homogeen verdelen van een vaste stof in een oplossing. Je wilt toch dat er in elk flesje ongeveer evenveel gist terecht komt. Bij lage temperatuur is er een kans dat de gist neerslaat op de bodem en zich dus niet homogeen verdeelt.

Gist gaat niet dood bij 3 grC maar komt in een slaaptoestand. Gist gaat denk ik dood als je hem bevriest.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.