Opdracht voor school voor zoon donker bier. Maar kan dit met de smaak van licht

Gestart door remolen, 26-09-2017 16:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remolen

Zoonlief mag bier brouwen op school.
Een ploeg moet donker en de andere licht bier brouwen. Er werd geloot en het groepje van mijn zoon moet (volgens hem helaas) donker bier brouwen.

Is het mogelijk een donker gekleurd bier te brouwen zonder de vaak karamelachtige smaak. En het liefst nog de smaak van een Hefe Weizen? Heeft iemand een idee en eventueel een recept? Die jongens zijn niet dol op zware smaken. En het zou jammer zijn als ze iets moeten brouwen wat ze niet lusten.. Ook al gaat het natuurlijk niet puur om het resultaat van de smaak...

Groet René

Frankie

Eén keer een bier gebrouwen waarbij de donkere mouten slechts de laatste 10 min in de maisch zaten.
Hierdoor kreeg je wel de kleur maar niet zo zeer de smaken van de donkere mouten.

Eric v B


Brouwers

Je zou dit kunnen gebruiken om het bier donker te brouwen:
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hulpstoffen-bierbereiding/hulpstoffen/d/clarimalt-Brewferm-100ml-130-gr?gaCategory=search

Verder heeft een irish dry stout geen karamel smaak, zo zijn er nog wel enkele stijlen meer te bedenken. Verwacht trouwens als karamel een probleem is dat gebrand en chocola etc... ook een probleem gaat zijn.

remolen

Een dunkeles weizen! Valt die ook onder donkere bieren? ik zal er eens eentje kopen en hem laten proeven. > moet hij even wachten tot volgende week wordt hij 18..  :police:
Wat betreft mijn eerdere vraag... De juf schijnt er een beetje verstand van te hebben want het moet wel echt een donker bier zijn. En niet een donker bier met de smaak van licht bier zoals ik vroeg.


Citaat van: Eric v B op 26-09-2017  16:43 uEen dunkeles weizen!

RienP

Keuze zat: Porter, Stout, Cascadian Black Ale (aka black IPA), Schwarz (dubbel of quadrupel zijn vaak wel wat karamelachtig.)

Serge VL

Een rogge biertje brouwen dat heeft zeker geen karamel smaak en kan je ook relatief donker van kleur maken door vb een % of 5 caramunich type 2 toe te voegen.
Vb 37% pils , 37% pale, 12% rogge 9% cara Hell, 5% caramunich type 2 en daar als hop Nelson sauvin  ;)

seed7

Zogenaamd "farbebier" gebruiken. Weyermann maakt dit, het is een nabij smakeloos kleurextrakt uit zwarte mout. Sinamar heet het spul. Je hebt 14 g/hl nodig om de kleur met 1 EBC te verhogen.

Ingo

Eric v B

Citaat van: remolen op 26-09-2017  17:07 uEen dunkeles weizen! valt die ook onder donkere bieren? ik zal er eens eentje kopen en hem laten proeven.
Is categorie B.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=biertypen:biertypen_omschrijvingen&s[]=weizen#dunkel_weizen

TymonK

Zwarte mout koud maischen en dan laatste tien min mee laten koken. Geen bitterheid, wel kleur.
Wordt toegepast voor Black IPA. Dus eigenlijk niet voor donker bier maar meer voor zwart...

Eric v B

Kritische vraag/opmerking: wat is de reden dat er een donker en een licht bier moet worden gebrouwen? Kan het zijn dat de juf juist het verschil tussen licht en donker bier wil laten proeven?

snowdog2006

Citaat van: TymonK op 26-09-2017  18:03 uZwarte mout koud maischen en dan laatste tien min mee laten koken. Geen bitterheid, wel kleur.
Wordt toegepast voor Black IPA. Dus eigenlijk niet voor donker bier maar meer voor zwart...

Sorry voor het evt kapen van het topic. Maar ik vroeg mij af of iemand of @TymonK kan verduidelijken wat je bedoelt met koud maischen? Als het alleen kleur geeft, maar geen bitterheid kan je dan het maischen niet overslaan? Of vindt er ook omzetting plaats van zetmeel naar suikers in koud water?

Ventus

Citaat van: snowdog2006 op 29-09-2017  09:33 uSorry voor het evt kapen van het topic. Maar ik vroeg mij af of iemand of @TymonK kan verduidelijken wat je bedoelt met koud maischen? Als het alleen kleur geeft, maar geen bitterheid kan je dan het maischen niet overslaan? Of vindt er ook omzetting plaats van zetmeel naar suikers in koud water?

In donkere mout zijn bijna geen omzetbare zetmelen meer aanwezig.
Ik denk dat Tymon het zogenaamde "cold steeping" bedoelt.
https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/cold-steeping-getting-the-most-out-of-dark-grains/

snowdog2006

Citaat van: Ventus op 29-09-2017  09:39 uIn donkere mout zijn bijna geen omzetbare zetmelen meer aanwezig.
Ik denk dat Tymon het zogenaamde "cold steeping" bedoelt.
https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/cold-steeping-getting-the-most-out-of-dark-grains/

Bedankt voor de link! Natuurlijk door het moutproces in de mouterij bijna geen omzetbare zetmelen meer aanwezig in donkere mout. Had ik zelf ook kunnen bedenken...  :nut:

remolen

Hij gaat voor de Dunkel Weizen.
Dat mag van de doos cente
Of .. hoe heet zo'n mevrouw die les geeft.

Bedankt voor het mee denken. Ik ga nu voor hem op zoek naar een recept.



Oscar

Citaat van: remolen op 29-09-2017  20:13 uBedankt voor het mee denken. Ik ga nu voor hem op zoek naar een recept.

Hoe oud is je zoon?  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 29-09-2017  23:41 uHoe oud is je zoon?  :)
Brouwen of brouwen en proeven?

remolen

7 oktober 18

Dus dan is het bier nog niet klaar~!
Komt dus helemaal goed.

Groet Rene

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.