Wanneer te starten met bottelen

Gestart door TwentseNijverheid, 24-09-2017 14:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TwentseNijverheid

Beste mede Brouwers,

Een enige tijd ben ik gezamenlijk met een paar vrienden begonnen met brouwen. Dankzij dit forum en al veel gestelde vragen ben ik heel ver gekomen. Echter hebben we nu een bier gebrouwen met een SG van 1110.

Omdat dit op zichzelf al een zeer zwaar bier is en ik dus indien mogelijk niet wil hergisten op de fles. Dit omdat het alcohol percentage dan echt te hoog word!

Doordat ik nog niet zoveel ervaring heb met zware bieren vroeg ik me dus af of ik ook kan aan bottelen als de SG gedaald is tot 1030-40? Dit zodat ik niet doormiddel van hergisting koolzuur hoef op te bouwen maar dat het door de huidige gisting nog ontstaat.

Dus in het kort:
Kan ik eerder bottelen rond de 1030? En werkt mijn idee dan om de gisting te laten aflopen in de fles? ( zonder gushers of bommen te maken)

Alvast bedankt,
Het is misschien niet heel duidelijk maar heb geen idee hoe ik het anders moet verwoorden.

Mvg
Bjorn

marc0871

Nee, want je weet niet hoe ver de vergisting doorloopt.

Ik weet niet hoe accuraat deze tabel is, maar daar hebben ze het over een verschil van ~ 25 g/l suiker verschil over 10 SG punten.
Als je dan bij 1.040 al gaat bottelen en hij zou potentieel nog 20 punten kunnen zakken, dan heb je na 4 punten al brokken.

TymonK

Koop een zakje bottelgist. Die kan wel tegen hoge ABV. Bijvoorbeeld Fermentis F2.

Dan kun je je bier gewoon laten vergisten en lageren.

Juiste dosering opzoeken, samen met bottelsuiker toevoegen en bottelen. Voila!

TwentseNijverheid

Heel erg bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb zeker wat aan de tabel bedankt daarvoor. Verder heb ik nog Fermentis liggen die er perfect voor is.

lier

Laten staan tot het sg niet meer zakt en dan over in een schone gistemmer of nog beter gistfles en lageren in het donker, als je te vroeg bottelt heb je kans op bierbommetjes.
Bij zulke zware bieren is er niks mis met een wat langere tijd wachten met bottelen komt de smaakontwikkeling alleen maar te goede.

Jacques

Citaat van: lier op 24-09-2017  21:47 uLaten staan tot het sg niet meer zakt en dan over in een schone gistemmer of nog beter gistfles en lageren in het donker, als je te vroeg bottelt heb je kans op bierbommetjes.
Bij zulke zware bieren is er niks mis met een wat langere tijd wachten met bottelen komt de smaakontwikkeling alleen maar te goede.

De belangrijkste reden om te wachten met bottelen is zorgen dat het bier uitgegist is. Een andere reden kan zijn het klaren van het bier.

Lang wachten met bottelen komt de smaakontwikkeling niet te goede als het bier op de gist staat. Een overmaat aan gist kun je beter kwijt zijn. Smaakontwikkeling krijg je ook als het bier gebotteld is. Er is daarom geen reden om het bier te laten rijpen voor het bottelen.

lier

Daarom ook eerst overhevelen naar een lagerfles, om de overtollige gist kwijt te raken.

TwentseNijverheid

Bedankt, heb het bier overgeheveld naar een nieuwe tank en zoals verwacht begon de gisting direct weer. Nu een paar dagen verder en zit al lekker te lageren. Gewoon nog eventjes lekker wachten dus. Geduld is een schone zaak!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.