Ik heb er genoeg van...

Gestart door Adbrouwt, 22-09-2017 13:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Ik heb er genoeg van om fabriekspils te drinken. In deze brouwblog kun je lezen hoe dit is gekomen.
Wat is jou persoonlijke bierrevolutie?

seed7

Haha, ja, dat gedoe aan de bar. Hier in tukkerland, een paar dorpen verderop had je de "kroeg" met de hoogste bieromzet van Nederland. Als je in al dat kabaal een vinger op stak aan de bar kreeg je een meter.

Ingo

ciesvandekwis

Mijn bierverhaal begon met 'mazout'. Kennen jullie dat? Als 16-jarige mocht je in de 80'ies naar fuiven en kon je bier met zo'n (al of niet royale) bodem cola zuipen. Zoet en je werd er minder snel zat van. 'Begon' is relatief, ik herinner me dat ik als kind op zondag tafelbier kreeg (donkere en zoet Piedbeuf van 1,5%), feestdrank bij de rosbief met kroketten!
Vreemd genoeg werd er bij ons in de jeugdbeweging naast de standaardpils ook Rodenbach verkocht. Nog voor Hoegaarden zijn intrede deed. Soit, Rodenbach was ook wel ons eigen streekbier en sommigen dronken hem ook wel met een bodem grenadine.
Hoegaarden dus: de eerste jaren bevatte die dus heelder klodden gist/eiwit depot als je die uitschonk. Alsof je een troebele lavalamp aan het drinken was. Gewèldig toch!
Eens student werd er op het studentencafé vooral standaardpils gedronken, maar ook Palm was populair. En Ginder-Ale. Te loor gegane spéciale Belge. Duvel werd occasioneel al eens gedronken als we in de 'blok' zaten, voor de examens.

De revolutie kwam er véél jaren later met de appreciatie van geuzes, de herontdekking van Vlaams Rood én de eerste bierfestivals (Zythos, ....), en natuurlijk als lid van de biervereniging hier in Gent, toen iemand met iets voorzette dat hij zelf gebrouwen had. De rest is geschiedenis...

Adbrouwt

Citaat van: ciesvandekwis op 22-09-2017  14:09 uMijn bierverhaal begon met 'mazout'. Kennen jullie dat?
In Nederland was het in de jaren 70/80 shandy iets soortgelijks

hans_nwk

Citaat van: Adbrouwt op 22-09-2017  14:21 uIn Nederland was het in de jaren 70/80 shandy iets soortgelijks
Mazout is met cola en shandy met 7-up toch?

Underdike

Ik lust geen pils, en dus was ik binnen onze vriendenkring altijd de bob... men dacht dat ik geen bier lust. Nou heb ik 25+ jaar geleden een tijd bier gebrouwd met vrienden die dat samen al deden. Destijds was er voor mij geen directe reden dus, ik ben er bijgehaald omdat ik laborant was en de mannen steeds ontstekingen hadden... maar nu, 25 jaar later, heb ik 't dus wel aangezwengeld.
'K heb de vriendenkring een bier-proeverij laten doen met 16 bieren waaronder hun geliefde Amstel Pils... en de Amstel eindigde dus onderaan (zelfs minder punten dan Bavaria 0,0%), en de zwaardere smaakvollere bieren eindigde er ver boven.
De mannen waren hiermee wel om, en sindsdien brouwen we samen bier... en men snapt nu waarom ik wel bier drink, maar nog steeds geen pils.

Wolter

Heel herkenbaar. Mijn dubbel was de Duvel.

Peterrr

Herkenbaar....
Altijd bah, ik lust geen bier (pils natuurlijk)... Tot 15 jaar terug inderdaad. de La Trappe dubbel opgedrongen kreeg.
Sindsdien is het hek van de dam  :proost:

grt Peter

GeBaxke

In de jaren 80 had je in Eindhoven een café op het Stratumseind, café le Squale die naast het pilske ook Palm en wat andere bieren in het assortiment had. Dat café was het begin van de stapavond die verder leidde langs allerlei "pils cafés". En natuurlijk de friettent om een uur of twee s 'nachts.

Ik kwam ook veel in Postel en Achel bij de abdij en daar had je een heel scala aan lekkere bieren (en kaas en brood) te koop. Dus regelmatig even heen en weer vanuit Eindhoven.

Dus al vrij vroeg ben ik overgestapt van het pilske naar een ander bierke.
Wat ik wel heb zijn van die golfbewegingen. Dubbel heb ik lang lekker gevonden, toen de Scottish Ale, na heel wat tijdelijke favorieten is nu de Saison aan de beurt.  :)


mbroek

Eind jaren 70 was in een café in Santpoort al Belgisch bier te koop. Dat importeerden ze zelf door om de paar maanden een busje vol te laden in België. Zottegem's en Duvel waren wel de meest populaire bieren, maar er werd van alles ingekocht. Ik kwam daar dan ook regelmatig om het pils te ontlopen.


Juindorper

Citaat van: hans_nwk op 22-09-2017  14:26 uMazout is met cola en shandy met 7-up toch?
Bier met 7-up heette bij ons Sneeuwwitje. Shandy was een drankje van Royal club met een procentje alcohol. Maar wat het precies was weet ik niet.

CeesM

In de jaren 70/80 van de vorige eeuw hadden de bekende brouwerijen behalve pils ook oud-bruin.
Een donker, licht alcoholisch, zoetig drankje. :biersmile:

seed7

Citaat van: CeesM op 22-09-2017  22:29 uIn de jaren 70/80 van de vorige eeuw hadden de bekende brouwerijen behalve pils ook oud-bruin.
Een donker, licht alcoholisch, zoetig drankje. :biersmile:

Er was echt wel meer dan dat, ook van Nederlandse brouwers. Bijvoorbeeld Heineken produceerde 1x per jaar van Vollenhovens Stout. Grolsch had z'n Amber (een Alt). Eind jaren 70, begin 80 had Appie alle trappisten, minus Orval, al in het vak staan. Niet heel veel later kon je bij de Xenos een hele reeks 'exoten' krijgen, Delirium etc. Het was jaren lag de winkel voor de zware Belgen.

Tijdens mijn studie in Den Haag, eerste helft jaren '80, was het iedere vrijdag een Westmalle Triple bij de Hator en dat was zeker niet het enige op de tap of fles. In menig kroeg was ook Guinness wel verkrijgbaar.

Jaren '70 en '80 had je in Nijmegen 'het Pumpke' beter bekend als  'de kleine bier academie' waar heel veel bieren van de tap verkrijgbaar waren en nog veel meer in fles uit de kelder. Het was niet eens de kroeg met het grootste assortiment in Nederland.

Ik heb alle data niet meer exact op een rijtje, maar in die tijd verschenen de eerste kleine ambachtelijke brouwerijen, b.v. het IJ, dat je gewoon bij Appie kon kopen. Zelfs een 'dorp' als Almelo had zijn eigen kleine brouwerij boven een cafe in het 'verkeershuis', z'n tijd ver vooruit en na een paar jaar alweer ter ziele gegaan.

Ik denk dat de ervaringen van b.v. Jacques niet heel anders zullen zijn, inclusief de 'bierreizen' naar Engeland, Belgie en Duitsland.

Het verschil met nu is dat heel veel hiervan aan 'het grote publiek' is voorbij gegaan, maar de liefhebbers wisten wel de weg te vinden. Als je het over bierrevolutie wilt hebben, de wortels liggen ergens midden/eind jaren 70 toen de eerste hobbybrouwers serieus begonnen en de eerste ambachtelijke brouwerijen de wankele schreden zetten. De avant garde, zeg maar.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.