Gouds water

Gestart door thezewery, 22-09-2017 12:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Aan de hand van
https://www.oasen.nl/assets/uploads/Kwaliteitgegevens_Rodenhuis-Bergambacht_ZRH_0.pdf
probeer ik in BrouwHulp ons waterprofiel in te vullen, maar begrijp er niet zo heel veel van.
Wat ik denk te lezen is: chloride 86mg/l, sulfaat 54 mg/l, totale alkaliteit 128 mg/l zuurgraad 8.1, restalkaliteit 128 mg/l
De overige items, calcium, magnesium, natrium, ionenbalans zie ik niet terug, of waarschijnlijk herken ik ze niet als dusdanig.
Zou iemand kunnen en willen helpen?
TIA!

Monkey

Calcium en Magnesium staan niet apart vermeld, alleen samen als totale hardheid in mmol/l. Dit kun je opvragen bij Oasen.
Natrium staat wel in de lijst: 83 mg/l
Hoe kom je aan de alkaliniteit van 128 mg/l? Deze zou bij benadering gelijk moeten zijn aan de concentratie waterstofcarbonaat: 156 mg/l

thezewery

Citaat van: Monkey op 22-09-2017  13:59 uCalcium en Magnesium staan niet apart vermeld, alleen samen als totale hardheid in mmol/l. Dit kun je opvragen bij Oasen.
Natrium staat wel in de lijst: 83 mg/l
Hoe kom je aan de alkaliniteit van 128 mg/l? Deze zou bij benadering gelijk moeten zijn aan de concentratie waterstofcarbonaat: 156 mg/l
Bedankt voor je reactie!
Oeps, te snel met tikken, natrium had ik inderdaad wel.
De waterstofcarbonaat van 156 heb ik in het rekenhulpje in BrouwHulp als bicarbonaat ingevoerd en die kwam vervolgens daarop met een totale hardheid van 128.

Monkey

Hmm, de carbonaatconcentratie wordt wel eens uitgedrukt in CaCO3 equivalenten. Erg onhandig en verwarrend vind ik. Maar goed, je kunt dit uitrekenen met de verhouding in de molmassa's. CaCO3 is 100 g/mol en HCO3 is 61 g/mol. Dus HCO3 uitgedrukt als CaCO3 is: 156*100/61= 256 mg/l

De totale alkaliniteit is HCO3 + 2 CO3. Bij pH 8 is het bijna allemaal HCO3. Weet je zeker dat je bicarbonaat hebt ingevuld, en niet carbonaat? Want 256/2=128 mg/l

Het is veel makkelijker alles in mol te berekenen, zie http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/water2.html. De restalkaliniteit is: mmol / l HCO3- - ((mmol / l Ca2+ / 1,75) + (mmol / l Mg2+ / 3,5))
Dus om de restalkaliniteit te berekenen heb je Calcium en Magnesium concentraties nodig.

Als we magnesium even verwaarlozen en aannemen dat de totale hardheid alleen van calcium komt, dan kun je voor calcium de hardheid in mmol/l invullen en kom je op een restalkaliniteit van: 156/61 -1,26/1,75 = 1.8 mmol/l.

thezewery

Dus omdat CO2/CO3 verwaarloosbaar is, is de carbonaathardheid/alkaliteit eigenlijk gelijk aan de concentratie waterstofcarbonaat, en moet ik daar dus inderdaad wat je zei 156 invullen. Bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.