Over suiker een soortelijk gewicht

Gestart door Jules, 22-09-2017 08:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jules

Hallo mensen,

Ik vraag me af hoeveel kristalsuiker er in een vloeistof zit bij bv een soortelijk gewicht van 1040. Is hier een formule of tabel voor?

Ik meen dat laatst ergens gezien te hebben maar ik kan het topic niet meer vinden ...

Mvg J

Wolter

De formule hiervoor is volgens mij op redelijk wat plekken (dit forum, verander water in bier en nog veel andere kanalen) te vinden.

Even zo uit mijn hoofd is het geloof ik zo dat 10 gr suiker p/l ong 4 sg punten zal opleveren.


Jules

Bedankt voor de uitvoerige informatie.
Hier kan ik verder mee!

Mvg J

Jacques

Citaat van: Jules op 22-09-2017  08:10 uIk vraag me af hoeveel kristalsuiker er in een vloeistof zit bij bv een soortelijk gewicht van 1040. Is hier een formule of tabel voor?

Als de vloeistof wort is zit er niet zo veel kristalsuiker in.  :)
Je bedoelt waarschijnlijk hoeveel gram kristalsuiker moet je oplossen om een SG te krijgen van 1040.

Oscar

Citaat van: Jules op 22-09-2017  08:10 uIk vraag me af hoeveel kristalsuiker er in een vloeistof zit bij bv een soortelijk gewicht van 1040. Is hier een formule of tabel voor?

Gebruik Brouwsoftware...



Plato is het aantal gram suiker per 100 gram oplossing. Gew% suiker dus... :brouwen:

Jules

Citaat van: Jacques op 22-09-2017  10:25 uAls de vloeistof wort is zit er niet zo veel kristalsuiker in.  :)
Je bedoelt waarschijnlijk hoeveel gram kristalsuiker moet je oplossen om een SG te krijgen van 1040.
Dat is exact wat ik bedoel.: hoeveel kristalsuiker moet ik doseren om het sg met x punten te laten stijgen.
Citaat van: Oscar op 22-09-2017  10:52 uGebruik Brouwsoftware....



Plato is het aantal gram suiker per 100 gram oplossing.. Gew% suiker dus.... :brouwen:
Ik, ik reken nooit met plato: maar dat is erg handig om te weten!

Bedankt!

Mvg J

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-09-2017  10:25 uAls de vloeistof wort is zit er niet zo veel kristalsuiker in.  :)
Je bedoeld waarschijnlijk hoeveel gram kristalsuiker moet je oplossen om een SG te krijgen van 1040.
De wortsuikers gedragen zich min of meer hetzelfde als kristalsuiker qua SG versus concentratie. En voor het gemak doen we net alsof voor de rekenwijze (Plato bepaling of SG bepaling, er is een vast verband tussen plato en SG op basis van sucrose vastgelegd) wort alleen maar sucrose en water bevat. In de praktijk bevat wort ook nog wat eiwit en is het verband tussen SG en suiker misschien een paar tienden van een procent verschillend van sucrose. dat een wort van 20 Plato in de praktijk niet 20 gram suiker bevat per 100gram wort maar slechts 19.4 gram suikers en 1 gram opgelost eiwit doet er eigenlijk niet zoveel toe. In beide gevallen is het SG gelijk aan 1083


   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-09-2017  12:32 uDe wortsuikers gedragen zich min of meer hetzelfde als kristalsuiker qua SG versus concentratie. En voor het gemak doen we net alsof voor de rekenwijze (Plato bepaling of SG bepaling, er is een vast verband tussen plato en SG op basis van sucrose vastgelegd) wort alleen maar sucrose en water bevat. In de praktijk bevat wort ook nog wat eiwit en is het verband tussen SG en suiker misschien een paar tienden van een procent verschillend van sucrose. dat een wort van 20 Plato in de praktijk niet 20 gram suiker bevat per 100gram wort maar slechts 19.4 gram suikers en 1 gram opgelost eiwit doet er eigenlijk niet zoveel toe. In beide gevallen is het SG gelijk aan 1083

In wort zit in feite geen kristalsuiker, vandaar mijn reactie met smiley.
Wort is een mengsel van fructose, glucose, maltose, maltomitrose en dextrines.
Zie ook http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jib.145/full

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 22-09-2017  22:40 uIn wort zit in feite geen kristalsuiker, vandaar mijn reactie met smiley.
Wort is een mengsel van fructose, glucose, maltose, maltomitrose en dextrines.
Zie ook http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jib.145/full

In het artikel staat: Standard brewery wort contains approximately 90% carbohydrate, which consists of sucrose, fructose, glucose, maltose and maltotriose
Sucrose is kristalsuiker.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 22-09-2017  22:49 uIn het artikel staat: Standard brewery wort contains approximately 90% carbohydrate, which consists of sucrose, fructose, glucose, maltose and maltotriose
Sucrose is kristalsuiker.

Hopbier

Ok, ik had moeten schrijven nagenoeg geen sucrose. Zie dit plaatje uit het artikel.


Het gaat om minder dan 2% van de suikers. Bijna verwaarloosbaar...

hansHalberstadt

Maar dat maakt de conclusie over SG versus suikerpercentage niet wezenlijk anders. Dat wort een mengsel is van diverse suikers en wat eiwit betekent nog steeds dat voor een wort van 20 brix je net mag doen alsof daar 20 gram suikers inzit per 100 g wort met SG = 1083.
 
Ik zou liever weten wat de gedachte was bij de vraag die Jules stelde.   

Jules

Citaat van: hansHalberstadt op 23-09-2017  00:34 uMaar dat maakt de conclusie over SG versus suikerpercentage niet wezenlijk anders. Dat wort een mengsel is van diverse suikers en wat eiwit betekent nog steeds dat voor een wort van 20 brix je net mag doen alsof daar 20 gram suikers inzit per 100 g wort met SG = 1083.
 
Ik zou liever weten wat de gedachte was bij de vraag die Jules stelde.   
Leuk dat er op een schijnbare beginnersvraag deze discussie ontstaat. [emoji2]
De gedachte erachter is twee ledig. Een week of twee geleden heb ik met vrienden een tripel gebrouwen. Beide weten niets van brouwen, dus bij iedere stap probeerde ik zoveel mogelijk uit te leggen. Ik vertelde over het meten van het sg tijdens het maischen. Hierop stelde een de vraag met hoeveel % suiker een bepaald SG overeen komt. Mijn antwoord was dat ik dacht dat 1040 betekent ongeveer 10% (m/m) suiker in water maar dat ik dat niet zeker wist.

Daaruit ontstond bij mij weer de gedachte, hoeveel suiker moet ik eventueel toevoegen als ik aan het einde van het koken te laag sg heb. (Langer koken wil ik niet, en suiker toevoegen doe ik nooit, maar ik wilde het wel weten om het te weten)

Vandaar eigenlijk de vraag [emoji3]
En door de discussie meer geleerd dan ik vroeg!

Mvg J

hansHalberstadt

Met die vraag als achtergrond heb je nu inderdaad wel voldoende info denk ik en vooral ook inzicht gekregen. En wel verrassend om te zien dat sucrose daarbij wel degelijk een belangrijke rol speelt omdat je wilt weten wat het effect is als je het zelf toevoegt.

Brouwsoftware is erg handig om de berekeningen snel en nauwkeurig te doen, maar mijn idee is dat om echt gevoel te krijgen voor waar je mee bezig bent (inzicht) je ook wat meer zou moeten begrijpen over de achtergrond en wat handformules paraat zou moeten hebben, bv het globale verband tussen suikers in je wort (Plato of brix) en bijbehorende SG (10gew%->10plato, SG=1040 met min of meer lineair verband), maar ook hoe je de bitterheid (% iso alfazuur) moet uitrekenen en wat er daarbij gebeurt (extractie en omzetting alfazuur percentage in je hop in isoalphazuur en verband met de kooktijd: ca 80-90% extraheerbaar en ca 40% maximale omzet bereikt na ca 1.5 uur koken)

etc. Dus naast brouwsoftware is een goed boek of lezingen van brouwverenigingen ook heel belangrijk.

   

Jules

Juist! Ik heb zelf een excelfile waarin ik mijn recepten en notities en metingen van de brouwdag bijhoud. Daarin heb ik ook wat rekenblaadjes gemaakt.
Door die zelf te maken begrijp he het wel beter dan door alleen software te gebruiken.

Mvg J

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.