Met dit bier ben ik eerste geworden in de D-Klasse op het OBBK met 95 punten. Daarnaast ben ik ook uitgeroepen tot "Beste brouwer van Berrege en Omstreken".
Opmerkingen van de keurmeester:- Vol en rijk
- Mooi en complex
- Rijk bier, uitnodigend voor een volgende slok.
BijzonderhedenEr werd me na de uitslag gevraagd wat ik nu voor bijzonders had gedaan om tot dit bier te komen. Het antwoord is eigenlijk: niets bijzonders.
Het recept is namelijk gebaseerd op een recept wat de meesten van jullie wel kennen, namelijk uit "H2O verander water in bier" van Adrie Otte. (Pagina 148). Dus mocht je dit boek nog niet hebben dan is het nu het moment om het aan te schaffen! (ISBN: 9789081739481)
Helemaal hetzelfde is het recept niet gebleven, na een eerste poging was iedereen erg tevreden over dit recept maar mocht hij nog net iets zwaarder. De ingrediënten zijn dus zo aangepast om tot een start sg van 1092 te komen. Daarnaast is de hoeveelheid koriander wat aangepast.
Voor wat betreft de gist, dit is een slurrie geweest uit het eerste brouwsel die ik terug heb opgekweekt nadat hij bijna 7 maanden in mijn koelkast heeft gestaan.
Voor de rest is alles gedaan in set van twee 50 liter brouwpannen op een gasbrander met een houten lepel, een zelfgemaakte hevel en een Ikea thermometer. En natuurlijk alle kennis die ik heb opgedaan tijdens de gilde-avonden en de bierbrouwcursus die ik gevolgd heb bij Orange Loo en Tommy.
Voor de vergisting maak ik gebruik van een oude koelkast met een STC-1000 en een gloeilamp als verwarming.
BasisOmschrijving | Waarde | Naam recept | No 13 17-07-16 |
Kenmerk | Hard Rock II |
Brouwdatum | 17-7-2016 |
Biertype | Quadrupel |
Aantal liters | 30 |
Gewenst begin SG | 1092 (9,6 Vol% alc.) |
Brouwzaalrendement | 80,0% |
AlgemeenOmschrijving | Waarde | Totaal benodigd brouwwater | 45,3 liter |
Maischdikte | 3,5 l/kg |
Maischwater | 33,7 liter |
Spoelwater | 12,1 liter |
Kooktijd | 90 minuten |
Berekende kleur | 60 EBC (Dan A. Morey) |
Berekende bitterheid | 17 EBU (Glenn Tinseth) |
MoutMoutnaam | % Stort | Massa | Kleur | Pilsmout 3 EBC | 75,2 % | 8,630 kg | 3 EBC |
Cara Kristal 120 | 7,5 % | 0,855 kg | 120 EBC |
Special B | 6,1 % | 0,700 kg | 391 EBC |
Chocolade mout (BM) | 1,1 % | 0,124 kg | 900 EBC |
Kandijsuiker (bruin) | 10,1 % | 1,161 kg | 10 EBC |
HopHopnaam | % Alfazuur | Massa | Kooktijd | Bitterheidsaandeel | Styrian Goldings | 3,1 % | 28 gr | 90 minuten | 5 EBU |
Cascade | 5,0 % | 23 gr | 90 minuten | 6 EBU |
Hallertau Hersbrücker | 2,1 % | 23 gr | 90 minuten | 3 EBU |
Hallertau Hersbrücker | 2,1 % | 23 gr | 30 minuten | 2 EBU |
Hallertau Hersbrücker | 2,1 % | 11 gr | 5 minuten | 0 EBU |
KruidenNaam kruid | head]Toevoegen[/head]Massa | Kooktijd | Koriander | | 4 gr | 10 Min. |
GistOmschrijving | Waarde | Gistsoort | 1762 Belgian Abbey II |
Gist toegevoegd als | Giststarter |
Volume starter | 500 ml |
Beluchtingstijd | 0 uur |
Temperatuur giststarter | 20°C |
Opmerkingen |
|
MaischschemaStap nr. | Temperatuur | Rusttijd | Maischdikte | 1 | 62°C | 45 minuten | 3,5 l/kg |
2 | 72°C | 20 minuten | 3,5 l/kg |
3 | 78°C | 5 minuten | 3,5 l/kg |
Opmerkingen | In plaats van bruine kandijsuiker, 661 gram vervangen door lichtbruine basterdsuiker
|