OBBK 2017 D1 - Quadrupel

Gestart door Marco_V, 21-09-2017 16:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marco_V

Met dit bier ben ik eerste geworden in de D-Klasse op het OBBK met 95 punten. Daarnaast ben ik ook uitgeroepen tot "Beste brouwer van Berrege en Omstreken".

Opmerkingen van de keurmeester:
- Vol en rijk
- Mooi en complex
- Rijk bier, uitnodigend voor een volgende slok.

Bijzonderheden
Er werd me na de uitslag gevraagd wat ik nu voor bijzonders had gedaan om tot dit bier te komen. Het antwoord is eigenlijk: niets bijzonders.

Het recept is namelijk gebaseerd op een recept wat de meesten van jullie wel kennen, namelijk uit "H2O verander water in bier" van Adrie Otte. (Pagina 148). Dus mocht je dit boek nog niet hebben dan is het nu het moment om het aan te schaffen! (ISBN: 9789081739481)

Helemaal hetzelfde is het recept niet gebleven, na een eerste poging was iedereen erg tevreden over dit recept maar mocht hij nog net iets zwaarder. De ingrediënten zijn dus zo aangepast om tot een start sg van 1092 te komen. Daarnaast is de hoeveelheid koriander wat aangepast.

Voor wat betreft de gist, dit is een slurrie geweest uit het eerste brouwsel die ik terug heb opgekweekt nadat hij bijna 7 maanden in mijn koelkast heeft gestaan.  :biersmile:

Voor de rest is alles gedaan in set van twee 50 liter brouwpannen op een gasbrander met een houten lepel, een zelfgemaakte hevel en een Ikea thermometer. En natuurlijk alle kennis die ik heb opgedaan tijdens de gilde-avonden en de bierbrouwcursus die ik gevolgd heb bij Orange Loo en Tommy.

Voor de vergisting maak ik gebruik van een oude koelkast met een STC-1000 en een gloeilamp als verwarming.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptNo 13 17-07-16
KenmerkHard Rock II
Brouwdatum17-7-2016
BiertypeQuadrupel
Aantal liters30
Gewenst begin SG1092 (9,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater45,3 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater33,7 liter
Spoelwater12,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur60 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid17 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75,2 %8,630 kg3 EBC
Cara Kristal 1207,5 %0,855 kg120 EBC
Special B6,1 %0,700 kg391 EBC
Chocolade mout (BM)1,1 %0,124 kg900 EBC
Kandijsuiker (bruin)10,1 %1,161 kg10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Goldings3,1 %28 gr90 minuten5 EBU
Cascade5,0 %23 gr90 minuten6 EBU
Hallertau Hersbrücker2,1 %23 gr90 minuten3 EBU
Hallertau Hersbrücker2,1 %23 gr30 minuten2 EBU
Hallertau Hersbrücker2,1 %11 gr5 minuten0 EBU

Opmerkingen  
   

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander4 gr10 Min.

Opmerkingen  
   

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter500 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C
Opmerkingen    
   

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten3,5 l/kg
272°C20 minuten3,5 l/kg
378°C5 minuten3,5 l/kg

Opmerkingen  
In plaats van bruine kandijsuiker, 661 gram vervangen door lichtbruine basterdsuiker
   


Jacques

Bedankt voor het plaatsen van het recept Marco.
En natuurlijk nog van harte gefeliciteerd!

Oxhead

Gefeliciteerd, mooi recept. Zal veel van Rochefort weg hebben. ;) :biersmile:

Jules

Van harte! Erg mooie score!

Ik denk dat ik deze eens ga nabrouwen!

Mvg J

William

Mooi hoor!
Nogmaals van harte gefeliciteerd Marco.

Brouwers

Gefeleciteerd Marco. Jammer dat ik mijn titel heb moeten afstaan, maar met zo'n score ben je de terechte winnaar.

Marco_V

Bedankt allemaal voor de felicitaties 😀

RienP

Nog van harte gefeliciteerd Marco. Mooi score en prestatie.

mr.chelsea

Van harte gefeliciteerd nog, mooie prestatie!

Enos

Lijkt me een heerlijk biertje.
Maar is de bitterheid niet wat aan de lage kant met het opgegeven hoeveel heden hop t.o.v de IBU.

Zoals in het recept

Enos

jacog

Echt een heerlijk biertje Marco, alleen had ik geen tot zeer weinig koolzuur en schuim. Had jij dit ook?
En wat zou ik er evt aan kunnen doen?

Groetjes, jaco.

Hopfenfox

Even een schopje omdat ik een vraag heb bij de hopgiften. Als je hop 90 minuten kookt zullen de meeste aroma's wel verdwijnen en resteert de bitterheid. Ga je dan echt merken dat je drie soorten hop hebt gebruikt op 90 minuten? Lijkt me dat je dat veel meer hebt als je die drie juist tegen het einde toevoegt en de bitterhop eenvoudig houdt?

Fractus

Ik heb even het recept uit 'Verander water in bier' opgezocht, wat als bron van inspiratie wordt genoemd. Hierin staat alleen Styrian Golding als bitterhop, en 1 gift van Hallertau op 30 minuten. Misschien zijn een aantal restjes hop gebruikt op 90 min om op het totale IBU te komen? Ik kan me niet voorstellen dat het een groot verschil maakt, zeker niet in een quadrupel.

Hopfenfox

Thanks, klinkt logisch!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.