Teflontape juist aanbrengen

Gestart door ciesvandekwis, 21-09-2017 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Voor de knutselaars onder ons: misschien dé evidentie zelf, maar er is wel degelijk een juiste en foute manier om teflon-tape rond een buisdraad te winden, voor altijd duidelijk uitgelegd.

Stukje in je linkerhand.
Tape afwinden met je rechterhand met de klok mee, zo'n 5-6 x rond.


CeesM

 En als je linkshandig bent? :(

Peterrr

Niets mis mee, maar zelf maak ik er meerdere per dag en om een goed begin te hebben doe  we aan het begin minder "toeren".
Stroopt minder op en minder " opnieuw" doen  ;)

grt Peter

Robbert

Welke hand of kant je ook gebruikt, altijd met de draad mee :)

beermenke

Nou ik vind het niet zo moeilijk
Ik wind het erop net alsof ik een moer opdraai, dus gewoon met de draad mee. 1 vinger in het rolletje teflon en draaien maar. Gaat niet dubbel zitten en je rolletje loopt niet weg. Inderdaad iets oplopend zodat t begin wat minder en zo stroopt ie zich ook niet op. Met vastdraaien nooit terugdraaien want dan grote kans op lekkage.

CeesM

Heh, heb ik net teflontape dat niet plakt. Ik moet dan met één vinger het begin vasthouden bij het omwikkelen en als ik bij mijn vasthoud vinger ben, moet ik het overpakken. Meestal valt dat rolletje uit mijn hand en rolt het rolletje tape af. Ook zo'n leuk klusje om het rolletje weer op te winden. >:D

Carlos

Het is inderdaad een handigheidje. Het helpt om de schroefdraad even op te ruwen met een veil zodat de bramen de tape vasthouden. Gebruik anders loctite 55 tape/draad. Dat vind ik wat makkelijker in gebruik en dan kun je de positie nog een beetje corrigeren.

lier

Citaat van: CeesM op 21-09-2017  20:13 uHeh, heb ik net teflontape dat niet plakt. Ik moet dan met één vinger het begin vasthouden bij het omwikkelen en als ik bij mijn vasthoud vinger ben, moet ik het overpakken. Meestal valt dat rolletje uit mijn hand en rolt het rolletje tape af. Ook zo'n leuk klusje om het rolletje weer op te winden. >:D

Teflon tape kan ook te oud zijn, langer dan een jaar moet je het eigenlijk niet bewaren (iets waar iedereen overheen gaat uiteraard en ik ook) maar als het niet meer plakt is het echt te oud.

Serge VL

Teflon tape is zo retro en zo passé, :duimonder:
Nu gebruikt toch elke knutselaar die zich zelf een beetje respecteert threadlocker, een gegarandeerde afdichting waar nooit iets tussen kruipt, niet begint te rafelen en die je ook terug uit elkaar kan schroeven.  :idea:
Loctite 2046 is the way to go! Of gelijkaardig van ander merk natuurlijk  :beersmiley:
(Gewone teflontape wordt eigenlijk zelfs bijna niet meer aanvaard in de voedingsindustrie voor procesleidingen en hun verbindingen)  :police:

Jeukstaardt

Citaat van: Serge VL op 22-09-2017  08:49 uTeflon tape is zo retro en zo passé, :duimonder:
Nu gebruikt toch elke knutselaar die zich zelf een beetje respecteert threadlocker, een gegarandeerde afdichting waar nooit iets tussen kruipt, niet begint te rafelen en die je ook terug uit elkaar kan schroeven.  :idea:
Loctite 2046 is the way to go! Of gelijkaardig van ander merk natuurlijk  :beersmiley:
(Gewone teflontape wordt eigenlijk zelfs bijna niet meer aanvaard in de voedingsindustrie voor procesleidingen en hun verbindingen)  :police:

Is dat dan ook weer eenvoudig te verwijderen als je het eenmaal op een draad hebt gespoten? Dwz, ik haal om de 2,3 brouwsels alles van mijn kookketel af om te reinigen.

Thamerdal

Citaat van: Serge VL op 22-09-2017  08:49 uLoctite 2046 is the way to go!
Maar waar is het te koop?  :weetniet:

Serge VL

Citaat van: Jeukstaardt op 22-09-2017  09:41 uIs dat dan ook weer eenvoudig te verwijderen als je het eenmaal op een draad hebt gespoten? Dwz, ik haal om de 2,3 brouwsels alles van mijn kookketel af om te reinigen.
Ja zelfs eenvoudiger dan teflontape
Citaat van: Thamerdal op 22-09-2017  09:49 uMaar waar is het te koop?  :weetniet:
In de professionele sanitairzaak kan je die zeker bestellen.

hans_nwk

Citaat van: Serge VL op 22-09-2017  08:49 uLoctite 2046 is the way to go!
Op de site van loctite kennen ze dit niet  :weetniet:

Bedoel je 2400 of 2700?
Groet,
Hans

Serge VL

Citaat van: hans_nwk op 22-09-2017  11:39 uOp de site van loctite kennen ze dit niet  :weetniet:

Bedoel je 2400 of 2700?
Groet,
Hans
Neen de 2046 wel degelijk, die is food grade goedgekeurd, en gebruikten wij op het bedrijf waar ik werkte.
Je kan ook natuurlijk de types gebruiken die voor waterleiding gebuikt worden, maar wort is eigenlijk geen water zie onderstaande brochure.
http://na.henkel-adhesives.com/us/content_data/140389_LT5086_FoodBevTL_Brochure_LR.pdf

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 22-09-2017  11:39 uOp de site van loctite kennen ze dit niet  :weetniet:

Bedoel je 2400 of 2700?

Als je zoekt met Google vind je het wel.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 22-09-2017  08:49 uTeflon tape is zo retro en zo passé, :duimonder:
Nu gebruikt toch elke knutselaar die zich zelf een beetje respecteert threadlocker, een gegarandeerde afdichting waar nooit iets tussen kruipt, niet begint te rafelen en die je ook terug uit elkaar kan schroeven.  :idea:
Loctite 2046 is the way to go! Of gelijkaardig van ander merk natuurlijk  :beersmiley:
(Gewone teflontape wordt eigenlijk zelfs bijna niet meer aanvaard in de voedingsindustrie voor procesleidingen en hun verbindingen)  :police:
Wat is dan het probleem met teflontape? Teflon is volgens mij ook erg stabiel en valt pas bij hoge temperatuur uit elkaar. Je hebt ook levensmiddelbestendige leiding van teflon.

RobW

Citaat van: Serge VL op 22-09-2017  08:49 u(Gewone teflontape wordt eigenlijk zelfs bijna niet meer aanvaard in de voedingsindustrie voor procesleidingen en hun verbindingen)  :police:

Dat was 30 jaar geleden al zo, ik mocht dat toen echt niet gebruiken bij het waterleidingbedrijf.

beermenke

Teflon. Ik heb er mijn kraan op de fastferment mee vastgezet. Mag dit niet?

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 23-09-2017  10:06 uTeflon. Ik heb er mijn kraan op de fastferment mee vastgezet. Mag dit niet?
Volgens mij is dat geen enkel probleem. Teflon is een schitterend materiaal en zeer stabiel, kan tegen stoom zonder vrijkomen van schadelijke stoffen. Pas boven de 175 graden gaat het langzaam ontleden, bv teflon baklaag in braadpan, maar daar kom je bij bier niet aan. Enige nadeel wat ik zie is dat het kan rafelen aan de uiteinden waar het in contact staat met bier en daardoor misschien wat gevoeliger is voor bacteriegroei. Maar dat is ook een kwestie van nauwkeurig aanbrengen.   

hansHalberstadt

Citaat van: RobW op 23-09-2017  00:55 uDat was 30 jaar geleden al zo, ik mocht dat toen echt niet gebruiken bij het waterleidingbedrijf.

En wat was de reden?

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 22-09-2017  18:01 uNeen de 2046 wel degelijk, die is food grade goedgekeurd, en gebruikten wij op het bedrijf waar ik werkte.
Je kan ook natuurlijk de types gebruiken die voor waterleiding gebuikt worden, maar wort is eigenlijk geen water zie onderstaande brochure.
http://na.henkel-adhesives.com/us/content_data/140389_LT5086_FoodBevTL_Brochure_LR.pdf

En heb je ook een link waar je als particulier/hobbybrouwer dit spul kunt krijgen?

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 23-09-2017  10:32 uEn heb je ook een link waar je als particulier/hobbybrouwer dit spul kunt krijgen?
Blijkbaar in Nederland bij:
Fastenal Europe B.V
Bunsenstraat 3
3316 GC Dordrecht,
https://www.fastenal.com/nl/1139/netherlands
En zoek dan op "Loctite 1186840" (dat is de product code)

Jeukstaardt


Peterrr

 ;D
Toch maar rolletje tape?

hansHalberstadt

Citaat van: Jeukstaardt op 23-09-2017  20:11 uhttps://www.fastenal.com/products/details/0609668

Prijzig spul...
Wat is de goudprijs ook al weer per gram?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.