Sancties verkopen hobbybrouw op evenement

Gestart door sunlight, 19-09-2017 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunlight

Hallo Mede brouwers,

Kan iemand mijn vertellen wat de sancties zijn voor het verkopen van bier welke voor de hobby gebrouwen is op een speciaalbier evenement?

thezewery

Dat zal niet mis zijn, het is tenslotte tamelijk onschuldig

sunlight

Citaat van: thezewery op 19-09-2017  21:36 uDat zal niet mis zijn, het is tenslotte tamelijk onschuldig

 :weetniet: Als het tamelijk onschuldig zou zijn zou het toch wel meevallen?

Herman

In principe doe je dan aan belastingontduiking en dat is in ons landje i.h.a. een zwaar vergrijp....  Je kunt m.i. beter een donatie vragen of er een club met lidmaatschap van maken :)

Serge VL

In België hanteren ze volgende boetes:
CiteerBoetes bij overtredingen (niet geïndexeerd):
•   Boete voor het niet aangeven van een brouwinstallatie:
Boete van € 625,00 tot € 3 125,00.
•   Boete voor verkoop/verhuur/weggeven van een brouwinstallatie zonder aangifte:
Boete van € 625,00 tot € 3 125,00.
•   Boete bij ontduiken van de taxen (verkoop, wegschenken)
Indien je brouwinstallatie is geregistreerd:
Geldboete van vijf tot tienmaal de ontdoken accijnzen, die minimaal (250,00 EUR) bedraagt.
Indien je brouwinstallatie niet is geregistreerd:
Geldboete van vijf tot tienmaal de ontdoken accijnzen, die minimaal (250,00 EUR) bedraagt en gestraft met een gevangenisstraf van vier maanden tot een jaar
•   Boete bij een tweede overtreding betreffende ontduiken van de taxen (verkoop, wegschenken):
Geldboete van tien tot twintigmaal de ontdoken accijnzen, die minimaal (500,00 EUR) bedraagt.
Inbeslagname en verbeurd verklaring van de bij het strafbare feit gebruikte vervoermiddelen (auto/fiets), alsmede alle voorwerpen die bij de overtreding gediend hebben of ervoor bestemd waren (brouwinstallatie) en gestraft met een gevangenisstraf van 4 maand tot 5 jaar.
Niet min hé  vandaar dat er ook geen wedstrijden meer georganiseerd worden in Belgie

Tejo1979

Tsja.. Ik zou er wel wat mee oppassen. Juridisch gezien is het gewoonweg niet handig. Je bent namelijk niet verzekerd en zelfs op meerdere gebieden strafbaar. Al zou je het op dat evenement gratis weggegeven, dan nog heb je de plicht om te voldoen aan haccp eisen en heb je een serieus probleem als er bv iemand ziek wordt na het drinken van je biertje.

CeesM

Citaat van: Tejo1979 op 19-09-2017  22:13 uTsja.. Ik zou er wel wat mee oppassen. Juridisch gezien is het gewoonweg niet handig. Je bent namelijk niet verzekerd en zelfs op meerdere gebieden strafbaar. Al zou je het op dat evenement gratis weggegeven, dan nog heb je de plicht om te voldoen aan haccp eisen en heb je een serieus probleem als er bv iemand ziek wordt na het drinken van je biertje.
Na een avondje doorzakken was ik de dag er op zo ziek. Ik ga Heineken maar aanklagen. ;)

Jacques

In Nederland is het geregeld in de Wet op de accijns.


Artikel 97
Degene die opzettelijk een in artikel 5 opgenomen verbod overtreedt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie of, indien dit bedrag hoger is, ten hoogste eenmaal het bedrag van de te weinig geheven accijns.


In artikel 5 eerste lid, is het volgende geregeld.
Het is niet toegestaan:
a. een accijnsgoed te vervaardigen buiten een accijnsgoederenplaats die voor dat soort accijnsgoed als zodanig is aangewezen;
b. een accijnsgoed voorhanden te hebben dat niet overeenkomstig de bepalingen van deze wet in de heffing is betrokken.

Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0005251/

Serge VL

Citaat van: Jacques op 19-09-2017  23:08 uIn Nederland is het geregeld in de Wet op de accijns.


Artikel 97
Degene die opzettelijk een in artikel 5 opgenomen verbod overtreedt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie of, indien dit bedrag hoger is, ten hoogste eenmaal het bedrag van de te weinig geheven accijns.


In artikel 5 eerste lid, is het volgende geregeld.
Het is niet toegestaan:
a. een accijnsgoed te vervaardigen buiten een accijnsgoederenplaats die voor dat soort accijnsgoed als zodanig is aangewezen;
b. een accijnsgoed voorhanden te hebben dat niet overeenkomstig de bepalingen van deze wet in de heffing is betrokken.

Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0005251/
De Nederlandse overheid is beduidend milder wat betreft straffen bij overtredingen dan de Belgische.
Zo zie je maar er is een overkoepelende eenvormige Europese wetgeving, maar er zijn toch duidelijke verschillen tussen de landen hoe deze worden afgedwongen en gehandhaafd.  :huilen:

lier

Citaat van: Tejo1979 op 19-09-2017  22:13 uTsja.. Ik zou er wel wat mee oppassen. Juridisch gezien is het gewoonweg niet handig. Je bent namelijk niet verzekerd en zelfs op meerdere gebieden strafbaar. Al zou je het op dat evenement gratis weggegeven, dan nog heb je de plicht om te voldoen aan haccp eisen en heb je een serieus probleem als er bv iemand ziek wordt na het drinken van je biertje.

Die haccp eis is er niet, tenzij de klant er om vraagt

Hay

Als hij er geld voor vraagt is die haccp eis er wel degelijk.

Hay

En verder belastingen of accijnzen ontduiken is een misdrijf en geen vergrijp.
Als je dat gaat riskeren ben je niet lekker.

Martijn0172

Om even dit topic een beetje te kapen; hoe zit het eigenlijk met thuis gebrouwen bier "commercieel" weg te geven. Aan zakenrelaties bijvoorbeeld, zonder geld er voor te vragen

Thamerdal

Citaat van: Martijn0172 op 20-09-2017  09:12 uOm even dit topic een beetje te kapen; hoe zit het eigenlijk met thuis gebrouwen bier "commercieel" weg te geven. Aan zakenrelaties bijvoorbeeld, zonder geld er voor te vragen

Het thuis vervaardigen van wijn of bier door particulieren is:
• Géén andere producten dan wijn en bier. (Dus geen destillaat)
• Thuis vervaardigen (Dus niet in een brouwerij van een derde voor eigen rekening)
• Bestemd voor particulieren (Dus niet door of in opdracht van bijvoorbeeld een café)

seed7

Citaat van: Martijn0172 op 20-09-2017  09:12 uOm even dit topic een beetje te kapen; hoe zit het eigenlijk met thuis gebrouwen bier "commercieel" weg te geven. Aan zakenrelaties bijvoorbeeld, zonder geld er voor te vragen

Precies het zelfde, belastingontduiking.

Het is bij mijn weten in Nederland niet mogelijk om accijns te betalen over hobbybrouwsels, want geen accijnsgoederenplaats (en geen omgevingsvergunning etc.)

Vandaar dus, er zijn maar twee soorten brouwers, hobbybrouwers en commerciele brouwers.

De wetgeving in Nederland is heel simpel, in andere landen ligt dat anders. In Duitsland moet je accijnsaangifte doen en boven de 100 liter/jaar. accijns betalen. Verkopen mag je dat bier echter nog steeds niet.


Ingo

ciesvandekwis

Je kan er natuurlijk altijd wat XTC in kappen bij het bottelen en het verkopen als dope in discotheken  >:D.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/19/man-in-coma-na-het-drinken-van-wijn-uit-fin-shop/

lier

Citaat van: Hay op 20-09-2017  09:09 uAls hij er geld voor vraagt is die haccp eis er wel degelijk.

Absoluut niet waar enige vereiste wettelijk is veiligheidssysteem gebaseerd op haccp en de brouwers hygiënecode volstaat daar in.

marc0871

Wordt het ook nog anders als je het bier bij een huurbrouwer laat brouwen?
Dan heb je haccp en de accijnzen kunnen door hem/haar geregeld worden.
Zit je waarschijnlijk alleen met de btw.

Adbrouwt

Citaat van: CeesM op 19-09-2017  22:33 uNa een avondje doorzakken was ik de dag er op zo ziek. Ik ga Heineken maar aanklagen. ;)
Pas maar op want smaad kan ook duur zijn.
De wetgever heeft voor smaad een maximumstraf van zes maanden gevangenisstraf of een geldboete van de derde categorie (7.800 euro) gesteld. 

lier

Citaat van: marc0871 op 20-09-2017  11:29 uWordt het ook nog anders als je het bier bij een huurbrouwer laat brouwen?
Dan heb je haccp en de accijnzen kunnen door hem/haar geregeld worden.
Zit je waarschijnlijk alleen met de btw.

Als je het op deze manier doet doe je het zoals het hoort maar is het dan nog hobbybrouwen?

Haagse Wouter

Een van de belangrijkste dingen is het verhaal.
Er is meer dan genoeg ruimte in de wet.

Als het verhaal is dat je op een festival gaat staan waar allemaal kleine brouwerijen staan die wél accijns betalen en je zit daar gewoon een beetje geld te cashen dan word je gesloopt natuurlijk...

Hay

Citaat van: lier op 20-09-2017  11:20 uAbsoluut niet waar enige vereiste wettelijk is veiligheidssysteem gebaseerd op haccp en de brouwers hygiënecode volstaat daar in.

Absoluut wel waar.
Als jij producten vervaardigt die voor consumptie bestemd zijn ben jij verplicht je aan de haccp code te houden.
Dit houdt in dat je ten alle tijden aan kunt tonen dat je je aan de hygiënecode hebt gehouden als er bv iets mis gaat maar dat is nog maar een onderdeel ervan.
Daarbij moet je voor je productieruimte en voor je productieproces een haccp certificaat hebben.

lier

Citaat van: Hay op 20-09-2017  15:09 uAbsoluut wel waar.
Als jij producten vervaardigt die voor consumptie bestemd zijn ben jij verplicht je aan de haccp code te houden.
Dit houdt in dat je ten alle tijden aan kunt tonen dat je je aan de hygiënecode hebt gehouden als er bv iets mis gaat maar dat is nog maar een onderdeel ervan.
Daarbij moet je voor je productieruimte en voor je productieproces een haccp certificaat hebben.

Ik houd er over op, als jij jezelf op kosten wil jagen prima, als je nog wat wil besparen zou ik de wetgeving nog eens goed nalezen.

Dit zegt de NVWA daarover:
De NVWA controleert of levensmiddelenbedrijven zich houden aan de hygiëneregels. Dat kan met een eigen voedselveiligheidsplan of met een goedgekeurde hygiënecode van de sector.

Voor een veilig productieproces van voedingsmiddelen moeten alle levensmiddelenbedrijven en diervoederbedrijven beschikken over een voedselveiligheidssysteem gebaseerd op de HACCP-systematiek. Een bedrijf kan zelf een voedselveiligheidsplan opstellen, of een goedgekeurde hygiënecode gebruiken. De NVWA controleert bij bedrijven onder andere de beschikbaarheid en naleving van een HACCP-systeem.

En ze zeggen dus niet dat je een haccp certificaat moet hebben.

bierinjisp

Een HACCP certificaat is in der daad niet nodig (zowel niet voor het proces als de ruimte). Je moet dus wel aan kunnen tonen dat je een systeem hebt geïmplementeerd en hier ook naar werkt. (aantoonbaar)

HACCP is voor zowel brouwerij als brouwerijhuurder verplicht (voor iedere schakel in de keten van leverancier (bier) tot aan de supermarkt waar het bier verkocht wordt) Dus zelfs als je het bier bij een brouwerij laat brouwen moet je zelf ook een HACCP systeem hebben (zij het in een afgeslankte vorm)

Het niet hebben van een HACCP systeem levert al snel een boete op van € 350  (even uit mijn hoofd) nog naast eventuele boetes voor accijns en btw.

(formeel) Als je je bier over je eigen drempel draagt van je voordeur moet je in principe voldoen aan alle eisen die worden gesteld (vergunningen, AGP, HACCP etc). Ik denk niet dat de overheid heel veel ruimte voor het verhaal over laat indien ze vinden dat je niet voldoet aan de eisen.

lier

En daar sluit ik me volledig bij aan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.