Overgestapt van mede naar bier

Gestart door RvanAken, 18-09-2017 16:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RvanAken

Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Ruben van Aken en ik word dit jaar 35 jaar oud. Ik heb al redelijk wat ervaring met het maken van mede (honing wijn) maar heb een paar jaar geleden mijn spullen aan mijn broertje gegeven omdat ik zware glazen gistflessen in combinatie met twee jonge kinderen niet zag zitten. Ik heb in het verleden veel geëxperimenteerd met verschillende medes in combinatie met diverse vruchten en heb heel wat mooie flessen mogen maken. Het plezier van het creëren blijft kriebelen dus toen een vriend van mij zijn brouwspullen, een ruim starters pakket, weg deed heb ik mijn kans gegrepen en de boel overgenomen voor een leuk prijsje en de belofte dat hij van mijn eerste brouwsel mocht "proeven". Er zat ook nog een Brewferm pakket christmas bier bij dus ik ben gelijk aan de gang gegaan. Eerst alles even goed schoongemaakt en ontsmet natuurlijk. Theoretisch kan ik over een dag of tien bottelen maar ik denk dat het aangezien de temperatuur in huis, 20°C, mogelijk iets langer duurt aangezien een temperatuur van rond de 25°C wordt aangeraden. Geduld is een schone zaak. Ik heb voor een mede wel eens 4 maanden moeten wachten tot ik kon bottelen en die heeft toen nog eens twee jaar op fles gelegen dus dat wachten moet wel goed komen.

Ik ben van plan om te beginnen met diverse pakketen zoals die van Brewferm maar wil zeker ook uiteindelijk aan de slag met mout en hop.

Zoals met al mijn hobby's ben ik mij al lekker aan het inlezen en kan ik niet wachten om veel te leren.

CeesM

Welkom Ruben. Probeer de temperatuur onder 20 ºC te houden, want veel gisten maken boven die temperatuur veel esters en hoge alcohollen aan. Bij die moutextract pakketten komen vaak onprettige smaakjes in.

RvanAken

Goede tip. Ik ben deze tip nu al meerdere keren tegen gekomen op het forum. Heel gunstig voor mij want de lokatie waar mijn gistvat nu staat is meestal rond de 19 graden, scheelt een hoop zorgen en stookkosten.[emoji106]

Ruben

TymonK

Citaat van: RvanAken op 18-09-2017  22:08 uGoede tip. Ik ben deze tip nu al meerdere keren tegen gekomen op het forum. Heel gunstig voor mij want de lokatie waar mijn gistvat nu staat is meestal rond de 19 graden, scheelt een hoop zorgen en stookkosten.[emoji106]

Ruben
Op zich is dat een goede start! Echter, bij deze omgevingstemperatuur, kan het vergistende wort nog steeds makkelijk 23 graden of meer bereiken. En bij de meeste bieren wil je dat niet... Je zult het al wel eens gelezen hebben op dit forum - een koelkast als vergistingskast doet wonderen!

RvanAken

Het wort is nu gemiddeld 21°C, dat wil zeggen dat is de temperatuur van de buitenkant van mijn gistvat. Is het verstandig om hem naar een iets koelere plek te verhuizen of kan ik hem laten staan?

RvanAken

Vergeet ik helemaal te vermelden waar ik woon, stom. Ik ben woonachtig in Delft

MarcT

Hee. Jij ook hier [emoji868]

RvanAken

Citaat van: MarcT op 20-09-2017  16:35 uHee. Jij ook hier [emoji868]
Sinds kort ja. Great minds think alike[emoji482]🤺.

RvanAken

Kleine update. Mijn christmas bier heeft na een week een dichtheid van 1.030, nog eventjes en ik kan bottelen. 7 liter is bijna een kratje en die flesjes zijn al bijna leeg. Heerlijk die voorpret, na elk biertje omspoelen en een eerste ontsmetting. Ik ben ondertussen ook een klein vatje mede gestart van maar 3 liter. Ik  heb een collega die dat ook wil proberen maar geen geld heeft voor een gistfles. Ik ben nu, zonder dat hij het weet ,omdat het een verassing moet zijn, aan het experimenteren met een 5l appelsap jerrycan als gistvat. Als dit een beetje lukt wil ik een setje voor hem samenstellen zodat hij het kan proberen. Mede is een makkelijk instap brouwsel omdat honing zelf ontsmettend is en de kans op slagen daardoor veel groter is. Ook ben ik gisteren gestart met een prison cider. Enkel materialen die je in huis vind zoals een 2 l cola fles als gistvat, een ballon als luchtslot en bakkers gist. Heb geen hoge hoop maar wie weet.

RvanAken

Na redelijk lang wachten, eerlijk gezegd was ik het kratje vergeten, het kerst biertje geproefd. Ik wil hem niet geslaagd noemen, er zit een zoetje en een zuurtje in die ik niet echt lekker vind. De kleur en schuimkraag zijn echter wel heel mooi. Ik ben waarschijnlijk te snel en enthousiast begonnen en heb wat fouten gemaakt. Ondertussen ben ik als tweede poging een heel andere kant op gegaan. Afgelopen week heb ik een Belgisch bruin pakket van de brewshop bij de hema gekocht en ben daarmee aan de slag gegaan. Heel anders dan zo'n oplospakket. Heel secuur met de granen, hop, temperaturen en hygiëne omgegaan. De hele avond bezig geweest en het bier zit nu een paar dagen al in de gistfles. De fles staat nu donker en stabiel van temperatuur weg afwachtend tot het moment van bottelen over ongeveer 2 weken. Ik ben benieuwd.


JanSt

Leuk dat je met een Hema pakket bezig bent... Ik heb ze wel eens zien staan, lijkt mij voor een beginner een mooi pakket.

BrouwMark

Ha! Nog een Delftenaar. Welkom Ruben!

TeunvanBreda

Welkom hier Ruben, en succes en veel plezier met al je brouwactiviteiten!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.