Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Fermonster ervaringen?  (gelezen 1455 keer)

Offline NaahedetleJ

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Ribboned Rooster Craft Beer - Home Brewery
Fermonster ervaringen?
« Gepost op: 17-09-2017 20:43 u »
Ik ben voor de nagisting/ lagering nog op zoek naar iets waarin ik ook makkelijk kan drooghoppen. Nu kom ik de fermonster tegen bij Brouwmarkt. Iemand ervaringen hiermee?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
Re: Fermonster ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2017 13:48 u »
Ja  ik heb er al twee bieren in vergist.
De hals is inderdaad wijd genoeg om een hopzak met koudhop toe te kunnen voegen.
Er zijn alleen twee dingen die mij niet bevallen:
Het volume, ik brouw meestal 22-24 liter en het vat is 27-28 liter.
Ik heb bij beide bieren die hierin vergist zijn de blow off flink nodig gehad.
Bij mijn tweede brouwsel was mijn blowoff een grote puinbak, en een deel van het wort was ook nog door de dop heen gelekt.
Daarmee komen we meteen op mijn tweede kritiekpunt:
De zwarte afsluitring in de dop is een armzielig dun ringetje dat dus al een keer schuim heeft doorgelaten.
Bij het vastdraaien van de dop moet je goed opletten dat deze ring op zijn plek blijft zitten.

Ook is de ring moeilijk uit de dop te halen zonder hem te beschadigen. Bij mijn laatste bier was er schuim en drab achter de ring in de dop gekomen en dan wil je hem toch goed reinigen.
Bij de aanschaf vertelde een medewerker van Brouwmarkt dat ze wel reserveringen op voorraad zouden krijgen. Maar drie maanden na aanschaf van het vat heb ik ze nog steeds niet gezien.

Als je het vat alleen voor nagisting en lagering wilt gebruiken dan is het wel een mooi vat.

Offline NaahedetleJ

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2017 12:35 u »
Oke super dank voor je zeer uitgebreide uitleg.
Ik wil het vat inderdaad alleen voor de nagisting gaan gebruiken. Hoofdgisting gaat gewoon in een Speidel vergistvat, ook vanwege de grotere kopruimte.

Ik overweeg het nog even. 

Offline NaahedetleJ

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 03-11-2017 09:44 u »
Heb inmiddels de Fermonster aangeschaft en 1 bier laten navergisten hierin. Merk dat het jongbier helderder is en beter uitgegist dan het nagisten in mijn speidel plastic vat. Brede opening ideaal voor het drooghop gedeelte.
Tot nu toe tevreden!

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-12-2017 23:39 u »
Heb inmiddels de Fermonster aangeschaft en 1 bier laten navergisten hierin. Merk dat het jongbier helderder is en beter uitgegist dan het nagisten in mijn speidel plastic vat. Brede opening ideaal voor het drooghop gedeelte.
Tot nu toe tevreden!

Ik vraag me af hoe het zou kunnen komen dat je bier in de Fermonster beter uitgist.
Hopelijk komt dat niet doordat het materiaal zuurstof doorlaat.

Offline stiaanke

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 17-12-2017 21:22 u »
Normaal is PET niet-zuurstofdoorlatend.
Ik heb zelf zo'n fles en ben er zeer tevreden van.
Ik kan er met mijn arm in om te reinigen en heb dus geen speciale borstel nodig.
Om de rode dop te sluiten gewoon handvast draaien. Om te openen verkoopt men nu een speciale sleutel.
Ik brouw altijd 20 l dus is voor mij een fles van 27 l ideaal. Uitgezonderd bij gebruik van Westmallegist. ;)

Offline NaahedetleJ

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 18-12-2017 07:47 u »
Ik vraag me af hoe het zou kunnen komen dat je bier in de Fermonster beter uitgist.
Hopelijk komt dat niet doordat het materiaal zuurstof doorlaat.

Geen idee. Wellicht is het gevoel dat ie net dat extra puntje pakt. Bij het laatste brouwsel had ie dat namelijk niet. Ik gebruik m puur voor nagisting/ warm lageren en heb daarom de 23 liter variant. Kan mooi hoe het het helder worden verloopt. En wat Stiaanke zegt. Het is ideaal met reinigen.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-01-2018 07:46 u »
Ik brouw altijd 20 l dus is voor mij een fles van 27 l ideaal. Uitgezonderd bij gebruik van Westmallegist. ;)

En Nothingham Danstar korrelgist.
Bij een brouwsel van 20 liter ben ik met deze gist bijna 1 liter kwijt geraakt, en mijn blow-off was een grote puinbak.
Dat doet niet af dat het inderdaad een mooi vat is, maar voor de hoofdgisting gebruik ik toch liever een iets groter vat.

Tags: