Fermonster ervaringen?

Gestart door NaahedetleJ, 17-09-2017 20:43 u

Vorige topic - Volgende topic

NaahedetleJ

Ik ben voor de nagisting/ lagering nog op zoek naar iets waarin ik ook makkelijk kan drooghoppen. Nu kom ik de fermonster tegen bij Brouwmarkt. Iemand ervaringen hiermee?

PeterEngeltje

Ja  ik heb er al twee bieren in vergist.
De hals is inderdaad wijd genoeg om een hopzak met koudhop toe te kunnen voegen.
Er zijn alleen twee dingen die mij niet bevallen:
Het volume, ik brouw meestal 22-24 liter en het vat is 27-28 liter.
Ik heb bij beide bieren die hierin vergist zijn de blow off flink nodig gehad.
Bij mijn tweede brouwsel was mijn blowoff een grote puinbak, en een deel van het wort was ook nog door de dop heen gelekt.
Daarmee komen we meteen op mijn tweede kritiekpunt:
De zwarte afsluitring in de dop is een armzielig dun ringetje dat dus al een keer schuim heeft doorgelaten.
Bij het vastdraaien van de dop moet je goed opletten dat deze ring op zijn plek blijft zitten.

Ook is de ring moeilijk uit de dop te halen zonder hem te beschadigen. Bij mijn laatste bier was er schuim en drab achter de ring in de dop gekomen en dan wil je hem toch goed reinigen.
Bij de aanschaf vertelde een medewerker van Brouwmarkt dat ze wel reserveringen op voorraad zouden krijgen. Maar drie maanden na aanschaf van het vat heb ik ze nog steeds niet gezien.

Als je het vat alleen voor nagisting en lagering wilt gebruiken dan is het wel een mooi vat.

NaahedetleJ

Oke super dank voor je zeer uitgebreide uitleg.
Ik wil het vat inderdaad alleen voor de nagisting gaan gebruiken. Hoofdgisting gaat gewoon in een Speidel vergistvat, ook vanwege de grotere kopruimte.

Ik overweeg het nog even. 

NaahedetleJ

Heb inmiddels de Fermonster aangeschaft en 1 bier laten navergisten hierin. Merk dat het jongbier helderder is en beter uitgegist dan het nagisten in mijn speidel plastic vat. Brede opening ideaal voor het drooghop gedeelte.
Tot nu toe tevreden!

PeterEngeltje

Citaat van: NaahedetleJ op 03-11-2017  09:44 uHeb inmiddels de Fermonster aangeschaft en 1 bier laten navergisten hierin. Merk dat het jongbier helderder is en beter uitgegist dan het nagisten in mijn speidel plastic vat. Brede opening ideaal voor het drooghop gedeelte.
Tot nu toe tevreden!

Ik vraag me af hoe het zou kunnen komen dat je bier in de Fermonster beter uitgist.
Hopelijk komt dat niet doordat het materiaal zuurstof doorlaat.

stiaanke

Normaal is PET niet-zuurstofdoorlatend.
Ik heb zelf zo'n fles en ben er zeer tevreden van.
Ik kan er met mijn arm in om te reinigen en heb dus geen speciale borstel nodig.
Om de rode dop te sluiten gewoon handvast draaien. Om te openen verkoopt men nu een speciale sleutel.
Ik brouw altijd 20 l dus is voor mij een fles van 27 l ideaal. Uitgezonderd bij gebruik van Westmallegist. ;)

NaahedetleJ

Citaat van: PeterEngeltje op 16-12-2017  23:39 uIk vraag me af hoe het zou kunnen komen dat je bier in de Fermonster beter uitgist.
Hopelijk komt dat niet doordat het materiaal zuurstof doorlaat.

Geen idee. Wellicht is het gevoel dat ie net dat extra puntje pakt. Bij het laatste brouwsel had ie dat namelijk niet. Ik gebruik m puur voor nagisting/ warm lageren en heb daarom de 23 liter variant. Kan mooi hoe het het helder worden verloopt. En wat Stiaanke zegt. Het is ideaal met reinigen.

PeterEngeltje

Citaat van: stiaanke op 17-12-2017  21:22 uIk brouw altijd 20 l dus is voor mij een fles van 27 l ideaal. Uitgezonderd bij gebruik van Westmallegist. ;)

En Nothingham Danstar korrelgist.
Bij een brouwsel van 20 liter ben ik met deze gist bijna 1 liter kwijt geraakt, en mijn blow-off was een grote puinbak.
Dat doet niet af dat het inderdaad een mooi vat is, maar voor de hoofdgisting gebruik ik toch liever een iets groter vat.

Marksbrew

Ik heb er nav ren tip van iemand hier ook eentje gekocht. Eerste brouwsel zit er in. Het ziet er mooi en goed schoon te maken uit.
Er valt me wel wat vreemds op, ik heb ongeveer 15 liter in de 27 liter variant zitten. Merk dat het ding erg drukgevoelig is. Bier is vrijwel uitgegist, als ik mijn koelkast dan open dan begint ie na 30 sec lucht aan te zuigen en het waterslot omgekeerd te blubben. Herkenbaar?

mbroek

Misschien ontstaat er een lichte overdruk in jouw koelkast door de geproduceerde koolzuur, met andere woorden je koelkast sluit te goed af. Deur open, druk verdwijnt.
Als je een kier forceert in het deurrubber voor ontluchting zou je kunnen zien of dat verschijnsel verdwijnt.

Dirtbag

Citaat van: mbroek op 02-02-2018  10:30 uMisschien ontstaat er een lichte overdruk in jouw koelkast door de geproduceerde koolzuur, met andere woorden je koelkast sluit te goed af. Deur open, druk verdwijnt.
Als je een kier forceert in het deurrubber voor ontluchting zou je kunnen zien of dat verschijnsel verdwijnt.

Of de condensafvoer een keertje doorprikken :)

db

Triplezzz

Citaat van: mbroek op 02-02-2018  10:30 uMisschien ontstaat er een lichte overdruk in jouw koelkast door de geproduceerde koolzuur, met andere woorden je koelkast sluit te goed af. Deur open, druk verdwijnt.

Stel dat er een hogere druk in de koelkast plaats vind dan zal de druk in het gistvat hetzelfde zijn(communicerende vaten).
Dus als je dan de deur open doet zou het waterslot de goede kan op bubbelen omdat de druk in het vat dan hoger is dan in de koelkast.

Marksbrew

De overdruk zou goed kunnen inderdaad, zal eens kijken of de condensafvoer open is.
En doordat het vat maar half gevuld is en de wanden vrij flexibel zou het kunnen dat het vat wat ingedrukt wordt en dat weer uitzet als de deur open gaat...

Jacques

Citaat van: Marksbrew op 01-02-2018  23:07 uEr valt me wel wat vreemds op, ik heb ongeveer 15 liter in de 27 liter variant zitten. Merk dat het ding erg drukgevoelig is. Bier is vrijwel uitgegist, als ik mijn koelkast dan open dan begint ie na 30 sec lucht aan te zuigen en het waterslot omgekeerd te blubben. Herkenbaar?

Om oxidatie te voorkomen door dit soort effecten kun je een goedkoop terugslagklepje gebruiken in combinatie met een waterslot.

EBC

Na 30 seconden? Dan is het gewoon het temperatuursverschil en het krimpen of uitzetten van het gas in het vat.
Leg je hand er maar eens op, dan zie je het gebeuren.

Jacques

Citaat van: EBC op 03-02-2018  07:56 uNa 30 seconden? Dan is het gewoon het temperatuursverschil en het krimpen of uitzetten van het gas in het vat.
Leg je hand er maar eens op, dan zie je het gebeuren.

Door temperatuurverschillen kan er zuurstof in je gistvat komen. Dat is is ongewenst. Met behulp van een terugslagklepje is dat te voorkomen. Gebruik een goedkoop terugslagklepje altijd in combinatie met een waterslot. Als er geen drukverschil is laat zo'n terugslagklepje lucht door is gebleken.

Marksbrew

Citaat van: Jacques op 02-02-2018  23:51 uOm oxidatie te voorkomen door dit soort effecten kun je een goedkoop terugslagklepje gebruiken in combinatie met een waterslot.

Inmiddels besteld en in gebruik, werkt super Jacques, dank voor de tip.

Leonneke

Hoi
Heeft er niemand problemen met de afsluitring om deze passend in het deksel te krijgen? Het is net of de ring te groot is en dan niet afdicht.
Leon

Koen S

Citaat van: Leonneke op 09-07-2020  10:53 uHoi
Heeft er niemand problemen met de afsluitring om deze passend in het deksel te krijgen? Het is net of de ring te groot is en dan niet afdicht.
Leon
Ja, die ring dat is een kreng. Zelfs als je die passend in het deksel krijgt, is het soms nog niet luchtdicht. Een truc hiervoor is om de ring in te smeren met vaseline, dan blijft die mooi in het deksel plakken en sluit het goed af.

dayfox

Citaat van: Koen S op 09-07-2020  11:37 uJa, die ring dat is een kreng. Zelfs als je die passend in het deksel krijgt, is het soms nog niet luchtdicht. Een truc hiervoor is om de ring in te smeren met vaseline, dan blijft die mooi in het deksel plakken en sluit het goed af.
Hahaha hier hetzelfde euvel, ingesmeerd, dop erop en binnen 20 sec blupblup

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.