Welke hop is dit?

Gestart door pippakillinova, 17-09-2017 10:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pippakillinova

Ergens langs een weg in Maastricht vond een vriend van me deze hopplant (is hop toch..?)
Heeft iemand enig idee welk soort dit is? En aangezien het naast een drukke weg groeit, zou het bruikbaar zijn? I.v.m. vervuiling door fijnstof of zo?






pippakillinova


Jules

Ik denk dat niemand dat van een foto kan beoordelen.
Hooguit dat iemand het aroma herkend als een bepaalde hopsoort.

Hop is aan de plant of bellen niet te herkennen.
Vandaar dat je geen antwoord krijgt ;)

Mvg J


pippakillinova

Ah, dat is het. Weer wat geleerd. Bedankt Jules.

Jacques

Zal een wilde hopsoort zijn. Die heeft zeer lage brouwkwaliteit.

Ik heb twee buurmannen die hop in de tuin hebben. De ene buurman heeft Saaz en Perle. De andere een wilde hop. De laatste tijd heb ik de hopbellen kunnen vergelijken. De wilde hop heeft zo goed als geen aroma. Gewoon laten hangen is mijn idee.

hansHalberstadt

De kans is groot dat het wilde hop is met relatief weinig bitterheid en smaak, maar dat hoeft niet natuurlijk. Het kan ook en cultuurhop zijn die iemand daar heeft neergezet. Kijk eens hoeveel geel poeder erin zit en hoe de hop ruikt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-09-2017  21:00 uDe kans is groot dat het wilde hop is met relatief weinig bitterheid en smaak, maar dat hoeft niet natuurlijk. Het kan ook en cultuurhop zijn die iemand daar heeft neergezet. Kijk eens hoeveel geel poeder erin zit en hoe de hop ruikt.

Als het een cultuurhop is die iemand daar geplant heeft ben je hem voor als je die plukt.   8)

Maar meestal zal iemand een betere plek zoeken voor een belangrijk ingrediƫnt van bier. Ga er daarom maar er van uit dat het wilde hop is.

pippakillinova

Oke, bedankt. We laten het hangen  :)

Oscar

Citaat van: pippakillinova op 17-09-2017  10:18 uHeeft iemand enig idee welk soort dit is?

Saaz! En anders is het hupulus lumulus... ;D ;)

hansHalberstadt

Je kunt het altijd vergelijken met aan bekende hop door er thee van te maken en de bitterheid te vergelijken. (Wel eerst drogen om het gewicht vergelijkbaar te maken).
Je kunt het laten staan, maar zelf zou ik altijd nieuwsgierig zijn. Qua stengeltjes ziet het er niet uit als wilde hop (die hebben vaak houtachtige stengeltjes).

Sjoerd

Wilde hop kan je gerust proberen, heb een tripel gebrouwen met enkel wilde hop en ben er met 87 punten 4e mee geworden op ONK dit jaar. Had hem met een geschatte alfa van 2% uitgerekend op 25 IBU. Hij was uiteindelijk rond de 20 ibu denk ik. Had dus wel erg veel hop nodig, maar is een heerlijk bier geworden. Kan natuurlijk ook zijn dat ik superveel geluk gehad heb.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.