Rusty & Pepper

Gestart door ir. Auditor, 15-09-2017 22:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

Ik wil een bier brouwen dat bij de naam "Rusty & Pepper" past. Daarnaast moet het een Amerikaans tintje hebben, maar wel Europees passen en doordrinkbaar zijn.
Niet heel onbelangrijk, ik moet de ingrediënten in huis hebben.

In huis heb ik:
  • Mout: Pilsner, Pale, Aroma 150, Cara 100
  • Hop: Perle, Hallertau Hersbrucker  , Cascade, Simcoe, Columbus
  • Gist: US-05, T-58, WB06, S04


Om het "Rusty" effect te krijgen denk ik aan moutig, daarom: Pale ale mout en Aroma
Voor Pepper: T-58, Columbus en de Hallertau Hersbrucker  . Beide zijn "spicy" en de fruitigheid is wat minder. Tevens heb ik hiermee mijn mix van Amerikaans en Europees te pakken.

Om het vervolgens nog wat extra speciaal te maken, waarom niet ook wat chilli peper mee koken aan het eind.
Echter ben ik bang dat "pepper" wellicht de overhand krijgt dan. Voor de balans denk ik daarom aan sinaasappelschil.

Dit is het recept waar ik vervolgens mee kom.
Wat denken jullie?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk11
Naam receptRusty & Pepper Ale
Brouwdatum17-09-2017
BierstijlPale Ale (American)
Volume4.0 l
Begin SG1.054 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)30 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
6.00 lWater uit Groningen (de Punt)
2.49 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l5 mg/l21 mg/l0 mg/l39 mg/l16 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0.944 kgPale Ale moutDingemans7 EBC96.0 %
0.039 kgAroma 150Dingemans150 EBC4.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C2 min.60 min.4.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
2.1 gColumbuspellets14.9%60 min.25.4 IBU
5.2 gHallertau Hersbrucker pellets2.5%15 min.2.9 IBU
5.0 gHallertau Hersbrucker pellets2.5%5 min.1.7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3.00 gPeperspecerijkoken
5.00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
5.0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist


Biertje1985

Chillipeper neemt heel snel de overhand inderdaad.

ir. Auditor

Citaat van: Biertje1985 op 15-09-2017  22:27 uChillipeper neemt heel snel de overhand inderdaad.

Meer sinaasappel bij doen om te compenseren?

ir. Auditor

Ik ben voor 10 gram sinaasappel gegaan.
Sinaasappel en peper beide 10 minuten mee gekookt. Peper heb ik in stukjes gesneden en toen in een thee-ei gedaan.

SG was alleen veel hoger dan verwacht: 1.069 terwijl ik wel precies 4L over hield in het vat. Er is dus precies genoeg verdampt.

ir. Auditor

Hij zit op de fles.
Eind SG van 1.012. Het jongbier is mooi helder geworden en smaakte al lekker. Peper lijkt goed tot zijn recht te komen, kleur is mooi. Benieuwd hoe het echt smaakt over een weekje of 3

TymonK

Interessant recept! Proefde je de sinaas ook?

ir. Auditor

Citaat van: TymonK op 18-10-2017  12:02 uInteressant recept! Proefde je de sinaas ook?
Ja die smaak zit er ook in.

ir. Auditor

Zojuist het eerste flesje geprobeerd.
Ik ben er blij mee, paar kleine verbeterpuntjes wel voor batch 2.

Ziet er goed uit, persoonlijk hou ik van lichtgekleurde bieren, ruikt lekker fris.
Smaakt lekker. Het is een fris biertje dat lekker weg drinkt tegen de dorst. De combi van de sinaasappel en peper geeft een lekker effect. De sinaasappel geeft het iets fris en tikje zoet. De peper is echter goed te proeven en geeft iets scherps aan het bier. De hoeveelheid is precies goed, het prikkelt de tong, heeft iets warms en zorgt voor een bijzondere nasmaak. Ben ook blij met de hop keuze. Hij is zacht bitter, niet te nadrukkelijk van de columbus, de aromahop is ook prima. (Ben sowieso wel fan van Hellertau Hersbrucker   eigenlijk)

Ik ga de volgende keer 2 dingen anders doen
-Moutstort iets anders, gok meer Aroma mout toevoegen of misschien wat bisquit mout. Kleur mag wat donkerder en smaak wat uitgesprokener.
-maischschema aanpassen zodat hij wat droger gaat smaken. Hij is nu een tikje te zacht om "Rusty" te zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.