Duvel VS Duijlvel

Gestart door Ricky, 01-10-2017 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ricky



Medebrouwers, vandaag de vergelijkingstest gedaan van mijn kloon en het orgineel.
Zoals te zien (als foto uploaden gelukt is) zie je dat de mijne toch donkerder is dan het orgineel.
Terwijl ik alleen Pilsner mout heb gebruikt.

Schuim: is goed maar doet niet recht aan het orgineel die toch hoger komt.
Smaak: Duvel heeft na mijn idee authentieke Duvel smaak die ik helaas niet in mijn bier kon krijgen.
Voor de rest lijkt hij qua smaak er erg op.
Geur: Duvel heeft meer een brood-gist geur (iets scherper) terwijl de mijne een meer mout-gist geur heeft (iets zachter) heeft.



Ik zou ik korte lijnen het recepten neer zetten.

20L
4.2 kg pilsner

52 graden - 5 min
62 graden - 30 min
68 graden - 30 min
72 graden - 25 min
78 graden - 5 min

1.058 kwam ik uit voor het koken 20 L (18 L na koken)

72 gram golding styrian 3.4%  - 60 min
72 gram Saaz 3.3% - 15 min
Ierse mos theelepel - 5 min

1388 Wyeast

Na hoofdvergisting 1.4 kandijsuiker oplossen in 2 L water
Vergist tot 1.005.

3 weken gelagerd bij 20 graden
4 weken her gisting op fles
4 weken koud lageren op fles

Koen S

Gewone kristalsuiker gebruiken, dat geeft al een veel lichtere kleur.
52 graden stap weglaten, is niet nodig.
1 week lageren op 5 graden of minder, dan bottelen met bottelgist.
Hoeveel bottelsuiker heb je gebruikt? Voor Duvel is 9 gram/liter aan te bevelen, toch als het bier goed is uitgegist.

William

Als bruinkleuring niet komt door de kandijsuiker dan heb je mogelijk teveel oxidatie en/of maillardering (reactie tussen eiwit en suikers) gehad. Maillardering is sterker bij lokaal hogere temperaturen (manier van verhitten, type vlam, dikte bodem pan) en de pH (sterker bij hoge pH).

Daarnaast gebruik men voor een Duvel volgens mij extra bleke basismout.

Ricky

Gewoon bleke kandijsuiker gebruikt.
Kleur is het enige wat anders is, voor de rest (vooral smaak en geur) erg lekker

Juindorper

Weet je zeker dat je pilsmout hebt gebruikt en niet per ongeluk palemout? Dat zou deze kleur namelijk wel verklaren.

Ricky

Citaat van: Juindorper op 01-10-2017  17:35 uWeet je zeker dat je pilsmout hebt gebruikt en niet per ongeluk palemout? Dat zou deze kleur namelijk wel verklaren.
Jep 100% Pilsner. Snap het zelf ook niet. Ik heb een Saison en een zuur biertje gemaakt (zure op mijn profiel foto) die wel super licht is, maar daar dat 20 % tarwe

springerke

Kan het zijn dat je iets te lang gekookt hebt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.