Water...

Gestart door Regato76, 13-09-2017 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Regato76

Binnenkort ben ik toe aan mijn tweede brouwsel. Ditmaal heb ik gekozen voor de Blondie van Brewferm.
De eerste keer heb ik (zonder er eigenlijk over te hebben nagedacht) gewoon water uit de kraan gepakt; echter ik heb een ontharder... een harsbed/ionenwisselaar dus ik heb super zacht water.

Ik vraag mij af of ik ditmaal normaal water moet gebruiken, dus van voor de ontharder. Bij ons is de hardheid ongeveer 8,5 dH.
Daarnaast heb ik echter ook de mogelijkheid om aan osmosewater te komen.

Waar ben ik beter mee af?


Robert1968

Lastig om voor jou te beslissen waarmee je beter af bent.

Neem de proef op de som en brouw het bier met de twee verschillende watertypen (als je hier de spullen voor hebt). Grote kans dat je het verschil in het uiteindelijke bier niet gaat proeven.

Xendelaar

Ik ben alles behalve een expert maar ik heb gelezen dat de calcium concentratie voor hoog gistende bieren beter fermenteren bij een calcium concentratie boven de 75 mg/l. Dat is zeer hard water.
ik heb helaas op dit moment geen referenties waarnaar ik kan verwijzen . Google is your friend ;)

Markiej87

Met alle respect, als je (voor de tweede keer) met moutpakketten brouwt zou ik me eerst gewoon richten op het brouwproces en een lekker bier brouwen, en veel later pas aan je water denken. Maar dat ben ik :)

lier

Ik zet mijn waterontharder altijd op de bypass want je krijgt een ontsettend bittere bijsmaak aan je bier anders.
Heb hier iemand op het forum gesproken die de waterkwaliteit kent van zijn onthard water en moet daar behoorlijk voor corrigeren. Gewoon de avond van te voren dat ding over de bypass, iedereen 's morgens lekker douchen etc je aftappunt ff doorspoelen en niet onthardt water gebruiken, het zal je bier goed doen.

Er zijn ook diverse topics op het forum die hier over gaan.

Succes met je brouwsel

Regato76

Ik snap dat het wellicht niet direct het eerste is om als beginneling druk over te maken. Mijn eerste brouwsel vond ik redelijk geslaagd, het zag er uit als bier en smaakte naar bier, dus daar was ik al blij mee.
Echter vind ik het lastigste om te bepalen of het eindresultaat nu in de buurt komt van hetgeen de samensteller van het pakket voor ogen had en waar eventuele afwijkingen vandaan komen.

Mijn eerste bier was behoorlijk donker, donkerder dan verwacht en leek (voor wat het waard is) niet op het plaatje op de doos. Daarnaast schuimt het wel, maar al het schuim is snel verdwenen. Tenslotte is het vrij bitter; het moest een IPA zijn en ik had meer hopsmaak verwacht...

Aangezien het brouwproces volgens mij vrij goed verliep, kwam ik terecht bij het water. Helaas ontbreekt het mij aan capaciteit om vijf keer achter elkaar hetzelfde te brouwen en te expirimenteren. Je moet het immers ook allemaal opdrinken... :-).

Natuurlijk lees ik ook de andere topics op het forum en op google, maar ik vind het vooralsnog erg lastig om uit alle informatie de juiste adviezen te filteren.

De volgende batch zal ik de ontharder maar bypassen.

Xendelaar

Citaat van: Regato76 op 14-09-2017  07:58 uIk snap dat het wellicht niet direct het eerste is om als beginneling druk over te maken. Mijn eerste brouwsel vond ik redelijk geslaagd, het zag er uit als bier en smaakte naar bier, dus daar was ik al blij mee.
Echter vind ik het lastigste om te bepalen of het eindresultaat nu in de buurt komt van hetgeen de samensteller van het pakket voor ogen had en waar eventuele afwijkingen vandaan komen.

Mijn eerste bier was behoorlijk donker, donkerder dan verwacht en leek (voor wat het waard is) niet op het plaatje op de doos. Daarnaast schuimt het wel, maar al het schuim is snel verdwenen. Tenslotte is het vrij bitter; het moest een IPA zijn en ik had meer hopsmaak verwacht...

Aangezien het brouwproces volgens mij vrij goed verliep, kwam ik terecht bij het water. Helaas ontbreekt het mij aan capaciteit om vijf keer achter elkaar hetzelfde te brouwen en te expirimenteren. Je moet het immers ook allemaal opdrinken... :-).

Natuurlijk lees ik ook de andere topics op het forum en op google, maar ik vind het vooralsnog erg lastig om uit alle informatie de juiste adviezen te filteren.

De volgende batch zal ik de ontharder maar bypassen.

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat! Het mooiste zou zijn als je twee batches zou brouwen: eentje mét ontharding en eentje zonder onthard water...
Maar goed... Ik neem aan dat je maar 1 brouwinstallatie hebt. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.