Starter

Gestart door Dirk_7, 24-10-2017 13:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk_7

Beste Brouwers,

Sinds een bezoek aan een bierbrouwerij 2 weken geleden wist ik het zeker, ik wil mijn eigen bier brouwen. Vol enthousiasme begon ik te googlen. Na wat onderzoek heb ik de onderstaande set besteld. Een mooi 31 liter vat met benodigdheden. (Ik mis alleen nog?..) Daarnaast een boek over het thuis brouwen wat vandaag binnen zou komen.
https://www.Brouwmarkt.nl/startset-bierbrouwen-pro-plus.html
https://www.Brouwmarkt.nl/arsegan-special-i-p-a-voor-15-liter.html
Ook heb ik een set voor een special IPA erbij besteld, dit om te kijken hoe ik het meest praktisch te werk kan gaan. En ik IPA's erg lekker vind, haha. Echter heb ik wat vragen, en waar anders dan op dit forum. :D
1. Bij welke temperatuur moest de gisting plaatsvinden?
2. Komen er veel geuren vrij bij de vergisting?
3. Is een zakje voor de bijgevoegde hoop noodzakelijk?
4. Welke brouwpan wordt aangeraden voor beginners?
In ieder geval bedankt voor jullie tijd.

Groetjes,

Dirk_7

pippakillinova

Hoi Dirk,

1 18-25ºC  en bij voorkeur enigszins onstante temperatuur.
2 Beetje CO2. Als je 15L gaat vergisten zul je al een goede neus moeten hebben wil je het ruiken in een gemiddelde woonkamer.
3 Sympathiek dat ze hoop bijvoegen.. zul je nodig hebben. Flauw sorry. Een oude panty volstaat.
4 mennopan (even googlen)

Succes!

Koen S

Dag Dirk

1. Deze gist is actief tussen 17 en 22 °C. Ideaal is om op 17°C om te starten en na een paar dagen langzaam verhogen tot max 22°C.
Ik vermoed dat je als beginner niet gecontroleerd kan vergisten. Probeer dan op kamertemperatuur te vergisten (rond de 20)
2. De geur zal wel meevallen. Het is geen stinkgist.
3. Hopzakje is niet nodig volgens de gebruiksaanwijzing op de website van Brouwmarkt.
4. Voor dit pakket heb je geen brouwpan nodig, een ruime kookpot (8 tot 10 liter) is voldoende.

Veel succes met je eerste bier

Ernesto

Citaat van: Dirk_7 op 24-10-2017  13:18 u2. Komen er veel geuren vrij bij de vergisting?


Dat is sterk afhankelijk van welk type gist je gebruikt. Mocht je het interessant vinden, zie ook dit topic:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19475.0


Dirk_7

Citaat van: Koen S op 24-10-2017  13:43 uDag Dirk

1. Deze gist is actief tussen 17 en 22 °C. Ideaal is om op 17°C om te starten en na een paar dagen langzaam verhogen tot max 22°C.
Ik vermoed dat je als beginner niet gecontroleerd kan vergisten. Probeer dan op kamertemperatuur te vergisten (rond de 20)
2. De geur zal wel meevallen. Het is geen stinkgist.
3. Hopzakje is niet nodig volgens de gebruiksaanwijzing op de website van Brouwmarkt.
4. Voor dit pakket heb je geen brouwpan nodig, een ruime kookpot (8 tot 10 liter) is voldoende.

Veel succes met je eerste bier

Bedankt voor het reageren,

Goed om te weten. Kamertemperatuur moet wel lukken ja.
Wat zijn echte stinkgisten? Nu ben ik benieuwd!
Dankjewel, ik zal het resultaat nog wel delen.

Dirk_7

Citaat van: pippakillinova op 24-10-2017  13:35 uHoi Dirk,

1 18-25ºC  en bij voorkeur enigszins onstante temperatuur.
2 Beetje CO2. Als je 15L gaat vergisten zul je al een goede neus moeten hebben wil je het ruiken in een gemiddelde woonkamer.
3 Sympathiek dat ze hoop bijvoegen.. zul je nodig hebben. Flauw sorry. Een oude panty volstaat.
4 mennopan (even googlen)

Succes!

Hallo Pippakillinova,

Bedankt voor het reageren! De temperatuur moet dan wel goed komen, evenals de geur dan.
Hahaha, erg scherp.
Dankjewel!

Koen S

Vooral de Belgische Trappist-gisten kunnen aardig stinken: Westmalle en Rochefort zijn heel berucht. Gelukkig is die stank er enkel tijdens de vergisting en leveren ze smakelijke bieren op.  :biersmile:

pippakillinova

Citaat van: Koen S op 24-10-2017  13:53 uVooral de Belgische Trappist-gisten kunnen aardig stinken: Westmalle en Rochefort zijn heel berucht. Gelukkig is die stank er enkel tijdens de vergisting en leveren ze smakelijke bieren op.  :biersmile:

As we speak staat er een Westmalle kloon te vergisten met opgekweekte Wesstmalle-gist in mijn kelder. Klein beetje putlucht inderdaad, maar niet vervelend  :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.