Afsluiten fles tijdens het roeren van giststarter

Gestart door dirk, 12-09-2017 20:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dirk

Ik heb even gezocht, maar ik kan het niet vinden:

Ik wil een geroerde giststarter maken, maar heb geen passende stop daarvoor. Hoe sluiten jullie de fles af? Volstaat alufolie? Of doen jullie dat altijd i.c.m. een wattenprop? Of moet ik toch een bijpassende stop (icm waterslot) bestellen?

Laat maar horen :)

Basje42

Een waterslot gebruik ik niet, je zou ermee kunnen checken of er nog activiteit is.
Ik doe alleen ontsmette aluminiumfolie op, dusdanig dat het nog kan "ademen".
En let potverdorie  :police: op de hygiene/steriliseren etc... bij het maken van een starter...

Het is ook leuk om op YouTube even te kijken making Yeast starter etc...
Daar kan je veel info vinden en je uiteindelijk eigen conclusie trekken.

dirk

Op YouTube zag ik ook dat ze aluminumfolie gebruiken, maar heb je dan toch geen bescherming tegen fruitvliegjes? Of sluit dat wel voldoende af?

Basje42

Citaat van: dirk op 12-09-2017  20:43 uOp YouTube zag ik ook dat ze aluminumfolie gebruiken, maar heb je dan toch geen bescherming tegen fruitvliegjes? Of sluit dat wel voldoende af?

Gewoon erop leggen en rondom losjes vastknijpen, geen fruitvlieg die er doorheen komt.

dirk

Citaat van: Basje42 op 12-09-2017  20:30 uHet is ook leuk om op youtube even te kijken making Yeast starter etc...
Daar kan je veel info vinden en je uiteindelijk eigen conclusie trekken.

Deze is leuk van WhiteLabs nota bene...

Vooral hoe ze de roervlo er in kiepert  :huilen:

Dund

Ik zet er eigenlijk al jaren een waterslot op. Dit zou eigenlijk niet goed zijn omdat er dan te weinig zuurstof is maar ik durf het risico op besmetting niet te nemen.

Basje42

Citaat van: dirk op 12-09-2017  20:54 uDeze is leuk van WhiteLabs nota bene...

Vooral hoe ze de roervlo er in kiepert  :huilen:

De roervlo steriliseer ik meteen mee in de kolf, dan hoef ik deze niet eens meer aan te raken.
Dat scheelt weer een potentiële infectiestap.

dirk

Citaat van: Dund op 12-09-2017  21:09 uIk zet er eigenlijk al jaren een waterslot op. Dit zou eigenlijk niet goed zijn omdat er dan te weinig zuurstof is maar ik durf het risico op besmetting niet te nemen.

Je doet het goed. Ik zag in sommige gistlaboratoria dat ze vaker watersloten op erlenmeyers deden. Alleen ik heb in mijn geval even geen passende stoppen voorhanden. Voor te weinig zuurstof hoef je niet te vrezen, dat zal met alu folie echt niet meer zijn. Tenzij je heb actief belucht, maar dan spreek je eigenlijk van een carlsberg flask




Basje42

Citaat van: dirk op 12-09-2017  21:18 uVoor te weinig zuurstof hoef je niet te vrezen, dat zal met alu folie echt niet meer zijn.

ik denk dat je dat verkeerd ziet, met een waterslot kan er geen zuurstof in door het cifon.
Jij denkt dus dat als je een erlenmeyer met los aangedrukte aluminiumfolie op z'n kop houdt dat er dan ook totaal niets meer uitloopt ?

Knobby

Citaat van: Dund op 12-09-2017  21:09 uIk zet er eigenlijk al jaren een waterslot op. Dit zou eigenlijk niet goed zijn omdat er dan te weinig zuurstof is maar ik durf het risico op besmetting niet te nemen.
In een microbiologisch laboratorium gebruiken ze ook aluminiumfolie...

dirk

Citaat van: Basje42 op 12-09-2017  21:25 uik denk dat je dat verkeerd ziet, met een waterslot kan er geen zuurstof in door het cifon.
Jij denkt dus dat als je een erlenmeyer met los aangedrukte aluminiumfolie op z'n kop houdt dat er dan ook totaal niets meer uitloopt ?

Tijdens het roeren zal er CO2 vormen, deze drijft alle overige O2 uit de fles, daarnaast is CO2 zwaarder dan O2. Als je zuurstof wilt toevoegen moet je deze toch actief toevoegen.

Basje42

Citaat van: dirk op 12-09-2017  21:28 uTijdens het roeren zal er CO2 vormen, deze drijft alle overige O2 uit de fles., daarnaast is CO2 zwaarder dan O2. Als je zuurstof wilt toevoegen moet je deze toch actief toevoegen.
Door de roervlo trek je toch een vortex ? Er zal dan toch een hele kleine Irma onstaan in die kolf ?

dirk

Citaat van: Basje42 op 12-09-2017  21:38 uDoor de roervlo trek je toch een vortex ? Er zal dan toch een hele kleine Irma onstaan in die kolf ?


Vortex voegt niks toe, de inhoud verplaats zich maar het volume blijft het zelfde. Alleen de oppervlakte van de vloeistof wordt vergroot, maar wat voegt dat toe als er geen O2 meer in de kopruimte is? Roeren doe je primair alleen maar om CO2 bellen te verdrijven, zodat de gist daar geen last van heeft.

Jacques

Citaat van: dirk op 12-09-2017  21:28 uTijdens het roeren zal er CO2 vormen, deze drijft alle overige O2 uit de fles, daarnaast is CO2 zwaarder dan O2. Als je zuurstof wilt toevoegen moet je deze toch actief toevoegen.

Er is altijd diffusie wanneer je geen waterslot gebruikt.


Overigens was ik in het verleden ook septisch over het gebruik van alleen aluminiumfolie over de hals van mijn erlemeyer tijdens het gebruik van de roerder. In al de jaren dat ik geroerde giststarters maak heeft dit nog nooit tot infecties geleid. Wel gebruik ik een royaal stuk aluminiumfolie die ik tegen de wand van de erlemeyer druk.

Het te lijf gaan van fruitvliegjes is overigens ook op dit forum aan de orde geweest.
Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34683.msg526487.html#msg526487

lier

ik bespuit altijd wat aluminiumfolie met starsan om te steriliseren en sluit het daarmee af. Dat is nooit dicht genoeg om helemaal af te sluiten maar van fruitvliegjes heb je geen last.

Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat een waterslot juist niet goed is maar ik weet niet meer waar en ook niet of dat ook echt zo is

ciesvandekwis

Alufolie hoef je ook niet te ontsmetten als die vers van de rol komt. Gewoon handjes wassen moet volstaan.
Vroeger maakte ik al eens starters op de roerder + actieve beluchting met een keramiek bruissteentje. Dat schuimde als een razende hond. Ben toen overgestapt op intermittent beluchten (1' per uur via een timerschakelaar).
Nu begin ik gewoon een dag vroeger en gebruik altijd zeer ruime hoeveelheid kweekwort. Roerder op, alufolie, wat geduld, kleur beoordelen en ruiken.

dirk

Citaat van: lier op 14-09-2017  00:08 uik bespuit altijd wat aluminiumfolie met starsan om te steriliseren en sluit het daarmee af. Dat is nooit dicht genoeg om helemaal af te sluiten maar van fruitvliegjes heb je geen last.

Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat een waterslot juist niet goed is maar ik weet niet meer waar en ook niet of dat ook echt zo is

Ik vraag me af of het zinvol is aluminium te 'ontsmetten' met starsan, aangezien het een zuurreiniger op basis van fosforzuur. Starsan reageert dan op aluminium en de ontsmettende werking is dan nihil, je kunt beter spiritus/alcohol gebruiken.

Citaat van: ciesvandekwis op 14-09-2017  16:01 uAlufolie hoef je ook niet te ontsmetten als die vers van de rol komt. Gewoon handjes wassen moet volstaan.

Vers van de rol zou moeten volstaan, alleen moet je dan wel het eerste (niet strakke) stukje wel weggooien, want daar kan wel weer stof (=microorganismen) opzitten.


[edit] Dubbelpost [/edit]

lier

Ik kan me bijna niet voorstellen dat aluminiumfolie 'ontsmet' uit de fabriek komt of dit moet komen door de fabricagemethode.

Het ontsmetten met Star San heb ik gekopieerd van youtube filmpje in Amerika doen ze niet anders maar als jullie chemici zeggen beter met alcohol ontsmetten doe ik dat toch voortaan, bedankt voor de tip.

Jacques

Citaat van: lier op 14-09-2017  23:47 uIk kan me bijna niet voorstellen dat aluminiumfolie 'ontsmet' uit de fabriek komt of dit moet komen door de fabricagemethode.

Het ontsmetten met Star San heb ik gekopieerd van youtube filmpje in Amerika doen ze niet anders maar als jullie chemici zeggen beter met alcohol ontsmetten doe ik dat toch voortaan, bedankt voor de tip.

Niet alles wat te zien is in YouTube filmjes of gezegd wordt op het internet is correct. Zuur en metaal is niet de beste combinatie.

Ontsmetten van aluminiumfolie zo van de rol is echt nergens voor nodig. Aluminiumfolie wordt geproduceerd door vloeibaar gemaakte aluminium (smeltpunt 660 ºC) heet te walsen tot een dunne folie. Om scheuren te voorkomen walst men een dubbele laag, waardoor aluminiumfolie een glanzende en een matte kant heeft. Vervolgens wordt de folie met behulp van robots opgerold. Na het oprollen kunnen er geen micro-organismen bij. En mocht er eentje tijdens het oprollen vanuit de lucht tussen de folie komen dan heeft deze geen vochtige omgeving en geen voeding. Na een tijdje legt die het loodje.

Serge VL

Aluminiumfolie mag je niet als steriel aanzien, de laatste walsingen zijn trouwens koud. bekijk dit filmpje maar eens over hoe alu folie wordt geproduceerd en stel je zelf de vraag of dit een steriele omgeving is? en de folie aldus steriel is??? :

Aluminiumfolie ontsmetten met Star San is best wel mogelijk.
De verdunning van het fosforzuur dat in de Star San zit is zo groot dat niet snel genoeg meer de aluminium folie aantast waardoor de pH van de Sta San oplossing boven de 3.5 pH zou komen binnen de benodigde inwerktijd van Star San en aldus zijn werking verliest.
Probeer het zelf maar eens: besproei een stukje alu folie en meet na 3 min de pH van de vloeistof die op de folie zit, deze is nog steeds lager dan 3.5 pH
Het enige nadeel is dal je ontsmet met Star San dat deze na verloop van tijd toch je aluminium gaat aantasten en je folie bros wordt maar dit duurt wel meer dan een dag.

lier

Als ik dat filmpje zie denk ik dat je inderdaad moet steriliseren met al die machineolie om vastplakken te voorkomen.

Ik heb nooit problemen gehad met steriliseren met starsan maar misschien is het beter om een spuitflesje met alchohol te pakken.

ciesvandekwis

Om echt steriel te werken moet je in een operatiekwartier zijn of een cleanroom met overdruk.
Zijn we hier niet wat overkill aan het doen? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een besmette starter heb gemaakt.

dirk

Vandaag een meibock gebrouwen met voor het eerst een geroerde starter. De starter zelf heb ik 24 uur laten roeren met 3 g. Danstar Nottingham op een halve liter wort van 11 graad Brix. Voor het enten heb ik de starter even geroken, rook wel een beetje naar zwavel/rotte ei, maar volgensmij moet het wel goedkomen.

De gist is vanmiddag om 13:00 toegevoegd aan 11 liter wort, en zie nu al (na 6 uur) schuimvorming en waterslotactiviteit!

Bedankt voor de zinnige bijdragen!


hansHalberstadt

Ik gebruik ook alufolie over een erlemeyer, maar wel eerste even met alcohol nevelspuitje, als was het maar omdat je er ook met je handen aan zit of andere gezinsleden dat hebben gedaan.
In een starter wil je geen bacteriën opkweken die misschien wel harder groeien dan je gist.
Waarom zou je het risico nemen als het niets kost om het te voorkomen.  Ik gebruik 1 x gedestilleerde alcohol van de Action (bitterstof verwijderen) en verdund tot 70%.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 15-09-2017  05:03 uAluminiumfolie mag je niet als steriel aanzien, de laatste walsingen zijn trouwens koud. bekijk dit filmpje maar eens over hoe alu folie wordt geproduceerd en stel je zelf de vraag of dit een steriele omgeving is? en de folie aldus steriel is??? :


Aluminiumfolie is nagenoeg steriel. Dat op het laatst koud gewast wordt wil niet zeggen dat alumniumfolie een bron van infecties is. Als dat niet zo was zou het niet zo massaal gebruikt worden voor het verpakken van voedingstoffen. Om zich te kunnen vermenigvuldigen en om in leven te blijven hebben micro-organismen voeding en vocht nodig. Dat is niet het geval als het gaat om aluminiumfolie. Ben je wel eens vochtig aluminiumfolie tegengekomen zo van de rol?

Desinfecteren van aluminiumfolie dat zo van de rol komt is echt nergens voor nodig.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.