Pilsmout vs palemout

Gestart door John, 12-09-2017 08:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Ik heb al vele Russian Imperial Stouts gebrouwen en ze smaken erg prima! Ik gebruik naast de donkere mouten telkens als basis 60 % palemout. Ik merk dat ik altijd een laag rendement heb. Zou ik een hoger rendement halen als ik de palemout vervang door pilsmout (hoger diastatisch vermogen) en uiteraard wat aan te vullen met donkere mouten voor de kleur en de "pit". Of zou dan de smaak (veel) dunner worden?

seed7

Kun je in een RIS, Porter , Stout, Brown Ale etc. prima door pilsmout vervangen, je rendement wordt echter niet ineens heel veel beter. Als je echt meer enzymen wilt moet je naar destilleerdersmout kijken. Vergeet echter ook niet dat in je donkere mouten domweg minder zetmeel zit om te converteren.

Ingo

hansHalberstadt

Hoeveel is je rendement lager dan je verwacht? Pale en pils schelen niet zoveel aan rendement volgens mij. Pale blijft iets langer op lagere temp als hij nog vochtig is tijdens het eesten, daardoor iets minder enzymen en meer smaak. Maar normal gesproken heb je enzymen genoeg om alles om te zetten

Biertje1985

Misschien moet je eens naar de maisch temp/tijd en de mout/water verhouding kijken, daar zit vaak het probleem, ook anders schroten kan het rendement verbeteren.
Spoelwatervolume is ook nog een puntje, bij een RIS minimaal 1/3 verhouding spoelwater/maisch. (Tenminste dat hanteer ik)

Het pH zal het probleem niet zijn, tenzij je zoveel donkere mouten hebt dat je onder de 5 gaat komen.

Ik heb ook verhalen gehoord over rijstvlokken toevoegen bij een dikke maisch om zo beter te kunnen filteren.

Ik maisch een RIS vaak 90 tot 100 minuten want ik weet dat mijn brouwinstallatie dan een heel dikke maisch goed omgezet heeft. Vanwege de Groote van de moutkorf kom ik niet verder dan SG 1,100. Rendement is meestal rond de 75% voor een RIS of barleywine, terwijl ik met een wort <SG1,070 tegen de 80% kan halen.


Jacques

Pilsmout of pale mout maakt qua rendement niet veel uit.

Zie onder andere
http://howtobrew.com/book/section-2/what-is-malted-grain/table-of-typical-malt-yields
http://beersmith.com/Grains/Grains/GrainList.htm

Pale mout zou zelfs een iets hoger rendement geven...

hansHalberstadt

Ik heb wel een keer gehad dat mijn filter dichtsloeg toen ik palemout gebruikte. Als dat gebeurt of als je daardoor stroming langs de rand krijgt heb je een veel lager rendement, en dus feitelijk een spoelprobleem. Oplossing bij mij is om het filterbed steeds  flink onder water te laten staan zodat het niet teveel in elkaar zuigt.


Serge VL

Citaat van: Biertje1985 op 12-09-2017 &nbsp;21:47 uIk heb ook verhalen gehoord over rijstvlokken toevoegen bij een dikke maisch om zo beter te kunnen filteren.

Rijst hulzen bedoel je vermoedelijk

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 13-09-2017 &nbsp;09:02 uRijst hulzen bedoel je vermoedelijk
Dat is fenomeenbestrijding. Je kunt beter zorgen dat je je filterproces goed beheerst en begrijpt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-09-2017 &nbsp;08:56 uIk heb wel een keer gehad dat mijn filter dichtsloeg toen ik palemout gebruikte. Als dat gebeurt of als je daardoor stroming langs de rand krijgt heb je een veel lager rendement, en dus feitelijk een spoelprobleem. Oplossing bij mij is om het filterbed steeds  flink onder water te laten staan zodat het niet teveel in elkaar zuigt.

Naar mijn idee gaat hierbij om een incidentele gebeurtenis en is het dichtslaan van het filterbed verbonden aan het gebruik van palemout. Je hebt overigens verschillende soorten palemout die geproduceerd worden uit diverse gerstrassen. Ook de mouterij maakt uit als het gaat om de brouwkwaliteiten van een mout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.