Wunderbar tap met Chinese vaatjes

Gestart door Appiehappie, 11-09-2017 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Appiehappie

Na een aantal jaartjes getapt te hebben uit partyvaatjes ben ik overgestapt op roestvrijstalen biervaatjes van 5 liter. De partyvaatjes hadden veel nadelen zoals CO2 en bierlekkages, te veel schuim of alleen maar schuim. roestvorming, scheurende, opbollende vaatjes etc. Na een aantal jaren proberen werd de frustratie steeds groter.

Het tappen van bier uit vaatjes is altijd een geweldige ervaring en het bier was vaak lekkerder dan uit fles (volgens de vrienden die mijn bier drinken op een feessie). Maar de nadelen waren ook groot (zie de opsomming hierboven). Afgelopen jaar ben ik 2 vaatjes met in totaal 10 liter bier kwijtgeraakt door overdruk (slecht 12 gram suiker per vaatje).

De Chinese vaatjes waren al een tijdje bekend bij mij en uiteindelijk ben ik tot aankoop overgegaan. De vaatjes kocht ik in België (Geen risico op een BTW na heffing en inklaringskosten tegen een redelijke prijs van 45 euro per vaatje. De rvs koppelingen zijn wel via AliExpress gekocht omdat deze rvs koppelingen niet in België te koop waren. Gelukkig kreeg ik geen btw naheffing en geen inklaringskosten. Dat scheelt circa 30 euro.

In augustus heb ik mijn eerste biertje uit een partyvaatje in een rvs vaatje gepompt en gecarboniseerd. Dit was met de partyvaatjes niet mogelijk. Een dag of 5 van te voren ben ik ca. 1 bar koolzuur op het vaatje gaan zetten. En wat een genot. Geen lekkages van CO2 of bier. Alle CO2 ging langzaam maar zeker in het bier bij 5 graden C. Door een drukregelaar met psi/bar meter kon ik de druk constant houden. Die zaterdagavond tapte ik een biertje met voldoende koolzuur zonder de diverse lekkages en frustraties.

Wat een genot na jarenlang de partyvaatjes te hebben gebruikt. Ik gebruik de partyvaatjes nu alleen nog als opslagvaatje met 8 gram suiker toegevoegd. Geen risco meer voor overdruk. Als ik een vaatje ga gebruiken dan hevel ik het bier van 5 graden C uit het partyvaatje met koolzuurgas naar het nieuwe vaatje. Er komt zo geen lucht meer bij en gaat lekker vlot. Met de losse drukregelaar hou ik de druk in de gaten. Als ik het bier ga carboniseren dan zet ik de druk op 1,5 bar en schud ik het bier flink. Na een uurtje rust in de koelkast laat ik de druk via de drukregelaar zakken naar ca. 1 bar. Het vaatje is dan al weer losgekoppeld van de grote CO2 fles. Iedere dag zet ik het vat weer even op 1,5 bar en schud ik even. Tot de dag dat ik het bier ga tappen. Dit werkt uitstekend en ik tap bier met voldoende koolzuur en voldoende schuim. Te veel schuim behoort tot het verleden.

Ik kan iedereen die zijn eigen bier wil tappen deze chinese vaatjes aanbevelen. Op dit moment heb ik geen bier meer om de vaatjes te vullen. Afgelopen zomer heb ik 4 soorten bier gebrouwen (100 liter) die op dit moment aan het lageren zijn. Als ik aan het eind van dit jaar weer een vaatje ga aansluiten zal ik een vervolgverslag schrijven.

   

Wunder tap met rvs vaatje, rvs koppelingen en nc ball lock koppelingen.





Alles passend gemaakt in de perfect koelende Wunderbar.



De rvs koppeling.   

   

CO2 vulopstelling voor carbonisatie. Carboniseeropstelling in de koelkast met drukregelaar.



Opstelling om partyvaatjes leeg te pompen naar rvs vaatje met CO2.



Aansluiting halverwege uit partyvaatje getrokken.

Links:

5 Liter rvs vaatjes https://homebrewshop.be/nl/easydraft/1795-mini-biervat-rvs-5-l.html

RVS koppeling bij AliExpress https://www.aliexpress.com/item/NEW-Stainless-Steel-Mini-Keg-Tap-Dispenser-For-Craft-Beer-Growler-Homebrew-with-3pcs-O-ring/32822498426.html?spm=2114.search0104.3.9.yIIP03&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_5570020_10152_10065_10151_10068_10304_10307_10301_10137_10060_10155_10154_10056_10055_10054_5470020_10059_100031_10099_5460020_10338_10103_10102_440_10052_10053_10142_10107_10050_10051_5380020_10326_10084_10083_10080_10082_10081_10177_10110_10111_10112_10113_10114_143_10312_10313_10314_5560020_10078_10079_10073,searchweb201603_20,ppcSwitch_3&btsid=69393942-a5cc-47b1-a0b6-56f94ac5b07b&algo_expid=c037f1e5-9cd2-4721-9ede-6bac61a52bad-1&algo_pvid=c037f1e5-9cd2-4721-9ede-6bac61a52bad

Drukregelaar https://www.aliexpress.com/item/Adjustable-Pressure-Relief-Valve-with-Guage-For-Home-Brew-Beer-Ball-Lock-Adjustable-Pressure-Valve-w/32825093933.html?spm=2114.search0104.3.139.yeNPoK&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10152_10065_10151_10068_5460017_5470017_5560011_10304_10307_10301_10137_10060_10155_10154_10056_10055_10054_10059_100031_10099_10338_10103_10102_440_10052_10053_10142_10107_10050_10051_10326_10084_10083_10080_10082_10081_10177_10110_10111_10112_10113_10114_5380017_143_10312_10313_10314_10078_10079_5570017_10073,searchweb201603_20,ppcSwitch_3&btsid=001fcab5-7754-426c-9670-90508e24c86a&algo_expid=139ce88e-36b8-4962-81ef-37c081dcecc9-18&algo_pvid=139ce88e-36b8-4962-81ef-37c081dcecc9


Bertje Bier


Dugraph

Mooi verslag inderdaad. Zou het ook werken als je alleen de growler gebruikt, hergisten met suiker en dan tappen met een CO2 patroon? Zie onder voor een voorbeeld. Ik ben op zoek naar de meest simpele methode om toch een fatsoenlijk biertje te kunnen tappen.


SanderH

Nadeel van het toevoegen van suiker aan een fust is dat je een gistlaag onderin krijgt. Dit tap je er eerst uit voordat je helder bier krijgt.
Simpeler is een CO2 fles met een goed reduceer, weekje bij 20 graden en 1,8bar druk levert een beter resultaat. Kouder kan ook, maar dan moet je de druk verlagen.

Fruitbiertje

Mooi uitgebreid verslag appiehappie!
Zit zelf ook al een tijdje naar die glimmende vaatjes te kijken (-:
Door jouw enthousiasme en je linkjes is mijn interesse weer meer aangewakkerd.
Een nadeel van dit systeem is dat je volgens mij voor elk vaatje ook zo'n rvs koppeling nodig hebt, of kan je hem in de tussentijd eraf halen en een gewone dop erop doen?

Zo'n drukregelaar zit toch ook al op die koppelingen met zo'n CO2 patroon? Waarom heb je een aparte genomen, en waarom elke dag naar 1,5 bar, en dan weer terug naar 1 bar?
Na 1 of 2 keer is je bier toch ook al voorzien van koolzuur?

EBC

Iemand geïnteresseerd in een Wunderbar koeler? Ik heb er een stuk of 5 staan, in prima conditie om deze vaatjes te koelen, maar zonder deksel. Het gaat dus enkel om de onderkant, met kompressor koeling.
Ook geschikt voor 9 liter NC soda kegs.

Appiehappie

Citaat van: Fruitbiertje op 12-09-2017  16:42 uMooi uitgebreid verslag appiehappie!
Zit zelf ook al een tijdje naar die glimmende vaatjes te kijken (-:
Door jouw enthousiasme en je linkjes is mijn interesse weer meer aangewakkerd.
Een nadeel van dit systeem is dat je volgens mij voor elk vaatje ook zo'n rvs koppeling nodig hebt, of kan je hem in de tussentijd eraf halen en een gewone dop erop doen?

Zo'n drukregelaar zit toch ook al op die koppelingen met zo'n CO2 patroon? Waarom heb je een aparte genomen, en waarom elke dag naar 1,5 bar, en dan weer terug naar 1 bar?
Na 1 of 2 keer is je bier toch ook al voorzien van koolzuur?

Bedankt voor je reactie. Je hoeft niet voor ieder vat een rvs koppeling te hebben. Ik heb er 2 omdat ik nog wel eens een bierproeverij onder vrienden organiseer en dan
2 soorten bier wil tappen. Deze vaatjes moeten ca. 5 dagen van te voren gecarboniseerd worden. De vaatjes worden standaard geleverd met een afsluitbare dop of optioneel een drukregelaar als je meer suiker toevoegd.

   

Ik vul zo'n vat af met 8 gram suiker voor het afsluiten zodat er wat koolzuur word gevormd. Als ik de vaatjes ga tappen haal ik de sluitdop eraf en bevestig ik de rvs koppeling om het bier verder te carboniseren.  ik gebruik geen CO2 patroon maar een CO2 fles. De aanschaf is prijzig maar op termijn veel goedkoper dan CO2 patronen. Je kan op 2 manieren carboniseren. Binnen enkele dagen met een hoge CO2 druk of meer geleidelijk verspreid over ca. 5 dagen met een lagere druk en lage temperatuur. Het geleidelijk carboniseren heeft als voordeel dat de CO2 geleidelijker in het bier komt en dat schuimvorming daalt tot het minimum. Je wilt niet alleen maar schuim tappen. Dit kwam nog wel eens voor bij het gebruik van de partyvaatjes. Dit werd veroorzaakt door een te hoge CO2 druk in het vat. Ik zet de vaatjes in de koelkast met een druk van ca. 1 bar en 1x per dag schud ik het biervat stevig met een druk van 1,5 bar. Dit is maar heel kort en hiermee probeer ik net iets meer koolzuur in het bier te krijgen. Niet te veel want de vaatjes zijn bestand tegen een druk van 2 bar. De drukbeveiliging gaat boven de 2 bar CO2 los laten.

Appiehappie

Citaat van: Dugraph op 12-09-2017  10:48 uMooi verslag inderdaad. Zou het ook werken als je alleen de growler gebruikt, hergisten met suiker en dan tappen met een CO2 patroon? Zie onder voor een voorbeeld. Ik ben op zoek naar de meest simpele methode om toch een fatsoenlijk biertje te kunnen tappen.



Bedankt voor je reactie. Hergisten met suiker kan wel. De gist zal in de rand van het vat blijven liggen. Als je de tapslang korter maakt kan je voorkomen dat er gist mee getapt word. De drukbeveiliging met drukmeter op de rvs koppeling zorgt voor een veilige druk en je kunt altijd een paar dagen van te voren nog wat extra koolzuur toevoegen en voorzichtig wat schudden om wat meer koolzuur in je bier te krijgen.

Op onderstaande foto zie je de onderkant van het vaatje. Wit pijl is de lagere zijkant waar het gist kan blijven en de rode pijl is het hogere middenstuk waar je de tapslang positioneert. Het gist blijft achter in de zijrand.



De winkel waar ik mijn vaatjes koop verkoopt ook growlers met tap en koolzuurpatroonhouders. Je kan ook via AliExpress kopen maar je loop het risico dat je een
btw naheffing en inklaringkosten krijgt van de douane. Je kan het gokken.

Link: https://homebrewshop.be/nl/easydraft/1800-easydraft-50-picnic.html

Dugraph

Bedankt Appiehappie, helder! Misschien ga ik het een keer proberen. Ik had inderdaad al gezien dat er grote prijsverschillen zijn met Aliexpress maar Homebrewshop.be is de eerste die levert zonder extra invoerheffingen...

De partyvaatjes kunnen de druk van een goede hergisting niet aan. Ik ga dan uit van maximaal 3 vol. CO2 in het bier. Hoe zit dat met deze growlers? En zou je met een CO2 patroon (50bar?) koolzuur in het bier kunnen krijgen? Zonder hergisting met suiker dus.


Appiehappie

Citaat van: Dugraph op 13-09-2017  11:26 uBedankt Appiehappie, helder! Misschien ga ik het een keer proberen. Ik had inderdaad al gezien dat er grote prijsverschillen zijn met Aliexpress maar Homebrewshop.be is de eerste die levert zonder extra invoerheffingen...

De partyvaatjes kunnen de druk van een goede hergisting niet aan. Ik ga dan uit van maximaal 3 vol. CO2 in het bier. Hoe zit dat met deze growlers? En zou je met een CO2 patroon (50bar?) koolzuur in het bier kunnen krijgen? Zonder hergisting met suiker dus.
Hallo Dugraph. Ik zou wel het brouwsel laten vergisten in de growler. Het overdrukventiel zorgt ervoor dat dit goed verloopt. Je kan altijd CO2 aanvullen een paar dagen voordat je het bier gaat tappen. Het carboniseren op een lage temperatuur (4-5 graden) vereist geen hoge CO2 druk. Je CO2 patroon hoeft ook niet continue open te staan. Je hoort vaak al of er nog CO2 in het vat stroomt of niet. Als je vergist zit er al CO2 in je bier en met een CO2 patroon kan je dit aanvullen en op het metertje kan je zien of de druk niet te hoog is. Ik zelf carboniseer op 1 bar en schud af en toe het vat bij 1,5 bar druk. Hoe hoger de druk hoe groter de kans op schuim.

Fruitbiertje

Hoi AppieHappie.
Bedankt voor je antwoord terug.

CiteerJe hoeft niet voor ieder vat een rvs koppeling te hebben. Ik heb er 2 omdat ik nog wel eens een bierproeverij onder vrienden organiseer en dan
2 soorten bier wil tappen

Dat is mooi dat ik dan toch al wel meerdere vaatjes kan aanschaffen zonder voor elk vat een aparte koppeling nodig te hebben.
Is de dop zonder het ontluchtingsventiel, dus de dop die standaard bij het vaatje zit, wel makkelijk van het vaatje af te krijgen als je je bier laat hergisten in de growler?
Of staat er dan teveel druk op om hem los te draaien, en heb je toch echt wel een overdrukventiel nodig om de dop los te kunnen draaien?
Dat overdrukventiel van jou heb je toch om te zien of de druk niet te hoog wordt, en als dat zo is kan je hem zelf ontluchten, of doet die dat automatisch?
Zie dat het overdrukventiel maar tot ongeveer 1 bar gaat, is dat genoeg?

Citeerik gebruik geen CO2 patroon maar een CO2 fles. De aanschaf is prijzig maar op termijn veel goedkoper dan CO2 patronen.

Heb net zitten kijken wat de patronen kosten, en inderdaad zal een fles goedkoper zijn.
Maar de charme van deze vaatjes vind ik de bescheiden afmeting, en om dat te behouden denk ik toch dat ik zeker in eerste instantie voor patronen ga.
Waarschijnlijk zal ik later nog wel uitbreiden, en mogelijk dan voor een CO2 fles ga eventueel in combinatie met een corny keg.
Voorlopig zie ik dit als leuke instap in het thuistappen, en ook makkelijk om mee te nemen voor buiten de deur.
Ook omdat je de tapkraan en CO2 regulator ook weer op de cornelius keg kan gebruiken.
Nu alleen dan nog maar een goedkoop adresje vinden voor de CO2 patronen, maar dat zal ook wel lukken.

Sander00

Een heel duidelijk en helder verhaal. Ik raak hier heel enthousiast van aangezien het schoonmaken van flesjes nu ook niet het leukste werk is  :D

Er is echter nog een vraag AppieHappie.
Je geeft aan dat je de partyvaatjes nu gebruikt als opslag. Zit hier nog een limiet aan of kan je dit vergelijken met de opslag op fles?

En bij het overhevelen van het partyvat naar het tapvat geen kans dat het bier in aanraking komt met zuurstof? Of is dit te verwaarlozen?
Gr,
Sander

Appiehappie

Citaat van: Sander00 op 23-12-2017  22:08 uEen heel duidelijk en helder verhaal. Ik raak hier heel enthousiast van aangezien het schoonmaken van flesjes nu ook niet het leukste werk is  :D

Er is echter nog een vraag AppieHappie.
Je geeft aan dat je de partyvaatjes nu gebruikt als opslag. Zit hier nog een limiet aan of kan je dit vergelijken met de opslag op fles?

En bij het overhevelen van het partyvat naar het tapvat geen kans dat het bier in aanraking komt met zuurstof? Of is dit te verwaarlozen?
Gr,
Sander

Hallo Sander,

Ik gebruik de partyvaatjes als opslag omdat die vaatjes veel goedkoper zijn dan de chinese vaatjes. Ik heb twee chinese vaatjes die ik voor een feestje vul met bier uit een partyvaatje. Het overhevelen doe ik met koolzuurgas. Dus weinig of geen zuurstof. Dit doe zo'n 5-6 dagen voor de dag dat ik bier wil tappen. Daarna koel ik de vaatjes af tot 4-5 graden en zet ik ze onder druk. Na afkoeling het Chinese vaatje met bier flink schudden met 1,5 bar druk. Daarna draai ik de druk terug naar 1 bar. Dit doe ik iedere dag een keer. Na 5 dagen zit het koolzuur in het bier.



Hierboven zie je het partyvaatje en het Chinese vaatje met overheveling d.m.v. koolzuurgas.

De opslag in de partyvaatjes is onder minimale druk met een drukbeveiliging. In dit bier zit vaak weinig tot geen koolzuur omdat de druk niet optimaal is. De optimale koolzuur voeg ik pas toe in de chinese vaatjes. De partyvaatjes hebben ook maar een beperkt leven. Die gaan een paar jaar mee. Het is niet te vergelijken met een flesje. De druk in een flesje is niet te vergelijken met de druk in een partyvaatje. Als de druk gelijk zou zijn dan zou het partyvaatje op een zeker moment openscheuren. Ik heb dit meerdere malen meegemaakt. De drukbeveiliging op een partyvaatje zorgt echter voor te lage druk en weinig koolzuur in je bier. Maar voor opslag werkt dit prima. Ik ben wel van plan om meer Chinese vaatjes aan te schaffen. Het is een investering maar de chinese vaatjes gaan veel langer mee (rvs in plaats van blik).

Arthur B

Ondertussen een paar jaar verder...

Ik was benieuwd of @Appiehappie nog steeds enthousiast is over 5L blikken als opslag. Nog andere voortschrijdende inzichten wellicht?

Ook wil ik graag weten wat voor aansluiting je gebruikt om de partyvaatjes over te pompen.

Alvast bedankt!

Appiehappie

Hallo Arthur. Ik gebruik de blikken van 5 liter al enige jaren niet meer. Ik ben nu volledig overgegaan op rvs vaatjes. Ik heb nu 6 rvs vaatjes van 5 liter en 6 vaatjes van 1,8 liter in gebruik. De aansluiting voor het overpompen van het bier vindt je terug via de volgende link: Webshop.

Jacques


Biermannetje

Hallo @Appiehappie ,

Mooie opstelling! Ik ben inmiddels met een vergelijkbare opstelling bezig na je mooie tips. Loop echter tegen het probleem dat de fust met aansluitingen niet past zoals bij jou ook te zien is.
Hoe heb jij dit netjes op kunnen lossen?
Ik zit eraan te denken de helft van de deksel open te zagen zodat het lock mechanisme nog wel werkt maar ik achter meer ruimte heb. En dan iets van een schaaltje op het op gedeelte verlijmen om het toch af te kunnen sluiten.
Plus ik zie dat je een aparte tapkraan geïnstalleerd hebt. Is tappen niet mogelijk met de huidige kraan en externe bier leiding? Dit is natuurlijk makkelijker schoon te houden dan een andere tapkraan.
Waarschijnlijk heb jij hier ook over nagedacht 😉

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.