Koelbox of weckketel? En werkt een inductieplaat?

Gestart door Bassius, 11-09-2017 19:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bassius

Hoi allemaal,

Ik ben nog een beginnende brouwer, maar wil graag gaan moutbrouwen. Nu zie ik dat (vooral amerikanen) veel gebruik maken van een koelbox met tap/filter om te maischen, maar dat hier ook vaak een weckketel gebruikt wordt.

Is een weckketel nu veel makkelijker wanneer je meerstaps moet maischen, of maakt dat weinig verschil? Bij een koelbox moet je dan meer water toevoegen, terwijl dat bij een weck ketel weer niet hoeft niet. Wie heeft het verlossende antwoord? Een Coleman koelbox van 47 liter kost me hier in Duitsland ongeveer 50 euro. Een Weck ketel kost het dubbele, maar als dat kwa "gemak" veel beter is dan is dat een no-brainer.

Vraag twee die ik heb, gaat over het gebruik van een inductieplaat van IKEA. Onze kookpit (elektrisch) heeft onvoldoende vermogen om een grote pan goed warm te krijgen. Ik heb een grote ketel van ~30 liter, en die krijg ik op die normale kookpit niet aan de rollende kook. Nu dacht ik er aan om voor onder de 50 euro een losse inductiekookplaat te kopen van bijv. IKEA (of een ander) die ongeveer 2000W vermogen hebben. Zou het daarmee lukken om een pan van ~30L goed warm te houden?

Dan zou ik bijv. een weck ketel + inductieplaat met die grote pan kunnen gebruiken om te brouwen.

Bedankt!

Fruitbiertje

Heel veel ervaring heb ik nog niet, maar probeer je vraag te beantwoorden.
Zelf ben ik voor de koelbox gegaan omdat je makkelijker op de gewenste temperatuur blijft.
Veel recepten kan je met een 1 staps maisch doen.
Naar ik begreep van dit forum komen de meer staps maischschema's vooral van vroeger toen de mout van een andere kwaliteit was.
Wel heb je nog voor bijvoorbeeld witbier een kruidnagel rust, welke dan moeilijker te bewerkstellen is met een koelbox.
Een ander voordeel van een koelbox geef je zelf al aan, is de prijs.

De inductieplaat zou ik niet weten, maar heb zelf een elektrische ketel, soort van weck, die 2500 Watt heeft, en daar vrij makkelijk de rollende kook red.
Je weckketel zal dat ook wel redden, dus zou je die naast de koelbox, als kookketel kunnen gebruiken.
Heb je ook geen inductieplaat meer nodig. Blijf je wel met een pan zitten van 30 liter.
Er bestaan wel losse kookplaatjes die worden gebruikt, maar welke dat zijn, en hoeveel Watt :weetniet:

Dirtbag

Als je met een inductieplaat gaat werken ga je ook een goede pan nodig hebben waar het magnetisch effect goed op werkt. Ook die kosten meer.

Overweeg of je niet liever op flessengas kan gaan stoken, doe ik ook. Het maischen en het koken doe ik op een 9.5 kW brander op zo'n grijze gasfles, het spoelwater maak ik (langzaam) warm op een normale pit op mijn fornuis.

Je kan ook overwegen om direct voor een Easybrew/brewmonk/klarstein gaan. Dan moet je nog ergens je spoelwater vandaan halen. Voor de rest alle spullen die je anders ook nog nodig hebt.

Kijk ook even hoeveel vermogen de verschillende pitten van je fornuis hebben. Het heeft weinig zin om een 2 kW inductiepit te kopen als je 3,5 kW fornuis pit het ook al niet voldoende trekt.

db

Jeukstaardt

Ik gebruik een 2000 W inductieplaat van de Aldi om te maischen en bij kleinere volumes (max.15 L) om te koken. Mijn ervaring is dat die 2000 W eigenlijk net te krap is om een mooie rollende kook te krijgen en te houden, zeker bij volumes groter dan die 15 liter. Bovendien duurt het dus wel een tijd om aan het kookpunt te komen.
Warmhouden is geen probleem. Maischen gaat dan ook uitstekend met een weck ketel van 27 liter. Snel op temperatuur en makkelijk te regelen door het vermogen bij te stellen.
Wil je ook gaan koken met inductie zou ik je een zwaardere inductieplaat adviseren of een brander met hoog vermogen voor de volumes die jij noemt.

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 12-09-2017  17:20 uIk gebruik een 2000 W inductieplaat van de Aldi om te maischen en bij kleinere volumes (max.15 L) om te koken. Mijn ervaring is dat die 2000 W eigenlijk net te krap is om een mooie rollende kook te krijgen en te houden, zeker bij volumes groter dan die 15 liter. Bovendien duurt het dus wel een tijd om aan het kookpunt te komen.

Je ketel goed isoleren hebt veel. Het duurt korter om tot het kookpunt te komen en je krijgt een mooie rollende kook.

Bassius

Het "probleem" wat ik vooralsnog heb is dat ik gebonden ben tot de keuken omdat ik in mijn garage nog geen waterafvoer heb :( . Ik woon in Duitsland en nog niet iedereen/elke woning heeft een gas aansluiting. Hierdoor ben ik gebonden tot mijn elektrische kookplaat die het vaak al amper voor elkaar krijgt om een normale grote pan te verwarmen. Don't worry, de keuken staat nog op de planning om te vervangen ;-)

Tot die tijd wilde ik dus in de keuken wat aankloten, met elektrisch materiaal.... zonder dat het téveel kost. Zón Weckketel kan er nog wel vanaf hoor ;-)

Dund

Ik heb een inductieplaat om mijn spoelwater mee op temperatuur te brengen. Hier staat een grote weckpan op en die heb ik met 2000 W redelijk snel aan de 78 graden. Voor mij een ideale oplossing.

Brouwers

Ik brouw sinds kort met dit ding: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0050GD02Y/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1505284467&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=hendi+induktionskocher+3500&dpPl=1&dpID=31CiFLBli-L&ref=plSrch

Werkt heel fijn en 30 liter kan hij makkelijk aan de kook krijgen. Ik brouw zelf meestal 20 liter en dan is het fijn wat extra vermogen te hebben zodat de brouwdag niet te lang duurt.

seed7

Citaat van: Brouwers op 13-09-2017  08:37 uIk brouw sinds kort met dit ding: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0050GD02Y/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1505284467&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=hendi+induktionskocher+3500&dpPl=1&dpID=31CiFLBli-L&ref=plSrch

Bassius,

als je in Duitsland woont zoek dan in het Duitse hobbybrouwer forum naar bovengenoemde inductieplaat. Die Hendi is daar met enige regelmaat in de aanbieding voor ca. 90.- Ik weet alleen niet meer welke winkel. Met die Hendi inductie kun je tot ca. 70 l brouwen.

Passende pannen kun je ook op dat forum vinden, niet dat ik je hier wil wegjagen hoor :) maar daar brouwen er velen met deze apparatuur en weten wat waar te koop is.

Je kunt de Hendi gebruiken om alleen mee te koken, of om water mee te verwarmen of om mee te maischen. Je kunt die plaat zelfs met een externe thermostaat gebruiken, als je de plaat uit zet en weer aan start die op de laatst ingestelde waarde. De 'digitale' uitvoeringen starten op 0. Je thermostaat moet in staat zijn de plaat aan en uit te schakelen.

Als je er naast een Schlengler Thermoport zet, ipv een koelbox, heb je alles in RVS en kun je op alle mogelijke manieren brouwen. Je kunt in de thermoport een eenstapsmaisch doen, of je kunt er je verwarmde spoelwater in bewaren. Hoe je het ook doet, uiteindelijk kom je bijna niet om drie pannen, in welke vorm dan ook, heen.

Ingo

Bassius

Hey Ingo,

Bedankt voor je reactie! Ik heb al even snel gekeken en die Hendi kost alsnog ~120-130 euro. Daar komt dan nog een aparte pan e.d. bij, dus dan wordt het toch weer snel prijzig.

Wat is jullie ervaring met 2e hands kookplaten kopen? Ik vind zo'n Hendi her en der wel op wat 2e hands websites....


CeesM

Citaat van: Dirtbag op 12-09-2017  16:09 uJe kan ook overwegen om direct voor een Easybrew/brewmonk/klarstein gaan. Dan moet je nog ergens je spoelwater vandaan halen. Voor de rest alle spullen die je anders ook nog nodig hebt.
Dat zou ik hem ook aanraden. Zijn spoelwater kan hij met zijn 30 liter pan op zijn kookpit wel opwarmen.

Bassius

Kan nu deze ophalen voor 40 euro bij iemand, met RVS kraan. Dan ben ik al weer een stuk meer geholpen, want 40 euro is niet heel veel :)


thezewery

Citaat van: Bassius op 14-09-2017  09:22 uKan nu deze ophalen voor 40 euro bij iemand, met RVS kraan. Dan ben ik al weer een stuk meer geholpen, want 40 euro is niet heel veel :)


Ben wel benieuwd naar de rvs kraan. wij hebben exact dezelfde maar dat kraantje lijkt geen lang leven

Bassius

Citaat van: thezewery op 14-09-2017  12:53 uBen wel benieuwd naar de rvs kraan. wij hebben exact dezelfde maar dat kraantje lijkt geen lang leven

Is die kraan goed te vervangen door een grotere kraan? En hoe bevalt die ProfiCook jullie? Rollende kook mogelijk?

seed7

Heb een dergelijke maar gebruik het kraantje niet. Rotdingen. Gebruik een hevelfilter (JAVALfilter). Is ook handig na het koken met het hopgedoe.

Ingo

thezewery

Citaat van: Bassius op 14-09-2017  14:13 uIs die kraan goed te vervangen door een grotere kraan? En hoe bevalt die ProfiCook jullie? Rollende kook mogelijk?
Geen idee. En tot nog toe enkel om te wecken gebruikt.

Bassius

Nou,

X-maanden later en ik heb nog niets gekocht of gemaakt. Afgelopen week wel een leuke bon van Bol.com gekregen van mijn werkgever dus wil ik daar het een en ander gaan kopen om te kunnen beginnen. Ga me trouwens aanmelden bij een brouwclub net over de grens in Belgie waar ik ook kan brouwen. Toch wil ik graag ook nog thuis kunnen brouwen dus mijn zoektocht gaat door.

Waarschijnlijk gaat het sowieso één grote koelbox worden om te maischen. Wellicht nog een tweede zodat ik die kan ombouwen naar HLT, met zo'n hitte element erin ...

Die 3.5 kW kookplaten komen helaas niet zo heel vaak voorbij trouwens!

jaapz

Ik maisch in een koelbox met een "brew bag" als filter. Werkt prima. Meerstaps maischen is wat lastiger omdat dan water moet toevoegen van bepaalde temperaturen en ik mis dan vaak de doeltemperatuur. Maisch dus ook bijna altijd met 1 stap, waarna ik filter en dan spoel ik met de  "batch sparge" methode. Dat betekent gewoon na al je maischwater weggefiltert te hebben, voeg je je volledige spoelwatervolume toe en roer je goed door, waarna je filterbed weer laat settelen en je nog eens filtert. Spoelen doe ik tegenwoordig gewoon met heet water uit de kraan.

De brew bag filter kan ik van harte aanbevelen, werkt als een tiet. Ik zie op andere fora regelmatig langskomen dat mensen meerstaps maischen in een koelbox met zo'n elektrisch element erin, maar dan moet je wel oppassen dat de boel niet aanbrand, en dat de filterzak niet tegen het element aan komt. Het lijkt me dan ook niet onverstandig om de maisch te recirculeren, ook om aanbranden te voorkomen en te zorgen voor een goede temperatuurverdeling.

Ik haal met mijn werkwijze meestal tussen de 75 en 80% rendement, waar ik best tevreden mee ben.

Bassius

Hey Jaap,

Waar heb je die zak vandaan?

Ik kan in een koelbox ook gewoon een apart filter maken van koperen leiding (of dat RVS gaas). Dan hoef ik niet per se een zak te gebruiken.

Is het geen gigantische bende als zo'n grote zak met druipend mout moet verplaatsen?

Groet,
Bas

jaapz

Citaat van: Bassius op 28-12-2017  13:55 uHey Jaap,

Waar heb je die zak vandaan?

Ik kan in een koelbox ook gewoon een apart filter maken van koperen leiding (of dat RVS gaas). Dan hoef ik niet per se een zak te gebruiken.

Is het geen gigantische bende als zo'n grote zak met druipend mout moet verplaatsen?

Groet,
Bas
Bewerk bericht


Ik heb mijne van van der kooy ik had verwacht dat Brouwmarkt deze ook wel zou hebben, maar blijkbaar niet...

Ik had eerst ook een aparte filter, maar had daar toch redelijk vaak het probleem dat de boel vast liep. Dat heb ik sinds ik een brew bag heb niet meer.

De zak maakt het opruimen van de mout juist een stuk makkelijker, aangezien je in 1 keer alle mout uit je koelbox kan halen. De zak zelf spoel je even om, even laten drogen, en klaar is kees. Ik brouw wel kleine hoeveelheden, maar 10 L in 1 keer. Ik denk dat het met grotere hoeveelheden ook wel moet werken maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Fruitbiertje

CiteerNou,

X-maanden later en ik heb nog niets gekocht of gemaakt.

Als je toch nog niks gemaakt of gekocht hebt, kijk dan eens naar de easybrew ,brewmonk, of de klarstein mundshenk.
Hiermee heb je eigenlijk al gelijk alles om een biertje te brouwen.
Ook neemt het als je het niet veel ruimte in als je hem niet gebruikt, en kan je op constante wijze bier brouwen.
Het is wel een grotere uitgave, maar als je alles bij elkaar optelt aan losse onderdelen kom je ook wel aardig in de buurt.
Nadeel is wel dat deze niet bij bol.com te koop is, dus je kado bon zal je er niet voor kunnen gebruiken.

Als ik het nu opnieuw zou doen met de kennis van nu, dan kocht ik wel een alles in 1 apparaat.
Gemak en eenvoud
Denk er in ieder geval over na, voordat je losse pannen, koelboxen, kookplaten en maischzakken gaat kopen.
Veel zijn ook zo begonnen, maar toch uiteindelijk naar de 1 pans ketel overgestapt.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Bassius op 28-12-2017  13:55 uIs het geen gigantische bende als zo'n grote zak met druipend mout moet verplaatsen?
Valt wel mee.
Ik til de elektrisch water/ glüwein koker op en neem het het spul naar buiten.
Bij de groene container til ik de mash kookzak uit de koker en leeg de zak.

Bassius

Citaat van: Fruitbiertje op 28-12-2017  15:01 uAls je toch nog niks gemaakt of gekocht hebt, kijk dan eens naar de easybrew ,brewmonk, of de klarstein mundshenk.
Hiermee heb je eigenlijk al gelijk alles om een biertje te maken.
Ook neemt het als je het niet veel ruimte in als je hem niet gebruikt, en kan je op constante wijze bier brouwen.
Het is wel een grotere uitgave, maar als je alles bij elkaar optelt aan losse onderdelen kom je ook wel aardig in de buurt.
Nadeel is wel dat deze niet bij bol.com te koop is, dus je kado bon zal je er niet voor kunnen gebruiken.

Als ik het nu opnieuw zou doen met de kennis van nu, dan kocht ik wel een alles in 1 apparaat.
Gemak en eenvoud
Denk er in ieder geval over na, voordat je losse pannen, koelboxen, kookplaten en maischzakken gaat kopen.
Veel zijn ook zo begonnen, maar toch uiteindelijk naar de 1 pans ketel overgestapt.

Bedankt,

Ik zal er eens over nadenken, maar moet zeggen dat 400 Euro toch nog een flink bedrag is.

Rich

Ligt er ook een beetje aan of je veel vrije tijd hebt en het ziet zitten om te knutselen. Al met al geef je dan ook veel uit is mijn ervaring, je ziet altijd weer iets dat beter kan, en daar gaat weer een bestelling met bijbehorende verzendkosten. Zo'n Klarstein is stekker erin en gaan.

 Mocht je wel knutselzin hebben, kijk dan eens bij Brewpi.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Bassius op 28-12-2017  15:19 uIk zal er eens over nadenken, maar moet zeggen dat 400 Euro toch nog een flink bedrag is.
Inderdaad, ga eerst wat prutsen met eigenbouw dingen, verschillende mouten, hoppen en zo.
Na een jaar of wat, weet je wat je ding is.
Ik weet het na 25 jaar nog steeds niet!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.