Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Koelbox of weckketel? En werkt een inductieplaat?  (gelezen 1268 keer)

Offline Bassius

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Koelbox of weckketel? En werkt een inductieplaat?
« Gepost op: 11-09-2017 19:46 u »
Hoi allemaal,

Ik ben nog een beginnende brouwer, maar wil graag gaan moutbrouwen. Nu zie ik dat (vooral amerikanen) veel gebruik maken van een koelbox met tap/filter om te maischen, maar dat hier ook vaak een weckketel gebruikt wordt.

Is een weckketel nu veel makkelijker wanneer je meerstaps moet maischen, of maakt dat weinig verschil? Bij een koelbox moet je dan meer water toevoegen, terwijl dat bij een weck ketel weer niet hoeft niet. Wie heeft het verlossende antwoord? Een Coleman koelbox van 47 liter kost me hier in Duitsland ongeveer 50 euro. Een Weck ketel kost het dubbele, maar als dat kwa "gemak" veel beter is dan is dat een no-brainer.

Vraag twee die ik heb, gaat over het gebruik van een inductieplaat van IKEA. Onze kookpit (elektrisch) heeft onvoldoende vermogen om een grote pan goed warm te krijgen. Ik heb een grote ketel van ~30 liter, en die krijg ik op die normale kookpit niet aan de rollende kook. Nu dacht ik er aan om voor onder de 50 euro een losse inductiekookplaat te kopen van bijv. IKEA (of een ander) die ongeveer 2000W vermogen hebben. Zou het daarmee lukken om een pan van ~30L goed warm te houden?

Dan zou ik bijv. een weck ketel + inductieplaat met die grote pan kunnen gebruiken om te brouwen.

Bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fruitbiertje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: Koelbox of weckketel? En werkt een inductieplaat?
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2017 15:40 u »
Heel veel ervaring heb ik nog niet, maar probeer je vraag te beantwoorden.
Zelf ben ik voor de koelbox gegaan omdat je makkelijker op de gewenste temperatuur blijft.
Veel recepten kan je met een 1 staps maisch doen.
Naar ik begreep van dit forum komen de meer staps maischschema's vooral van vroeger toen de mout van een andere kwaliteit was.
Wel heb je nog voor bijvoorbeeld witbier een kruidnagel rust, welke dan moeilijker te bewerkstellen is met een koelbox.
Een ander voordeel van een koelbox geef je zelf al aan, is de prijs.

De inductieplaat zou ik niet weten, maar heb zelf een elektrische ketel, soort van weck, die 2500 Watt heeft, en daar vrij makkelijk de rollende kook red.
Je weckketel zal dat ook wel redden, dus zou je die naast de koelbox, als kookketel kunnen gebruiken.
Heb je ook geen inductieplaat meer nodig. Blijf je wel met een pan zitten van 30 liter.
Er bestaan wel losse kookplaatjes die worden gebruikt, maar welke dat zijn, en hoeveel Watt :weetniet:

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #2 Gepost op: 12-09-2017 16:09 u »
Als je met een inductieplaat gaat werken ga je ook een goede pan nodig hebben waar het magnetisch effect goed op werkt. Ook die kosten meer.

Overweeg of je niet liever op flessengas kan gaan stoken, doe ik ook. Het maischen en het koken doe ik op een 9.5 kW brander op zo'n grijze gasfles, het spoelwater maak ik (langzaam) warm op een normale pit op mijn fornuis.

Je kan ook overwegen om direct voor een Easybrew/brewmonk/klarstein gaan. Dan moet je nog ergens je spoelwater vandaan halen. Voor de rest alle spullen die je anders ook nog nodig hebt.

Kijk ook even hoeveel vermogen de verschillende pitten van je fornuis hebben. Het heeft weinig zin om een 2 kW inductiepit te kopen als je 3,5 kW fornuis pit het ook al niet voldoende trekt.

db

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #3 Gepost op: 12-09-2017 17:20 u »
Ik gebruik een 2000 W inductieplaat van de Aldi om te maischen en bij kleinere volumes (max.15 L) om te koken. Mijn ervaring is dat die 2000 W eigenlijk net te krap is om een mooie rollende kook te krijgen en te houden, zeker bij volumes groter dan die 15 liter. Bovendien duurt het dus wel een tijd om aan het kookpunt te komen.
Warmhouden is geen probleem. Maischen gaat dan ook uitstekend met een weck ketel van 27 liter. Snel op temperatuur en makkelijk te regelen door het vermogen bij te stellen.
Wil je ook gaan koken met inductie zou ik je een zwaardere inductieplaat adviseren of een brander met hoog vermogen voor de volumes die jij noemt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 12-09-2017 23:05 u »
Ik gebruik een 2000 W inductieplaat van de Aldi om te maischen en bij kleinere volumes (max.15 L) om te koken. Mijn ervaring is dat die 2000 W eigenlijk net te krap is om een mooie rollende kook te krijgen en te houden, zeker bij volumes groter dan die 15 liter. Bovendien duurt het dus wel een tijd om aan het kookpunt te komen.

Je ketel goed isoleren hebt veel. Het duurt korter om tot het kookpunt te komen en je krijgt een mooie rollende kook.

Offline Bassius

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2017 08:10 u »
Het "probleem" wat ik vooralsnog heb is dat ik gebonden ben tot de keuken omdat ik in mijn garage nog geen waterafvoer heb :( . Ik woon in Duitsland en nog niet iedereen/elke woning heeft een gas aansluiting. Hierdoor ben ik gebonden tot mijn elektrische kookplaat die het vaak al amper voor elkaar krijgt om een normale grote pan te verwarmen. Don't worry, de keuken staat nog op de planning om te vervangen ;-)

Tot die tijd wilde ik dus in de keuken wat aankloten, met elektrisch materiaal.... zonder dat het téveel kost. Zón Weckketel kan er nog wel vanaf hoor ;-)

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2017 08:37 u »
Ik heb een inductieplaat om mijn spoelwater mee op temperatuur te brengen. Hier staat een grote weckpan op en die heb ik met 2000 W redelijk snel aan de 78 graden. Voor mij een ideale oplossing.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 13-09-2017 08:37 u »
Ik brouw sinds kort met dit ding: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0050GD02Y/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1505284467&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=hendi+induktionskocher+3500&dpPl=1&dpID=31CiFLBli-L&ref=plSrch

Werkt heel fijn en 30 liter kan hij makkelijk aan de kook krijgen. Ik brouw zelf meestal 20 liter en dan is het fijn wat extra vermogen te hebben zodat de brouwdag niet te lang duurt.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 13-09-2017 10:23 u »
Ik brouw sinds kort met dit ding: https://www.amazon.de/gp/aw/d/B0050GD02Y/ref=mp_s_a_1_1?ie=UTF8&qid=1505284467&sr=8-1&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=hendi+induktionskocher+3500&dpPl=1&dpID=31CiFLBli-L&ref=plSrch

Bassius,

als je in Duitsland woont zoek dan in het Duitse hobbybrouwer forum naar bovengenoemde inductieplaat. Die Hendi is daar met enige regelmaat in de aanbieding voor ca. 90.- Ik weet alleen niet meer welke winkel. Met die Hendi inductie kun je tot ca. 70 l brouwen.

Passende pannen kun je ook op dat forum vinden, niet dat ik je hier wil wegjagen hoor :) maar daar brouwen er velen met deze apparatuur en weten wat waar te koop is.

Je kunt de Hendi gebruiken om alleen mee te koken, of om water mee te verwarmen of om mee te maischen. Je kunt die plaat zelfs met een externe thermostaat gebruiken, als je de plaat uit zet en weer aan start die op de laatst ingestelde waarde. De 'digitale' uitvoeringen starten op 0. Je thermostaat moet in staat zijn de plaat aan en uit te schakelen.

Als je er naast een Schlengler Thermoport zet, ipv een koelbox, heb je alles in RVS en kun je op alle mogelijke manieren brouwen. Je kunt in de thermoport een eenstapsmaisch doen, of je kunt er je verwarmde spoelwater in bewaren. Hoe je het ook doet, uiteindelijk kom je bijna niet om drie pannen, in welke vorm dan ook, heen.

Ingo

Offline Bassius

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2017 13:04 u »
Hey Ingo,

Bedankt voor je reactie! Ik heb al even snel gekeken en die Hendi kost alsnog ~120-130 euro. Daar komt dan nog een aparte pan e.d. bij, dus dan wordt het toch weer snel prijzig.

Wat is jullie ervaring met 2e hands kookplaten kopen? Ik vind zo'n Hendi her en der wel op wat 2e hands websites....

Offline CeesM

• Vol lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #10 Gepost op: 13-09-2017 14:13 u »
Je kan ook overwegen om direct voor een Easybrew/brewmonk/klarstein gaan. Dan moet je nog ergens je spoelwater vandaan halen. Voor de rest alle spullen die je anders ook nog nodig hebt.
Dat zou ik hem ook aanraden. Zijn spoelwater kan hij met zijn 30 liter pan op zijn kookpit wel opwarmen.

Offline Bassius

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14-09-2017 09:22 u »
Kan nu deze ophalen voor 40 euro bij iemand, met RVS kraan. Dan ben ik al weer een stuk meer geholpen, want 40 euro is niet heel veel :)

https://www.amazon.de/PC-EKA-1066-Einkocher-und-Hei%C3%9Fgetr%C3%A4nkeautomat/dp/B00NUISOAC

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 14-09-2017 12:53 u »
Kan nu deze ophalen voor 40 euro bij iemand, met RVS kraan. Dan ben ik al weer een stuk meer geholpen, want 40 euro is niet heel veel :)

https://www.amazon.de/PC-EKA-1066-Einkocher-und-Hei%C3%9Fgetr%C3%A4nkeautomat/dp/B00NUISOAC
Ben wel benieuwd naar de rvs kraan. wij hebben exact dezelfde maar dat kraantje lijkt geen lang leven

Offline Bassius

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 14-09-2017 14:13 u »
Ben wel benieuwd naar de rvs kraan. wij hebben exact dezelfde maar dat kraantje lijkt geen lang leven

Is die kraan goed te vervangen door een grotere kraan? En hoe bevalt die ProfiCook jullie? Rollende kook mogelijk?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #14 Gepost op: 14-09-2017 14:29 u »
Heb een dergelijke maar gebruik het kraantje niet. Rotdingen. Gebruik een hevelfilter (JAVALfilter). Is ook handig na het koken met het hopgedoe.

Ingo

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 15-09-2017 10:33 u »
Is die kraan goed te vervangen door een grotere kraan? En hoe bevalt die ProfiCook jullie? Rollende kook mogelijk?
Geen idee. En tot nog toe enkel om te wecken gebruikt.

Tags: