Waarom langer koken dan 90 minuten

Gestart door Edwin brouwt, 11-09-2017 18:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin brouwt

Ik heb een recept gevonden voor een bovengistend bokbier (jaja) wat ik wil brouwen, maar daar zie ik een kooktijd van 110 minuten.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=29348.0

Waarom zou dat zijn en wat zijn de gevolgen, behalve dat je meer verdamping hebt?

William

Wat meer karamelisatie? Bij een donkere bok wel passend.

Edwin brouwt

Karamelisatie is prima. Voor de rest geen nadelige effecten op de smaak?

chthon

Bij koken krijg je geen karamelisatie. Karamelisatie treedt pas op bij 160° C. Bock moet heel helder zijn. Misschien wordt er langer gekookt om meer proteïne uit het wort te krijgen.

Haagse Wouter

Citaat van: chthon op 12-09-2017  20:40 uBij koken krijg je geen karamelisatie. Karamelisatie treedt pas op bij 160° C. Bock moet heel helder zijn. Misschien wordt er langer gekookt om meer proteïne uit het wort te krijgen.

Wat de reden dan ook mag zijn ervoor, langer koken zorgt wel degelijk voor donkerder bier.
Maar dit kom inderdaad niet door karamellisatie maar door de Maillardreactie.

Drents Hopbier

Citaat van: chthon op 12-09-2017  20:40 uBij koken krijg je geen karamelisatie. Karamelisatie treedt pas op bij 160° C. Bock moet heel helder zijn. Misschien wordt er langer gekookt om meer proteïne uit het wort te krijgen.

Tijdens het koken worden extra kleur-en smaakstoffen gevormd door karamelisatie, melanoïdevorming en extractie uit de hop. Zo werd mij destijds verteld tijdens bezoek aan brouwerij de Gouden Boom in Brugge. Daar werd ook extra lang gekookt.

Hopbier

Edwin brouwt

Zou je in een pan met 100 graden wort geen karamelisatie krijgen omdat de bodem (waar een hele hete vlam of elektrisch element zit) veel heter is, lijkt me wel toch?

Ik ken maillard alleen van het vlees braden... Wat doet dat met bier?

chthon

  • De bodem van de kookketel zal nooit heet genoeg worden om pyrolyse van suikers in het wort te veroorzaken. Dus geen karamelisering.
  • Maillard reactie gebeurt inderdaad op alle temperaturen, maar:
    • Gaan pas echt snel vanaf 140° C
    • Ze gaan ook sneller bij een hogere (basisch, minder zuur) pH, maar na een goeie maish zou dit veel minder invloed mogen hebben
  • Melanoidine wordt gevormd door Maillard reacties, dus bij een goede mash gaat dit ook minimaal zijn

Wanneer je Munich mout gebruikt voor een bock, dan heb je sowieso kleur en smaak door Maillard reacties tijdens het drogen en kilnen van de mout. Ik vermoed dat het beetje melanoidine en maillard reacties vanwege het koken in het niet vallen ten opzichte van de bijdrage geleverd door Munich mout.

Edwin brouwt

Resume: dus de 110 minuten koken kan ik net zo goed terugbrengen naar 90?

Want dan moet ik nl even mijn verdampingverlies aanpassen.  :brouwen:

Twan84

Heeft langer koken ook gevolgen op je begin SG?

Markiej87

Citaat van: Twan84 op 13-09-2017  22:05 uHeeft langer koken ook gevolgen op je begin SG?
Jep, je verdampt meer water dus je begin SG wordt hoger.

hansHalberstadt

In principe hoef je niet langer te koken dan 90 minuten, mits de eiwituitvlokking goed is gelukt en je dus heldere wort hebt met vlokken eiwit. als dat bij 90 minuten nog niet het geval is is er toch iets misgegaan. Langer koken om tot het juiste SG of volume te komen is op zich al het bewijs dat het de volgende keer beter kan. kleur hoor je eigenlijk te sturen met je ingrediënten en niet met je kooktijd.
 

Hai

Citaat van: EdwinBrouwt op 13-09-2017  21:53 uResume: dus de 110 minuten koken kan ik net zo goed terugbrengen naar 90?

Want dan moet ik nl even mijn verdampingverlies aanpassen.  :brouwen:
Mijn ervaring is dat 75 min koken al genoeg is :degroeten:

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 11-09-2017  22:18 uKaramelisatie is prima. Voor de rest geen nadelige effecten op de smaak?

Zoals hiervoor al is geschreven meer Maillardproducten. Maillardproducten zijn verbindingen tussen aminozuren en suikers. Je krijgt ze bij het bakken van vlees en brood, maar dus bij het eesten van mout. Maar ook bij het koken van het wort. Temperatuur en duur zijn belangrijke factoren die van invloed zijn bij vorming van Maillardproducten.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Maillardreactie

Maillardproducten kunnen een positieve invloed hebben bij veel donkere bieren bieren.
Bij lichte bieren met een frisse smaak zijn ze snel ongewenst.
Je keuze om lang of kort te koken zou je dus ook moeten laten afhangen van het bier dat je brouwt.

Edwin brouwt

Het wordt een bokbier, waar dit volgens mij enigszins gewenst is?

Ik ga zo starten met brouwen  :brouwen: , kooktijd naar 90 minuten teruggebracht. We gaan het meemaken!

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-09-2017  22:52 uMaillardproducten kunnen een positieve invloed hebben bij veel donkere bieren bieren.
Bij lichte bieren met een frisse smaak zijn ze snel ongewenst.
Je keuze om lang of kort te koken zou je dus ook moeten laten afhangen van het bier dat je brouwt.
Maar die Maillardproducten zitten ook al in de mout, dus kun je bij je moutkeuze ook al rekening mee houden. De vraag is dus of je eea af zou moeten willen hangen van het koken, of dat je het beter gewoon met je recept op zou kunnen lossen. Je gaat ook niet bewust te veel wort maken omdat je het later toch weer in kunt koken, als je er bij het maischen en spoelen al rekening mee kunt houden. Langer koken kost meer energie, dus moet je een goede reden hebben om dat te willen.

Koen S

Citaat van: EdwinBrouwt op 15-09-2017  08:28 uHet wordt een bokbier, waar dit volgens mij enigszins gewenst is?

Ik ga zo starten met brouwen  :brouwen: , kooktijd naar 90 minuten teruggebracht. We gaan het meemaken!

Ik kook altijd maar 60 minuten, prima biertjes.

beermenke

Ik maisch 70 min en kook 70 min
Mijn in het algemeen iets donkere en zwaardere bieren zijn na 6 maanden top. Ik probeer nog steeds een voorraadje op te bouwen want bieren van ca 1 jaar zijn super.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-09-2017  09:09 uMaar die Maillardproducten zitten ook al in de mout, dus kun je bij je moutkeuze ook al rekening mee houden. De vraag is dus of je eea af zou moeten willen hangen van het koken, of dat je het beter gewoon met je recept op zou kunnen lossen. Je gaat ook niet bewust te veel wort maken omdat je het later toch weer in kunt koken, als je er bij het maischen en spoelen al rekening mee kunt houden. Langer koken kost meer energie, dus moet je een goede reden hebben om dat te willen.

Natuurlijk zitten er ook Maillardproducten in de mout.
Waar ik op doel is dat als je langer kookt dit gevolgen heeft voor de kleur en de smaak van je bier. Extra Maillardproducten kan niet zo veel kwaad in een donker bier maar bij een lichtgekleurd bier wil je het niet hebben. Voor heel licht gekleurde bieren is het verstandig om korter dan 90 minuten te koken.

Toch is heel kort koken (korter dan 60 minuten) ook niet aan te bevelen. Door het koken verdampen stoffen die een smaakafwijking kunnen gegeven en het langdurig koken zorgt ook voor het omzetten van alfazuren in iso-alfazuren. Iso-alfazuren zijn veel bitterder dan alfazuren.

hansHalberstadt

Omzetting naar iso-alfazuren verloopt asymptotisch, dus na ca een uur komen er volgens de diverse modellen nog nauwelijks iso-alfazuren bij en ook de stoffen waar je vanaf wilt zijn dan vrijwel allemaal uitgedampt en de benodigde eiwitten uitgevlokt. Langer koken dan 1.5 uur voegt dan niet veel voordelen meer toe maar kost wel veel energie dus geld. Die 1.5 uur is dus een praktisch optimum en zoals met alle optima geldt op de top van een optimum dat de raaklijn daar horizontaal loopt maw de invloed op voor en nadelen is 0, dus iets links of rechts van het optimum maakt nauwelijks iets uit. (behalve voor het optimum mbt energieverbruik want dat optimum ligt bij tijd=0)

Jacques

Het klopt dat je na 60 minuten koken niet heel veel meer omzetting krijgt. Maar er is nog enige extra omzetting.

Naar mijn idee heeft het ook weinig zin om langer dan 90 minuten te koken.
Toch zijn er brouwerijen die zweren bij 120 minuten koken. Ze doen dat vooral om pre-DMS kwijt te raken. Echter er zijn tegenwoordig allerlei technieken beschikbaar (wort strippen) waardoor dit meer noodzakelijk is.
De lambiekbrouwers koken zelfs 4 à 5 uur. Ze zouden dat doen om meer dextrine te splitsen. Zie een eerdere discussie hierover http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22105.msg333041.html#msg333041

Winne2

Over kooklengte gesproken. Zij hebben een test gedaan. Best interessant. De vraag is inderdaad of maillard reactie's optreden in kokende wort omdat de temperatuur niet hoog genoeg komt. Dit zie je namelijk pas bij hogere temperaturen, b.v. als je zelf kandijsuiker/siroop maakt ook gebeuren.
http://brulosophy.com/2017/11/13/boil-length-pt-3-60-minutes-vs-180-minutes-exbeeriment-results/

Jacques

Citaat van: Winne2 op 06-12-2017  11:25 uOver kooklengte gesproken. Zij hebben een test gedaan. Best interessant. De vraag is inderdaad of maillard reactie's optreden in kokende wort omdat de temperatuur niet hoog genoeg komt. Dit zie je namelijk pas bij hogere temperaturen, b.v. als je zelf kandijsuiker/siroop maakt ook gebeuren.
http://brulosophy.com/2017/11/13/boil-length-pt-3-60-minutes-vs-180-minutes-exbeeriment-results/

Het is bekend dat langer koken leidt tot een donkere kleur. Dit is vooral het gevolg door vorming Maillard producten.
Zie ook Wort boiling today - old and new aspects
en The influence of thermal load during wort boiling on the flavour stability of beer

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.