Inconsistentie in flessen

Gestart door Braspan, 11-09-2017 16:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Braspan

Hi,

We merken soms dat sommige flesjes bij het openen afwijken van de rest van de batch, bijv. in de vorm van te veel koolzuur of juist te weinig. Graag jullie ideeën over de mogelijke oorzaken hiervan.

Wat meer details: we brouwen momenteel 160 liter, en vullen deze af in een aantal fusten en zo'n 15 kratten van 24 flesjes per stuk. We vullen niet direct af vanuit de gisttank, maar hevelen eerst over naar een (schoongemaakte en gedesinfecteerde) ketel zodat we goed kunnen meten wat de inhoud is om het juiste suikergehalte te bepalen. Momenteel hanteren we 6 gram kristalsuiker per liter. Het resultaat in de fles is nogmaals grotendeels goed, maar we blijven af en toe een flesje tegenkomen waarin het resultaat afwijkt van de rest. Flesjes worden allen schoongemaakt met Arsegan Puro Oxi (doorspoelen en drogen).

Gr,
Berry

ciesvandekwis

Kan liggen aan flesjes, onzuiverheden die achterblijven  / of slechte menging van je bottelsuiker.

Koen S

Hoe voeg je de bottelsuiker toe? Kook je deze eerst in water en voeg je deze suikerstroop toe aan het bottelvat?

Braspan

We lossen de suiker op in kleine hoeveelheid gekookt water een voegen dit toe aan de ketel met bier, daarna goed roeren met gedesinfecteerde lepel. Precies zoals je aangeeft dus.

Ik zit zelf inderdaad te denken aan flesjes die niet helemaal schoon zijn hoewel het van dezelfde nieuwe pallet aan flesjes komt.

thezewery

En als je eerst het suikerwater in het bottelvat giet en dan daarop het bier laat lopen? Scheelt roeren en vanzelf een betere menging.

Braspan

Dat is zeker een goed idee ware het niet dat we het bottelvat gebruiken om eerst te meten hoeveel suiker we nodig hebben.

Chris71

Je zegt dat je suiker oplost in een kleine hoeveelheid water. Als je te weinig neemt, wordt de suikeroplossing te dik en mengt het niet goed. Houdt minstens een verhouding van 1:2 aan, dus bv 100gr suiker op minimaal 200ml water. Liefst iets meer.

muldereric

Het kunnen ook de kroonkurken zijn die niet 100% sluiten en daardoor langzaam koolzuur lekken over tijd.
Week je de kroonkurken in warm water (met star san) alvorens je begint met bottelen?

Braspan


Goede tip mbt de hoeveelheid water, doen we volgens mij al, maar ga ik zaterdag extra rekening mee houden. Ik vermoed daarnaast dat sommige flesjes niet 100% schoon zijn gemaakt, aangezien 2 flesjes uit dezelfde doos bijv. plat slaan.

We desinfecteren de kroonkurken overigens ook met Arsegan Puro Oxi.

muldereric

Schoonmaken met Puro Oxi is een mogelijkheid, maar desinfecteren doe je er niet mee [emoji6].
Puro oxi is een licht schoonmaakmiddel geen desinfectans.
De reden voor het weken van de doppen heeft te maken met het zacht worden van de kunststof voering van de dop waardoor hij vaak net iets beter afsluit bij het cappen.

brouwmus

Citaat van: muldereric op 14-09-2017  08:41 uSchoonmaken met Puro Oxi is een mogelijkheid, maar desinfecteren doe je er niet mee [emoji6].
Puro oxi is een licht schoonmaakmiddel geen desinfectans.
De reden voor het weken van de doppen heeft te maken met het zacht worden van de kunststof voering van de dop waardoor hij vaak net iets beter afsluit bij het cappen.

Gaan ze dan niet roesten na verloop van tijd?

Ik dacht dat het daarom niet raadzaam was om de kroonkurken te desinfecteren, mits je ze normaal behandelt (dus schoon, vanuit de verpakking, gebruiken).

muldereric

Citaat van: brouwmus op 14-09-2017  11:09 uGaan ze dan niet roesten na verloop van tijd?

Ik dacht dat het daarom niet raadzaam was om de kroonkurken te desinfecteren, mits je ze normaal behandelt (dus schoon, vanuit de verpakking, gebruiken).
Ik heb er nog geen last van gehad. Ik laat de doppen weken in goed warm water (niet té warm ivm plastic) voor een half uur en pers ze dan op de fles. Daarna ff dopjes afdrogen en klaar.

brouwmus

Oké Eric, weer wat geleerd, bedankt.

Braspan

Citaat van: muldereric op 14-09-2017  08:41 uSchoonmaken met Puro Oxi is een mogelijkheid, maar desinfecteren doe je er niet mee [emoji6].
Puro oxi is een licht schoonmaakmiddel geen desinfectans.
De reden voor het weken van de doppen heeft te maken met het zacht worden van de kunststof voering van de dop waardoor hij vaak net iets beter afsluit bij het cappen.

Waar desinfecteer jij dan mee? Volgens Brouwmarkt kun je Puro Oxi gebruiken ook voor het desinfecteren van de flesjes, wat wij dan ook doen.

Overigens zijn wij er vorige week achter gekomen dat de tweede batch ook zuur was. Aangezien dit voor het flessen vullen al zal er een bacterie voor het afvullen in zijn geslopen. Aankomende zaterdag dus nog schoner werken, en we stappen af van de gist die we gebruikten: 2 keer gebruikt, en 2 keer mis, daarvoor nooit problemen gehad, daar moet iets mis zijn gegaan.

Easywoods

Citaat van: Braspan op 28-09-2017  09:36 uWaar desinfecteer jij dan mee? Volgens Brouwmarkt kun je Puro Oxi gebruiken ook voor het desinfecteren van de flesjes, wat wij dan ook doen.

Overigens zijn wij er vorige week achter gekomen dat de tweede batch ook zuur was. Aangezien dit voor het flessen vullen al zal er een bacterie voor het afvullen in zijn geslopen. Aankomende zaterdag dus nog schoner werken, en we stappen af van de gist die we gebruikten: 2 keer gebruikt, en 2 keer mis, daarvoor nooit problemen gehad, daar moet iets mis zijn gegaan.

Ik was ook in de veronderstelling dat Puro Oxi zou desinfecteren totdat ik er al lezende achter kwam dat dat maar voor een (heel) klein deel waar is... Het heeft nooit tot problemen geleid maar beter kun je desinfecteren met Star San of een vergelijkbaar product  ;)

Braspan

Citaat van: Easywoods op 28-09-2017  10:00 uIk was ook in de veronderstelling dat Puro Oxi zou desinfecteren totdat ik er al lezende achter kwam dat dat maar voor een (heel) klein deel waar is... Het heeft nooit tot problemen geleid maar beter kun je desinfecteren met Star San of een vergelijkbaar product  ;)

En welk Star San product heb je het dan over? Stuur even een link op bij Brouwmarkt.nl bijv? Alvast bedankt.

ciesvandekwis

Toch even overkill vermijden (en B.Land of Markt rijk maken): kroonkurken desinfecteren is echt nergens voor nodig. Zolang je die in een droge, schone omgeving bewaart in een afsluitbare zak, kan er maar weinig op groeien. Ik heb nog bij mijn weten nog geen brouwerijen bezocht die dit doen.
En Oxi is geen officieel ontsmettingsmiddel omdat het te duur is dat zo te laten homologeren. Wel is het zo dat je er perfect mee kan reinigen én tot op een zekere hoogte mits voldoende lang inwerken licht desinfecteren. Zo doe ik het al bijna zes jaar probleemloos, lang nog voor de Star San hype (wat voor alle duidelijkheid een sterkere en snellere desinfectans is).

Easywoods

Citaat van: Braspan op 28-09-2017  15:32 uEn welk starsan product heb je het dan over? Stuur even een link op bij Brouwmarkt.nl bijv? Alvast bedankt.

Je vraagt naar de shop in Almere dus hier zijn ze maar ook andere webshops hebben ze natuurlijk  ;)

Puro San is (volgens de producent) vergelijkbaar:
https://www.Brouwmarkt.nl/reinigen-ontsmetten/reinigingsmiddelen/arsegan-puro-producten/puro-san-r-500-ml.html

met het origineel;
https://www.Brouwmarkt.nl/reinigen-ontsmetten/reinigingsmiddelen/five-star-producten/five-star-starsan-hb-inhoud-473-ml.html

Succes met ontsmetten  :biersmile:

Braspan

Citaat van: Easywoods op 28-09-2017  17:40 uJe vraagt naar de shop in Almere dus hier zijn ze maar ook andere webshops hebben ze natuurlijk  ;)

Puro San is (volgens de producent) vergelijkbaar:
https://www.Brouwmarkt.nl/reinigen-ontsmetten/reinigingsmiddelen/arsegan-puro-producten/puro-san-r-500-ml.html

met het origineel;
https://www.Brouwmarkt.nl/reinigen-ontsmetten/reinigingsmiddelen/five-star-producten/five-star-starsan-hb-inhoud-473-ml.html

Succes met ontsmetten  :biersmile:

Hey bedankt!

Hannes

Citaat van: ciesvandekwis op 28-09-2017  16:06 uToch even overkill vermijden (en B.Land of Markt rijk maken): kroonkurken desinfecteren is echt nergens voor nodig.

Misschien niet nodig, maar.. Als je toch al desinfectant of oxi of wat je ook gebruikt hebt aangemaakt, zou ik hier vooral mee doorgaan. Kleine moeite toch. En het vergelijk met brouwerijen gaat altijd manco. Bij ons gaat het in kleine batches en gaat de zak keer op keer open en dicht, bij grootverbruikers gaat een zak er direct/ dan toch veel sneller doorheen.

De dag dat je besluit om niet meer alles schoon te maken en de short-cut te nemen is het begin van het einde.

Janus

Kroonkurken beter laten sluiten en goed schoonmaken heeft voor mij alles opgelost toen ik ermee begon! :groots:

Koen S

Ik heb nog nooit een kroonkurk ontsmet en al duizenden flesjes gebotteld. Geen enkele infectie.

hansHalberstadt

Even dopjes koken in een pannetje water kost niets. Kans op besmetting is inderdaad klein, maar je weet nooit wat er mee gebeurd is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-09-2017  07:52 uEven dopjes koken in een pannetje water kost niets. Kans op besmetting is inderdaad klein, maar je weet nooit wat er mee gebeurd is.

Slechts bij 1 brouwerij heb ik gezien dat dopjes gedesinfecteerd werden. Dat gebeurde met behulp van UV-licht.

Zelf desinfecteer de dopjes al vele jaren niet meer. Dat levert geen problemen op.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-09-2017  15:10 uSlechts bij 1 brouwerij heb ik gezien dat dopjes gedesinfecteerd werden. Dat gebeurde met behulp van UV-licht.

Zelf desinfecteer de dopjes al vele jaren niet meer. Dat levert geen problemen op.
Net zoals met kraanwater gebruiken zonder te koken: zal ook vrijwel altijd goed gaan, totdat er iets onverwachts is gebeurd, zoals een reparatie aan de waterleiding. Of dopjes waar toevallig in de productielijn iets mee is gebeurd. Gebeurt misschien eens in de 5 jaar. Ikzelf neem dat risico niet omdat het vrijwel geen moeite kost om het te voorkomen. Ik stoom toch altijd al de flesjes uit en doe de dopjes dan gewoon in de pan waar ik de stoom mee maak. 

 

BrouwMark

Het is maar een suggestie, maar gebruik je een afvalpijpje of een slangetje dat misschien niet helemaal schoon is? Helemaal als je er af en toe met je handen aankomt tijdens het bottelen kan dit ook problemen geven.

Pim

Citaat van: BrouwMark op 02-10-2017  16:17 uHet is maar een suggestie, maar gebruik je een afvalpijpje of een slangetje dat misschien niet helemaal schoon is? Helemaal als je er af en toe met je handen aankomt tijdens het bottelen kan dit ook problemen geven.
Tja,  met een afVALpijpje is het vragen om problemen  >:D

Oscar

Citaat van: Koen S op 29-09-2017  06:29 uIk heb nog nooit een kroonkurk ontsmet en al duizenden flesjes gebotteld. Geen enkele infectie.

Idem... :brouwen: :biersmile: :proost: ^-^

EvdBroek

Citaat van: Koen S op 29-09-2017  06:29 uIk heb nog nooit een kroonkurk ontsmet en al duizenden flesjes gebotteld. Geen enkele infectie.
Ik ook niet. Het ontsmetten van kroonkurken is een volstrekt overbodige actie en zou ik niemand aanbevelen dat te gaan doen. Dit heeft echt geen enkel nut

Eric v B

Citaat van: EvdBroek op 03-10-2017  11:14 uIk ook niet. Het ontsmetten van kroonkurken is een volstrekt overbodige actie en zou ik niemand aanbevelen dat te gaan doen. Dit heeft echt geen enkel nut

Mee eens.

BrouwMark

Citaat van: Pim op 02-10-2017  20:25 uTja,  met een afVALpijpje is het vragen om problemen  >:D

😂 Ja, fijne typo om hier te maken...

hansHalberstadt

Citaat van: BrouwMark op 03-10-2017  19:54 u😂 Ja, fijne typo om hier te maken...
Ik gebruik wel meer afval op een creatieve wijze in het brouwproces. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.