Nog maar eens gist en autolyse

Gestart door Bertje Bier, 10-09-2017 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bertje Bier

Jongens en meisjes,

Aangezien ik wel overtuigd ben van het voordeel van een conische bodem in het gistvat, heb ik er zelf een gemaakt van een omgekeerde mandfles van 54 liter met daar aan een kraan en een doorzichtige pvc-pijp.

De gist verzamelt zich naar de punt onderin. Via de kraan onder de punt kun je gist aflaten. Ik heb daar een flexibel systeempje van gemaakt. Er kan een opvang beker ca 200 ml gekoppeld worden die ik na legen, om een luchtbel te voorkomen, vul met water en suiker op plato 10. Daaraan kan eventueel een tweede aftapkraantje gezet worden als de hoeveelheid gist me te veel wordt en/of ik niet steeds wil afkoppelen met kans op zuurstofinslag.

Wat mij opvalt is de enorme turbulentie onderin het gistpakket op dag 9 van de vergisting. De navergisting dus. De totale hoeveelheid gist schat ik op een liter of twee. De hoogte op ca 50 cm. Opvallend is dat juist helemaal onderin de meeste activiteit is en dat die activiteit het gehele gist- pakket in beweging houdt. Dat is voor mij eigenlijk wel een verrassing omdat ik er altijd van uitgegaan ben dan onderin zich de afgestorven/niet meer actieve cellen zich ophopen en juist de gist in suspensie zijn werk doet. Niet dus!
 
Is het dan eigenlijk wel raadzaam om gist af te laten?

Haagse Wouter

Maar hoe kom je tot de conclusie dat dat door activiteit komt?

Knobby

Een paar foto's zou helpen.
Bovendien haal je de gist pas weg als de hoofdvergisting klaar is dacht ik?

Bertje Bier

Citaat van: Haagse Wouter op 10-09-2017  12:53 uMaar hoe kom je tot de conclusie dat dat door activiteit komt?

ik snap je vraag niet

Bertje Bier

Citaat van: Knobby op 10-09-2017  13:53 uEen paar foto's zou helpen.
Bovendien haal je de gist pas weg als de hoofdvergisting klaar is dacht ik?

De hoofdvergisting is al klaar . Dit is dag 9

Bertje Bier




Foto is een beetje groot geworden. :nut:
Geen idee hoe ik dat moet veranderen.
Maar dan kan je het toevallig ook goed zien. ;D

Onderin zie je die donkere vlekjes. Dat zijn ontwijkende gasbellen die aan de bodem ontstaan.


Jacques

Ik begrijp dat je na het aftappen van gist weer suikerwater toevoeg via het aftappunt. Dan is het toch niet zo vreemd dat je daar volop activiteit krijgt.
De gistcellen onderin zijn niet allemaal dood. Er zijn ook gistcellen die minder actief zijn. Als ze voeding krijgen in de vorm van suiker worden ze weer geactiveerd. Heel het beginsel van gist opkweken uit een flesje commercieel bier is hierop gebaseerd.
In principe heb je weinig gistcellen nodig voor een opkweek.
Neemt overigens niet weg dat in een gistdepot veel dode cellen zitten. Hoe langer het bier staat na het bottelen des minder vlot het opkweken gaat. In een gistdepot van 9 dagen zit nog volop leven naast veel zwakke broeders...


Hoe is overigens de ontgassing bij dit systeem geregeld?

Bertje Bier

Citaat van: Jacques op 10-09-2017  16:44 uIk begrijp dat je na het aftappen van gist weer suikerwater toevoeg via het aftappunt. Dan is het toch niet zo vreemd dat je daar volop activiteit krijgt.
De gistcellen onderin zijn niet allemaal dood. Er zijn ook gistcellen die minder actief zijn. Als ze voeding krijgen in de vorm van suiker worden ze weer geactiveerd. Heel het beginsel van gist opkweken uit een flesje commercieel bier is hierop gebaseerd.
In principe heb je weinig gistcellen nodig voor een opkweek.
Neemt overigens niet weg dat in een gistdepot veel dode cellen zitten. Hoe langer het bier staat na het bottelen des minder vlot het opkweken gaat. In een gistdepot van 9 dagen zit nog volop leven naast veel zwakke broeders...


Hoe is overigens de ontgassing bij dit systeem geregeld?

Bedankt voor het aanpassen van de foto.


200 ml water met 20 g suiker is niet zo veel lijkt me en bij die turbulentie is die daar onderin ook direct weg.
Overigens is de foto van de fles vóór het aflaten van gist en het toevoegen van het suikerwater.

De ontgassing is gewoon bovenaan met een waterslot.

ciesvandekwis

Waterslot bovenaan je mandfles? Gat in geboord dan? Heb je toevallig een foto van het geheel?

Bertje Bier

Ja dat klopt.
Een gat van ca 15 mm. Met een siliconen stopje  werkt dat prima.


Bart LJ

Als je me vantevoren had verteld dat je een gaatje ging boren in een mandfles had ik je voor gek verklaard...[emoji3]

Bertje Bier

Citaat van: Bart LJ op 13-09-2017  17:08 uAls je me vantevoren had verteld dat je een gaatje ging boren in een mandfles had ik je voor gek verklaard...[emoji3]

Werkt prima. Ik heb de grootste boor gebruikt dus 25 mm ipv 16
https://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/gereedschap-en-toebehoren/diamantgereedschappen/hbm-5-delige-diamant-gatzagenset/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.